Ποιοι είμαστε
Αρχική To barcode 868-869 ΔΕΝ υποδηλώνει ότι η χώρα προέλευσης των προϊόντων είναι η ΤουρκίαΠΑΡΑΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ

To barcode 868-869 ΔΕΝ υποδηλώνει ότι η χώρα προέλευσης των προϊόντων είναι η Τουρκία

23 Οκτ
2020

@

Ευαίσθητο περιεχόμενο

Αυτή η εικόνα περιέχει ευαίσθητο περιεχόμενο το οποίο μπορεί για κάποιους χρήστες μπορεί να είναι προσβλητικό ή ενοχλητικό

Το συγκεκριμένο άρθρο δημοσιεύτηκε πριν 4 έτη.

Ισχυρισμός:

Αποφύγετε προϊόντα που το barcode τους ξεκινάει με 868-869 καθώς η χώρα προέλευσης τους είναι η Τουρκία.

Συμπέρασμα:

Τα τρία πρώτα ψηφία που υπάρχουν στο barcode ενός προϊόντος δεν υποδηλώνουν την χώρα προέλευσης ή παραγωγής του προϊόντος αλλά την χώρα που εκδόθηκε ο κωδικός από τον αρμόδιο φορέα μετά από αίτημα της εκάστοτε επιχείρησης. Η χώρα παραγωγής του προϊόντος και έδρας της επιχείρησης μπορεί να είναι διαφορετική.

Άρθρα που αναρτήθηκαν σε ιστοσελίδες και δημοσιεύσεις σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης καλούν σε οικονομικό αποκλεισμό τουρκικών προϊόντων. Σε αυτά αναφέρεται ότι ο εντοπισμός των προϊόντων θα γίνεται βάση του barcode που φέρουν στη συσκευασία τους.

Παραδείγματα: thesecretrealtruth.blogspot.com, oparlapipas.gr, makeleio.gr. f-news.gr

Το διαδικτυακό κάλεσμα παρακινεί τους καταναλωτές να σταματήσουν να αγοράζουν προϊόντα που το barcode τους είναι 868 και 869, καθώς υποδηλώνουν ότι η χώρα προέλευσής τους είναι η Τουρκία.

Ακολουθούν κάποιες από τις φωτογραφίες που διαμοιράζονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Ανάμεσα σε αυτούς που ανέφεραν τους συγκεκριμένους αριθμούς barcode ήταν και ο κ. Βασίλης Κορκίδης, Πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς (Ε.Β.Ε.Π.), σε δημοσίευση που αναρτήθηκε στην σελίδα που διατηρεί στο Facebook. Σε αυτήν παρουσιάζει την πρόταση του Ε.Β.Ε.Π. για το κείμενο προς ψήφισμα στην Κεντρική Ένωση Εμπορικών Επιμελητηρίων Ελλάδος (Κ.Ε.Ε.), όπως αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του Ε.Β.Ε.Π.

Χαρακτηριστικά στην πρόταση του Ε.Β.Ε.Π. αναφέρεται:

Ανεξάρτητα με την επίσημη στάση της χώρας μας, με τις κυβερνητικές και διπλωματικές προσπάθειες τις οποίες ως πολίτες αντιλαμβανόμαστε και σεβόμαστε απόλυτα, προτείνω στη σημερινή ΓΣ της ΚΕΕΕ να τεθεί ως θέμα προ ημερήσιας διάταξης, ώστε να αποφασίσουμε ένα ψήφισμα διαμαρτυρίας, πως ως επιχειρηματίες ΔΕΝ εισάγουμε και ΔΕΝ εξάγουμε στη Τουρκία και ως καταναλωτές ΔΕΝ αγοράζουμε τα προϊόντα τους με
barcode που αρχίζει από 868 και 869.

και στο ψήφισμα για την Κ.Ε.Ε.:

Στοχεύοντας σε μια ειρηνική και αμοιβαία δημιουργική συνύπαρξη είμαστε υποχρεωμένοι να δηλώσουμε ότι, ως επιχειρηματίες, ΔΕΝ εισάγουμε και ΔΕΝ εξάγουμε στη Τουρκία και, ως καταναλωτές, ΔΕΝ αγοράζουμε τα προϊόντα της Τουρκίας (των barcode που ξεκινούν με ένδειξη
868 και 869).

Η δημοσίευση στην σελίδα του κ. Βασίλη Κορκίδη στο Facebook.

Ανακοίνωση και κάλεσμα για εμπάργκο σε προϊόντα που τουρκικά προϊόντα (barcode που αρχίζει από 868 και 869) απηύθυνε και το κόμμα της Ελληνικής Λύσης με ανακοίνωση Τύπου, τηλεγράφημα για την οποία εξέδωσε και το ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Τι υποδηλώνουν τα τρία πρώτα ψηφία του barcode

Οι κωδικοί barcode, που βρίσκονται σχεδόν σε όλα τα προϊόντα, έχουν σχεδιαστεί για διεθνή χρήση, έτσι δεν υπάρχουν ουσιαστικά περιορισμοί με βάση τη χώρα προέλευσης. Σύμφωνα με τα στοιχεία που διατίθενται στους ιστοτόπους του International Barcodes αλλά και στο GS1 Association Greece (εξουσιοδοτημένος φορέας στην Ελλάδα για την έκδοση και διαχείριση κωδικών barcodes), τα τρία πρώτα ψηφία που υπάρχουν στο barcode ενός προϊόντος δεν υποδηλώνουν την χώρα προέλευσης ή παραγωγής του προϊόντος αλλά την χώρα που εκδόθηκε ο κωδικός από τον αρμόδιο φορέα μετά από αίτημα της εκάστοτε επιχείρησης.

Διαβάζουμε στην ανακοίνωση που εξέδωσε το GS1 Association Greece το 2013 μετά από περιστατικά παραπληροφόρησης με barcodes ελληνικών προϊόντων:

Οι κωδικοί GS1 είναι διεθνείς και κατά κανόνα ανεξάρτητοι από τη χώρα προέλευσης, παραγωγής και διακίνησης των προϊόντων.

Τα τρία πρώτα νούμερα ενός GS1 κωδικού barcode προσδιορίζουν τη χώρα στην οποία εκδόθηκε ο κωδικός, από τον αρμόδιο GS1 φορέα, για λογαριασμό της κάθε ενδιαφερόμενης επιχείρησης – συνήθως ιδιοκτήτη του εμπορικού σήματος – που επιθυμεί να κωδικοποιήσει τα προϊόντα που διακινεί, π.χ. για την Ελλάδα 520 και 521, για τη Γαλλία 300-379, κοκ. Αυτό δεν συνεπάγεται κατ’ ανάγκη, ότι τα προϊόντα αυτά παράγονται ή κυκλοφορούν στην ίδια χώρα. Για παράδειγμα, υπάρχουν προϊόντα που φέρουν barcodes με πρόθεμα 520 τα οποία κατασκευάζονται σε εργοστάσιο της Βουλγαρίας από ελληνική επιχείρηση με έδρα την Ελλάδα, και προϊόντα με πρόθεμα 509 Μ. Βρετανίας, τα οποία κατασκευάζονται στην Ελλάδα από ελληνική επιχείρηση.

Για τους παραπάνω λόγους, οι καταναλωτές είναι προτιμότερο να ενημερώνονται σχετικά με την προέλευση/παραγωγή των προϊόντων που τους ενδιαφέρουν μέσω των αναγραφόμενων πληροφοριών που εμφανίζονται στην ετικέτα του εκάστοτε προϊόντος και προορίζονται για αυτό το σκοπό, π.χ. «Κατασκευάζεται στην Ελλάδα» ή «Χώρα Προέλευσης: Ελλάδα».

Ο ιστότοπος του GS1 US παρέχει στο κοινό την δυνατότητα να ελέγξει τα στοιχεία της εταιρείας που ανήκει το barcode που υπάρχει στο προϊόν. Για το λόγο αυτό ελέγξαμε το barcode γνωστού αναψυκτικού που κυκλοφορεί στην ελληνική αγορά εισάγοντας τα ψηφία του στο αντίστοιχο πεδίο της διαδικτυακής εφαρμογής.

Στην εικόνα που ακολουθεί, φαίνεται ότι η εφαρμογή δείχνει συσχέτιση του προϊόντος με γνωστή πολυεθνική εταιρεία που η έδρα της είναι στο Άντερλεχτ του Βελγίου. Άλλωστε τα δύο πρώτα ψηφία του barcode (54) υποδηλώνουν ότι το προϊόν καταχωρήθηκε από τον φορέα του GS1 που εδρεύει στο Βέλγιο ή στο Λουξεμβούργο.

Σύμφωνα, όμως, με τα στοιχεία που υπάρχουν πάνω στη συσκευασία το προϊόν παρασκευάζεται στην Ελλάδα.

Παρόμοια θέματα έχουν καταρρίψει και σελίδες ελέγχου γεγονότων του εξωτερικού όπως τα PolitiFact, Snopes και Hoax-Slayer.

Συμπέρασμα

Με βάση όλα τα διαθέσιμα στοιχεία οι κωδικοί 868 και 869 δεν υποδηλώνουν ότι το προϊόν είναι τουρκικής προέλευσης, αλλά ότι καταχωρήθηκε στο σύστημα από τον αρμόδιο GS1 φορέα της Τουρκίας.

Η Σπυριδούλα Μάρκου είναι κάτοχος του μεταπτυχιακού "Δημοσιογραφία και Νέα Μέσα" του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Ακόμη, είναι πτυχιούχος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Από το 2016 συμμετέχει σε ερευνητικά προγράμματα του Τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ. Είναι μέλος της Ένωσης Συντακτών Ημερήσιων Εφημερίδων Μακεδονίας – Θράκης (ΕΣΗΕΜ-Θ).