Έρευνες για πραξικόπημα κατά Τραμπ. Τι πραγματικά ισχύει;

0

Τον γύρο του διαδικτύου έκαναν ειδησεογραφικά άρθρα σχετικά με την πιθανότητα υποκίνησης «διοικητικού» ή «συνταγματικού» πραξικοπήματος, υπό την καθοδήγηση του FBI και του Τζ. Σόρος.

Στην Ελλάδα, διαβάσαμε στο pronews.gr (και στο skeftomasteellhnika.blogspot.com ενώ πιο μετριοπαθές ήταν το άρθρο στο cnn.gr ) τα ακόλουθα:

Πηγή: pronews.gr
Πηγή: pronews.gr
Tweets του Αμερικανού Προέδρου, πηγή: pronews.gr

Η συζήτηση και προεργασία για την συνταγματική ανατροπή του Προέδρου (που χαρακτηρίστηκε ως «πραξικόπημα») υποτίθεται ότι έλαβε χώρα μετά την απόλυση του διευθυντή του FBI, James B. Comey τον Μάιο του 2017, με πρωτεργάτη τον Deputy Attorney General Rod J. Rosenstein, ο οποίος ανησυχούσε για το κατά πόσο ο Trump ήταν ικανός να ασκήσει τα προεδρικά του καθήκοντα.

Πρωτού όμως ελέγξουμε κατά πόσο πράγματι πρόκειται για πραξικόπημα, τι είδους πραξικόπημα θα ήταν αυτό και ποια η ανάμειξη του Rosenstein από κοινού με τους υπόλοιπους εμπλεκομένους, πρέπει να καταρρίψουμε ευθέως την οποιαδήποτε σχέση του Τζ. Σόρος με την παρούσα υπόθεση.

Κατόπιν έρευνάς μας (συμπεριλαμβανομένων των αμερικανικών ειδησεογραφικών άρθρων και short clips εκπομπών όπου συζητήθηκε αυτό το θέμα) δεν προκύπτει από πουθενά η παραμικρή χρηματική ή άλλου είδους συμβολή του Τζ. Σόρος. Ο ισχυρισμός ότι ο Σόρος ενίσχυσε οικονομικά το «πραξικόπημα» είναι αβάσιμος και πιθανόν, προϊόν του συσχετισμού του με της χορηγίες που έχει προσφέρει στην Κλίντον αλλά και σε πολλούς που αντιτάσσονται στις πολιτικές του Αμερικανού Προέδρου.

Σχετικά με το «πραξικόπημα» :

Αν ανατρέξει κανείς στο Σύνταγμα των ΗΠΑ και ψάξει το άρθρο 2 αλλά και την Τροπολογία 25, βάσει της οποίας υποτίθεται ότι θα πραγματοποιούνταν το «πραξικόπημα», θα καταλάβει ότι υπάρχει ρητή συνταγματική ρύθμιση αναφορικά με τους τρόπους απομάκρυνσης του Προέδρου.

Ειδικότερα, η 4η παράγραφος της 25η Τροπολογίας, η οποία είναι η μόνη εκ των τεσσάρων που δεν έχει χρησιμοποιηθεί ποτέ ως τώρα, ορίζει σε ελληνική μετάφραση ότι:

Όποτε ο Αντιπρόεδρος και πλειοψηφία είτε των μελών του υπουργικού συμβουλίου ή άλλου σώματος που θα καθορίσει το Κογκρέσο δια νόμου, υποβάλουν στον επίτιμο Πρόεδρο της Γερουσίας και στον Πρόεδρο της Βουλής των Αντιπροσώπων την γραπτή τους δήλωση ότι ο Πρόεδρος αδυνατεί να ασκήσει τις εξουσίες και τα καθήκοντα του αξιώματος του, ο Αντιπρόεδρος θα αναλαμβάνει αμέσως τις εξουσίες και τα καθήκοντα του αξιώματος ως Ασκών Καθήκοντα Προέδρου.

Έκτοτε, όταν ο Πρόεδρος υποβάλει στον επίτιμο Πρόεδρο της Γερουσίας και στον Πρόεδρο της Βουλής των Αντιπροσώπων την γραπτή του δήλωση του ότι δεν υφίσταται αδυναμία θα αναλαμβάνει και πάλι τις εξουσίες και τα καθήκοντα του αξιώματος του εκτός εάν ο Αντιπρόεδρος και πλειοψηφία είτε των μελών του υπουργικού συμβουλίου ή άλλου σώματος που θα καθορίσει το Κογκρέσο δια νόμου υποβάλουν εντός τεσσάρων ημερών στον επίτιμο Πρόεδρο της Γερουσίας και στον Πρόεδρο της Βουλής των Αντιπροσώπων την γραπτή τους δήλωση ότι ο Πρόεδρος αδυνατεί να ασκήσει τις εξουσίες και τα καθήκοντα του αξιώματος του. Στην περίπτωση αυτή το Κογκρέσο θα αποφασίσει σχετικά με το θέμα συγκαλούμενο σε ολομέλεια εντός σαράντα οκτώ ωρών για το θέμα αυτό, εάν δεν ευρίσκεται ήδη σε συνεδρίαση. Εάν το Κογκρέσο, εντός είκοσι και μίας ημερών από την λήψη της τελευταίας γραπτής δήλωσης ή, εάν το Κογκρέσο δεν συνεδρίαζε, εντός είκοσι και μίας ημερών μετά την υποχρεωτική σύγκλιση του Κογκρέσου σε σώμα, αποφασίσει, με πλειοψηφία δύο τρίτων και των δύο Σωμάτων του Κογκρέσου, ότι ο Πρόεδρος δεν δύναται να ασκήσει τις εξουσίες και τα καθήκοντα του αξιώματος του, o Αντιπρόεδρος θα συνεχίσει να ασκεί τα καθήκοντα αυτά ως Ασκών Καθήκοντα Προέδρου. Σε άλλη περίπτωση, ο Πρόεδρος θα αναλάβει και πάλι τις εξουσίες και καθήκοντα του αξιώματος του.

Πηγή: The Constitution of the United States – The Bill of Rights & All Amendments

Όπως γίνεται αντιληπτό από την γραμματική ερμηνεία της διάταξης, για την απομάκρυνση του Προέδρου για λόγους ανικανότητας άσκησης των εξουσιών και καθηκόντων του, θα πρέπει να κατατίθεται η γραπτή δήλωση από τον Αντιπρόεδρο από κοινού με την πλειοψηφία είτε των μελών του υπουργικού συμβουλίου είτε άλλου σώματος καθορισμένου με νόμο από το Κογκρέσο. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι κανένας δεν έχει την δικαιοδοσία να καταθέσει τέτοια δήλωση άνευ συμφωνίας του Αντιπροέδρου και ότι σε περίπτωση που παρόλα αυτά κατατεθεί, θα απορριφθεί.

Λαμβάνοντας, λοιπόν, υπόψιν τη ρητή συνταγματική ρύθμιση, το γεγονός ότι ζητείται σύμπραξη ατόμων που έχουν διορισθεί από τον ίδιο τον Αμερικανό Πρόεδρο και συνεργάζονται ευθέως μαζί του αλλά και την επίσης ρητώς προβλεπόμενη θεραπεία αυτής της επιβαλλόμενης απομάκρυνσης, τεκμαίρεται ότι δεν πρόκειται για κανενός είδους πραξικόπημα. Ούτε διοικητικό και σαφώς, ούτε συνταγματικό, συμπέρασμα στο οποίο κατέληξε και με δική του παραστατική ανάλυση το washingtonpost.com

Πηγή: washingtonpost.com
Πηγή: washingtonpost.com

Τέλος, εφόσον πλέον κατέστη σαφές ότι ούτε για πραξικόπημα πρόκειται ούτε συνωμότησε το FBI με τον Τζ. Σόρος, μένει να εξετάσουμε όντως τι πραγματικά συνέβη.

Διαβάζοντας σε νέο άρθρο του associatedpress.com :

Η είδηση αυτή ήρθε στο προσκήνιο όταν ο πρώην Υποδιευθυντής του FBI Andrew McCabe ανέφερε σε μέρος της συνέντευξής του στην εκπομπή «60 Minutes» του CBS, ότι ο Rod Rosenstein ανέπτυξε την ιδέα για πιθανή χρήση της 25ης Τροπολογίας ενώ στην συνέχεια υποστήριξε ότι αφενός τα σχόλιά του είχαν παρερμηνευθεί και χρησιμοποιηθεί out of context (που επιβεβαίωσε με νέα δήλωση το ίδιο το CBS) και ότι δεν ισχυρίστηκε πως ο Rosenstein προσπάθησε να απομακρύνει τον Trump από την Προεδρεία παρά μόνο έδειξε ανησυχία για τις ικανότητες του Προέδρου να εκτελέσει τα καθήκοντά του.

Το δε Υπουργείο Δικαιοσύνης εξέδωσε δήλωση σύμφωνα με την οποία ο Rosenstein πιστεύει ότι δεν συντρέχουν οι λόγοι για την χρήση της 25ης Τροπολογίας.

Πηγή: apnews.com
Πηγή: apnews.com

Συνεπώς, ο ισχυρισμός ότι το FBI με τον Σόρος προσπάθησαν να πραγματοποιήσουν πραξικόπημα εις βάρος του Αμερικανού Προέδρου είναι εν μέρει αβάσιμος και εν όλω αναληθής.