Ποιοι είμαστε
Αρχική Δεν έχει ψηφιστεί και ισχύει νόμος για αρπαγή παιδιών από τα σχολείαΠΑΡΑΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ ΣΥΝΩΜΟΣΙΟΛΟΓΙΑ

Δεν έχει ψηφιστεί και ισχύει νόμος για αρπαγή παιδιών από τα σχολεία

25 Αυγ
2020

@

Ευαίσθητο περιεχόμενο

Αυτή η εικόνα περιέχει ευαίσθητο περιεχόμενο το οποίο μπορεί για κάποιους χρήστες μπορεί να είναι προσβλητικό ή ενοχλητικό

Το συγκεκριμένο άρθρο δημοσιεύτηκε πριν 4 έτη.

Ισχυρισμός:

Ο ύποπτος Ν.4682/2020 επιτρέπει στην κυβέρνηση να αρπάζουν τα παιδιά από τα σχολεία χωρίς τη συγκατάθεση αυτών και των γονέων τους. Θα στέλνεις το παιδί σου σχολείο, και δεν θα ξέρεις αν θα γυρίσει.

Συμπέρασμα:

Οι αναφερόμενες διατάξεις δίνουν το γενικό κανονιστικό πλαίσιο για τη λήψη μέτρων, με ξεχωριστές και συγκεκριμένες κανονιστικές πράξεις (π.χ. Υπουργικές Αποφάσεις), σχετικά με τον προσωρινό περιορισμό προσώπων που μπορούν να μεταδώσουν άμεσα ή έμμεσα τη νόσο COVID-19, ή που προέρχονται από περιοχή όπου έχει παρατηρηθεί μεγάλη διάδοση της νόσου. Δεν έχει εκδοθεί κανονιστική πράξη με περιεχόμενο τη βίαιη προσαγωγή ή απαγωγή παιδιών από τα σχολεία τους.

Κινδυνολογικοί ισχυρισμοί έχουν κυκλοφορήσει τον Αύγουστο του 2020, με μεγάλη διάδοση ανάμεσα σε χρήστες των κοινωνικών δικτύων, σχετικά με νομοθεσία που, όπως λέγεται, επιτρέπει ευθέως να αρπάζουν τα παιδιά και δια της βίας να τα υποβάλουν σε νοσηλεία χωρίς τη συγκατάθεση αυτών και των γονέων τους.

Παραδείγματα: amazonios.net, mourmoura.gr, katohika.gr, skeftomasteellhnika.blogspot.com


Πώς ξεκίνησε

Στο Facebook δημοσιεύθηκε ανάρτηση με χιλιάδες κοινοποιήσεις, με θέμα την αναφερόμενη ως ήδη ψηφισμένη δυνατότητα της κυβέρνησης να «πάρει» τα παιδιά μας λόγω κορωνοϊού, που στα παραπάνω δημοσιεύματα παρουσιάστηκε εν είδει παιδομαζώματος και σαν υπαρκτός κίνδυνος «αρπαγής».

[…]
Πηγή

Τι ισχύει;

Ο αναφερόμενος Ν. 4682/2020 (ΦΕΚ Α΄ 76/03-04-2020) κύρωσε τις Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ) που εξεδόθησαν στις 25-02-2020, 11-03-2020 και 14-03-2020 σχετικά με την πανδημία της λοίμωξης COVID-19. Ο νόμος αναφέρει στο άρθρο πρώτο της από 25 Φεβρουαρίου κυρούμενης ΠΝΠ:


1. Προς τον σκοπό της αποφυγής κινδύνου εμφάνισης ή και διάδοσης κορωνοϊού που ενδέχεται να έχουν σοβαρές επιπτώσεις στη δημόσια υγεία, μπορεί να επιβάλλονται μέτρα πρόληψης, υγειονομικής παρακολούθησης, καθώς και περιορισμού της διάδοσης της νόσου.

2. Τα μέτρα αυτά συνίστανται:
(α) στην υποχρεωτική υποβολή σε κλινικό και εργαστηριακό ιατρικό έλεγχο, υγειονομική παρακολούθηση, εμβολιασμό, φαρμακευτική αγωγή και νοσηλεία προσώπων, για τα οποία υπάρχουν εύλογες υπόνοιες ότι μπορεί να μεταδώσουν άμεσα ή έμμεσα τη νόσο,

(β) στην επιβολή κλινικών και εργαστηριακών ιατρικών ελέγχων, καθώς και μέτρων προληπτικής υγειονομικής παρακολούθησης, εμβολιασμού, φαρμακευτικής αγωγής και προληπτικής νοσηλείας προσώπων που προέρχονται από περιοχές όπου έχει παρατηρηθεί μεγάλη διάδοση της νόσου […]

(ε) στον υποχρεωτικό προσωρινό περιορισμό προσώπων των περιπτώσεων (α) και (β) υπό συνθήκες που αποτρέπουν την επαφή με τρίτα πρόσωπα, από την οποία θα μπορούσε να προκληθεί μετάδοση της νόσου. Το μέτρο του προσωρινού περιορισμού δύναται να υλοποιείται σε κατάλληλο χώρο νοσοκομείου, υγειονομικής δομής, θεραπευτικού ιδρύματος, σε κατάλληλες δημόσιες ή ιδιωτικές εγκαταστάσεις προσωρινής διαμονής, ή και κατ’ οίκον, ανάλογα με την απόφαση του αρμοδίου κάθε φορά οργάνου. […]

Κατά την επιβολή των μέτρων επιλέγεται από τα αρμόδια όργανα το ηπιότερο δυνατό για την εκπλήρωση
του σκοπού του, υπό το πρίσμα της συνταγματικής αρχής της αναλογικότητας. […]

4. Τα μέτρα […] επιβάλλονται και εξειδικεύονται ανά περίπτωση, δυνάμει απόφασης:

γ) του Υπουργού Υγείας για το μέτρο της περίπτωσης (ε) μετά από εισήγηση του ΕΟΔΥ, στην περίπτωση της επιβολής προσωρινού περιορισμού μεμονωμένων προσώπων, ή μετά από γνώμη της Εθνικής Επιτροπής προστασίας της Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID-19 σε κάθε άλλη περίπτωση

[…] Καθεμία εκ των ανωτέρω αποφάσεων εκτός από το επιβαλλόμενο μέτρο, πρέπει να αναφέρει ρητά τη συγκεκριμένη ανάγκη δημόσιας υγείας που επιβάλλει τη λήψη του και να ορίζει τη διάρκεια ισχύος του, τα όργανα επιβολής του, τυχόν χώρους και καταστήματα υλοποίησης, τον τρόπο γνωστοποίησής της, καθώς και κάθε σχετική και αναγκαία λεπτομέρεια για την υλοποίησή της. […]

Άρθρο πρώτο της από 25.2.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Κατεπείγοντα μέτρα αποφυγής και περιορισμού της διάδοσης κορωνοϊού» που κυρώθηκε με τον Ν.4682/2020

Συνοπτικά, οι παραπάνω διατάξεις δίνουν το πλαίσιο νομοθετικής εξουσιοδότησης για την περαιτέρω έκδοση νέων, ξεχωριστών από τον νόμο αυτό, κανονιστικών διοικητικών πράξεων (συνήθως απαιτείται Υπουργική Απόφαση), οι οποίες είναι αυτές που ορίζουν, ρυθμίζουν και εξειδικεύουν τα μέτρα για την αντιμετώπιση της COVID-19. Σε άλλη διατύπωση, ο Ν.4682/2020 δεν αποτελεί τα μέτρα αυτά καθαυτά, ούτε περιέχει άμεσης ισχύος περιοριστικά μέτρα, αλλά προσδιορίζει το γενικό πλαίσιο για την έκδοση αποφάσεων που θα τα ορίζουν και θα τα εξειδικεύουν.

Ειδικότερα, για την περίπτωση (ε) της παραγράφου 1 (όπου προβλέπεται ένα γενικό πλαίσιο για τον ενδεχόμενο προσωρινό περιορισμό ενός προσώπου που μπορεί να μεταδώσει άμεσα ή έμμεσα τη νόσο, ή που προέρχεται από περιοχή όπου έχει παρατηρηθεί μεγάλη διάδοση της νόσου), απαιτείται να εκδοθεί Υπουργική Απόφαση κατόπιν σχετικής γνωμοδότησης, ώστε τότε να τεθούν σε ισχύ εξειδικευμένα μέτρα υπό τους περιορισμούς αναγκαιότητας και αναλογικότητας, ορισμένης χρονικής διάρκειας κλπ, όπως μπορείτε να δείτε παραπάνω ή στο πλήρες κείμενο του νόμου.


Έως σήμερα, η συγκεκριμένη περίπτωση ε΄ έχει χρησιμοποιηθεί ως κανονιστικό πλαίσιο για την έκδοση Υπουργικών Αποφάσεων που αφορούν την υποχρεωτική παραμονή-περιορισμό [καραντίνα] κατ’ οίκον, συνήθως, στις εξής ενδεικτικές για το πεδίο εφαρμογής της εξουσιοδοτικής διάταξης περιπτώσεις:

  • Απόφαση Υπουργού Υγείας υπ’ αριθμόν 13788, ΦΕΚ τ. Β΄ 649/27-02-2020 με θέμα “Επιβολή του μέτρου προσωρινού περιορισμού μαθητών Α’ τμήματος Δ’ τάξης του 105ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης, συνοδών, οδηγού μεταφορικού μέσου και εκπαιδευτικών ιδίου τμήματος” [σ.σ. δεν είχε ανασταλεί ακόμη στις 27 Φεβρουαρίου η διά ζώσης διδασκαλία στα σχολεία πανελλαδικώς]
  • Κοινή Υπουργική Απόφαση υπ’ αριθμόν Δ1α/ΓΠ.οικ. 22261, ΦΕΚ τ. Β΄ 1127/02-04-2020 με θέμα “Επιβολή του μέτρου του κατ’ οίκον προσωρινού περιορισμού προσώπων που εισέρχονται στη χώρα από την αλλοδαπή προς περιορισμό της διάδοσης του κορωνοϊού COVID-19”. Προβλεπόταν τον Απρίλιο η κατ’ αρχήν 14ήμερη καραντίνα (προσωρινός περιορισμός κατ’ οίκον ή αλλού) για όσους εισέρχονται στη χώρα από οποιοδήποτε κράτος της αλλοδαπής (συμπεριλαμβανομένων των κρατών-μελών της ΕΕ) και με οποιονδήποτε τρόπο.
  • Κοινή Υπουργική Απόφαση υπ’ ριθμ. 9418, ΦΕΚ τ. Β΄2498/23-06-2020 που, σε τροποποίηση προγενέστερων ΚΥΑ, ρύθμιζε τα της καραντίνας σε δωμάτια ή χώρους ξενοδοχειακών μονάδων ως χώρο απομόνωσης επιβεβαιωμένων περιστατικών COVID-19 ταξιδιωτών, των οποίων η κλινική κατάσταση δεν απαιτεί νοσοκομειακή περίθαλψη. Βλ. Οδηγίες για ξενοδοχείο σε καραντίνα, του ΕΟΔΥ.
  • Κοινή Υπουργική Απόφαση υπ’ αριθμόν Δ1α/Γ.Π.οικ. 50896, ΦΕΚ τ. Β΄ 3402/14-08-2020 με θέμα “Επιβολή του μέτρου του κατ’ οίκον προσωρινού περιορισμού προσώπων που εισέρχονται στη Χώρα από τα συνοριακά σημεία ελέγχου της Κακαβιάς και της Κρυσταλλοπηγής, προς περιορισμό της διάδοσης του κορωνοϊού COVID-19”, και η οποία αφορά τον κατ’ οίκον προσωρινό περιορισμό για επτά (7) ημέρες από την άφιξή τους, των προσώπων που εισέρχονται στη Χώρα από τα προαναφερθέντα συνοριακά σημεία ελέγχου.

Επίσης, έχουν ληφθεί τοπικά μέτρα για καραντίνα – προσωρινό περιορισμό προσώπων (επιβεβαιωμένων κρουσμάτων ανάμεσα σε οικισμό Ρομά) τον Μάιο του 2020 στη Λάρισα σε διαμορφωμένο ως χώρο υποδοχής κρουσμάτων Κέντρο αποκατάστασης (Αρωγή Θεσσαλίας), κατόπιν απόφασης της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας. Άλλη ειδική περίπτωση αποτέλεσε το επιβατικό πλοίο «Ελ. Βενιζέλος» οι επιβάτες του οποίου παρέμειναν σε καραντίνα 14 ημερών επί του σκάφους. Παράλληλα, έχουν συσταθεί (π.χ. στη Λέσβο) χώροι φιλοξενίας ειδικά για την καραντίνα και διαχωρισμό των νέων αφίξεων μεταναστών και προσφύγων ως προληπτικό μέτρο.


Δηλαδή, η διάταξη του νόμου 4682/2020 δεν έχει κάποια απευθείας εφαρμογή, ενώ βάσει αυτής μπορούν να εκδίδονται (και έχουν εκδοθεί) αποφάσεις για τον προσωρινό περιορισμό (καραντίνα) προσώπων – στην πλειοψηφία των περιπτώσεων κατ’ οίκον. Δεν εξετάζονται εδώ οι περιπτώσεις που χρήζουν νοσηλείας ή όσων ήδη νοσηλευόμενων βρεθούν θετικοί στον ιό.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, λοιπόν, έχει κατά το παρελθόν αποφασιστεί η καραντίνα να διανυθεί π.χ. εντός πλοίου, σε ειδική μονάδα υγείας (στη Λάρισα), σε ειδικά κέντρα υποδοχής (νέες αφίξεις αιτούντων άσυλο), και σε ξενοδοχεία ως εναλλακτική (εισερχόμενοι από χώρες του εξωτερικού, αν δεν έχουν κατοικία ή άλλη φιλοξενία) ή υποχρεωτική επιλογή (για ταξιδιώτες, σε ξενοδοχεία αναφοράς ή απομονωμένα δωμάτια ξενοδοχείων). Οι τελευταίες περιπτώσεις, είναι παραδείγματα τοπικών και ειδικών μέτρων που αποκλίνουν από την συνήθη κατ’ οίκον καραντίνα, όταν αυτή δεν είναι εκ των πραγμάτων δυνατή (βλ. ταξιδιώτες από το εξωτερικό, αιτούντες άσυλο) ή οι τοπικές συνθήκες διαβίωσης και μεγάλη διασπορά στην κοινότητα (βλ. Λάρισα) δεν την καθιστούν αρκετή.

Παρ’ όλο που δεν είναι ψευδές ότι μπορεί να εκδοθούν στο μέλλον ειδικές ή τοπικής ισχύος αποφάσεις σχετικά με καραντίνα (προσωρινό περιορισμό) σε ειδικούς χώρους, υπό το παραπάνω πλαίσιο αναφοράς, ο ισχυρισμός ότι υπάρχουν άμεσης ισχύος νομοθετικές διατάξεις που επιτρέπουν γενικώς και ανά πάσα στιγμή την βίαιη μεταφορά και «απαγωγή» παιδιών από τα σχολεία, σε σημείο «να στέλνεις το παιδί σου στο σχολείο και να μην ξέρεις αν θα γυρίσει», δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.

Τι ειδικότερο έχει αποφασιστεί για τα σχολεία;

Οι παρατιθέμενες στα υπό εξέταση άρθρα οδηγίες του ΕΟΔΥ για τη διαχείριση πιθανών κρουσμάτων σε εκπαιδευτικές μονάδες (όπως εκδόθηκαν στις 3 Μαΐου – Οδηγίες για της Εκπαιδευτικές Μονάδες, 5 Μαΐου – Διαχείριση ύποπτου κρούσματος στην εκπαιδευτική μονάδα, και 31 Μαΐου – Οδηγίες για τα Δημοτικά Σχολεία) δεν περιέχουν, επίσης, κάποια διάταξη που μπορεί να οδηγήσει σε «αρπαγή» παιδιού. Προβλέπονταν, ενόψει της επαναλειτουργίας των βαθμίδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (στο τέλος του σχολ. έτους 2019-20), οδηγίες για προσωρινή απομόνωση μαθητή-ύποπτου κρούσματος σε προκαθορισμένο και καλά αεριζόμενο χώρο του σχολείου, ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων για παραλαβή του και παραμονή του σε καραντίνα κατ’ οίκον (ενν. σε συμπτώματα ήπια, μη χρήζοντα νοσηλείας), οδηγίες για διενέργεια μοριακού τεστ και περαιτέρω ιχνηλάτησης κλπ.

Τέλος, σύμφωνα με τον έως τη συγγραφή του άρθρου σχεδιασμό του Υπουργείου Παιδείας για την επικείμενη έναρξη του σχολ. έτους 2020-21, όπως ανακοινώθηκε στις 24 Αυγούστου 2020 από την αρμόδια υπουργό, δεν προκύπτει κάποια σημαντική διαφοροποίηση που να προμηνύει λήψη μέτρων για βίαιη αρπαγή των μαθητών [ύποπτων ή επιβεβαιωμένων κρουσμάτων] από τα σχολεία ή τα σπίτια τους.


Ανακεφαλαίωση

Με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, δεν ευσταθεί ο ισχυρισμός πως ο Ν. 4682/2020 αποτελεί νομοθεσία που επιτρέπει ευθέως την αρπαγή παιδιών από τα σχολεία και τα σπίτια τους, εν είδει παιδομαζώματος. Οι αναφερόμενες διατάξεις δίνουν το γενικό κανονιστικό πλαίσιο για τη λήψη μέτρων, με ξεχωριστές και συγκεκριμένες κανονιστικές πράξεις (με νέες Υπουργικές Αποφάσεις, λ.χ.), σχετικά με τον προσωρινό περιορισμό προσώπων που μπορούν να μεταδώσουν άμεσα ή έμμεσα τη νόσο COVID-19, ή που προέρχονται από περιοχή όπου έχει παρατηρηθεί μεγάλη διάδοση της νόσου. Βάσει αυτής της εξουσιοδοτικής διάταξης έχουν εκδοθεί ειδικές ΥΑ ή ΚΥΑ με θέμα τον προσωρινό περιορισμό – καραντίνα – κατ’ οίκον, συνηθέστερα, (ή, σε ειδικές και τοπικές περιστάσεις και ιδιαιτερότητες, και σε ξενοδοχεία ή άλλες εγκαταστάσεις) για τέτοια πρόσωπα. Δεν υπάρχει σε ισχύ νομοθεσία για βίαιη απομάκρυνση παιδιών, από τα σπίτια τους ή τα σχολεία με «δήθεν πρόσχημα» τον κορωνοϊό. Σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες οδηγίες του ΕΟΔΥ, τα ύποπτα ή επιβεβαιωμένα κρούσματα ανάμεσα σε μαθητές παραμένουν, όταν δεν απαιτείται νοσηλεία, σε κατ’ οίκον καραντίνα. Η υπό εξέταση κινδυνολογία δεν έχει κάποια βάση.


Διαβάστε επίσης, τα συναφή άρθρα των Ελληνικών Hoaxes: