Αρχική Όχι, δεν έπεσε μετεωρίτης στην ΑίγιναFAKE NEWS

Όχι, δεν έπεσε μετεωρίτης στην Αίγινα

13 Μαρ
2020

@ |

Ισχυρισμός:

Το βράδυ της 18 Ιανουαρίου 2020 κατέπεσε μετεωρίτης στην Αίγινα, όπως επιβεβαίωσαν οι αρμόδιες αρχές.

Συμπέρασμα:

Δεν έπεσε μετεωρίτης στην Αίγινα, ούτε επιβεβαιώθηκε κάποιο ανάλογο φαινόμενο. Οι αρμόδιες αρχές πιθανολογούν ότι μπορεί να παρατηρήθηκε στον ουρανό ένα μετέωρο.

Τον γύρο του ελληνικού διαδικτύου έκανε μετά τα μέσα Ιανουαρίου 2020 η είδηση ότι έπεσε μετεωρίτης στην Αίγινα. Είναι όμως έτσι;

Παραδείγματα άρθρων: piraeuspress.gr, aiginanews.gr, news2u.gr, skai.gr, cityportal.gr, katohika.gr.

Πώς κυκλοφόρησε η είδηση;

Μια τόσο εντυπωσιακή είδηση κυκλοφόρησε ευρέως με πανομοιότυπο κείμενο, χωρίς να υπάρχει κάποια επίσημη πηγή που να την επιβεβαιώνει. Συνοδεύτηκε, στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, από την εξής φωτογραφία-ντοκουμέντο:

Δημοσιεύθηκε πρώτα στο piraeuspress.

Συχνά συνοδευόταν από την εξής αναφορά:

Ψαράδες είδαν ένα ολοφώτεινο αντικείμενο να κατευθύνεται προς την Αίγινα με ιλιγγιώδη ταχύτητα.

Λίγη ώρα αργότερα οι αρμόδιες μετεωρολογικές υπηρεσίες επιβεβαίωναν ότι είχαμε πτώση μετεωρίτη στην Αίγινα.

Κάποια μέσα ενημέρωσης δημοσίευσαν μεν, κράτησαν επιφυλάξεις δε, και επικοινώνησαν με τοπικούς φορείς, όπως τα ethnos.gr, aiginaportal.gr και newsit.gr. Στα προαναφερθέντα δημοσιεύματα, τόσο η Αντιπεριφερειάρχης Νήσων Β. Θεοδωρακοπούλου-Μπόγρη, όσο και ο Δήμαρχος Αίγινας Ι. Ζορμπάς δεν επιβεβαίωσαν τέτοιο περιστατικό, επικαλούμενοι τις τοπικές λιμενικές και αστυνομικές αρχές, και ανέφεραν ότι δεν έχουν εντοπιστεί ζημιές στην Αίγινα.

Η αρχική πηγή

Το βράδυ της 18/01/20 περί ώρα 22:15, δημοσιεύθηκε στο Facebook, και συγκεκριμένα στην ομάδα FORECAST WEATHER, η πληροφορία ότι εθεάθη μετεωρίτης, για να ακολουθήσουν στα σχόλια οι πληροφορίες (από τον ίδιο που ξεκίνησε τη δημοσίευση):“Έχουμε ενημέρωση από ψαρά έπεσε στην Αίγινα. Τον είδε μπροστά του” και “Μόλις με ενημέρωσαν από την Γέφυρα του Ελ. Βενιζέλος έπεσε προς Αίγινα. Αναμένω ενημέρωση“.

Σε έτερο σχόλιο στην ίδια ανάρτηση, ένας άλλος χρήστης δημοσίευσε μία παλαιότερη εικόνα, χωρίς να ισχυριστεί ότι είναι πρόσφατη, αλλά αυτή χρησιμοποιήθηκε ευρέως στα δημοσιεύματα που ανακύκλωσαν την είδηση.

Η εικόνα που συνόδευε τα δημοσιεύματα, …
… κυκλοφορεί στο διαδίκτυο από το 2013.

Ακολούθησαν συγκεχυμένες αναφορές για “αυτόπτες” ή και “αυτήκοους” μάρτυρες, και σημειώθηκε στα δημοσιεύματα ότι υπήρξε επιβεβαίωση από τις αρμόδιες (μετεωρολογικές) υπηρεσίες.

Τι έχει συμβεί;

Σύμφωνα με τηλεφωνική επικοινωνία που είχαμε (στις 28/1) με το καθ’ ύλην αρμόδιο Ινστιτούτο Αστρονομίας, Αστροφυσικής, Διαστημικών Εφαρμογών και Τηλεπισκόπησης (ΙΑΑΔΕΤ) του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, και συγκεκριμένα με τον Διευθυντή Δρ. Βασιλάκο Σπυρίδωνα, δεν παρατηρήθηκε κάποιο φαινόμενο πτώσης μετεωρίτη. Μας διαβεβαίωσε, μάλιστα, ότι κανείς πολίτης ή φορέας δεν έχει επικοινωνήσει ούτε τηλεφωνικώς ούτε εγγράφως με το Ινστιτούτο για να αναφέρει, έστω, κάποιο τέτοιο συμβάν.

Είκασε ότι οι τυχόν μάρτυρες είδαν ένα σύνηθες και καθημερινό για την ατμόσφαιρα του πλανήτη μας φαινόμενο, κατά το οποίο ένα μετεωροειδές σώμα, κινούμενο με μεγάλη ταχύτητα και ερχόμενο σε τριβή με την ατμόσφαιρα, θερμαίνεται τόσο μέχρι που εξαερώνεται (αναφλέγεται/εκρήγνυται) σε ήδη μεγάλο ύψος. Την πορεία του ως μετεώρου μπορεί να συνοδεύει μία γραμμή φωτός, ή σπανιότερα και κάποιος ήχος.

Φυσικά, έχουν στο παρελθόν καταγραφεί περιπτώσεις που έχουν καταλήξει στο έδαφος τμήματα σωμάτων μεγαλύτερων διαστάσεων (σ.σ. μόνο τότε χρησιμοποιείται ο όρος μετεωρίτης), και, ως προς τον ήχο, ο Δρ. Βασιλάκος μάς θύμισε ένα εξαιρετικά σπάνιο φαινόμενο κρουστικού κύματος από τμήμα αστεροειδούς που εξερράγη σε ύψος 30 χλμ. στην περιοχή του Chelyabinsk στη Ρωσία το 2013.

Κάτι ανάλογο, δηλαδή παρατήρηση μετεώρου, είχε, εξάλλου, πιθανολογήσει ως αληθινή εκδοχή της είδησης στο fosonline.gr και ο πρόεδρος του ΔΣ του Εθνικού Αστεροσκοπείου Μανώλης Πλειώνης.

Τέλος, η Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία, καθότι αναρμόδια για τέτοιο ζήτημα, μας διευκρίνισε ήδη από 20/01 ότι δεν είχε προβεί σε οποιαδήποτε επιβεβαίωση της είδησης.

Meteoroid meteor meteorite.gif
Πηγή: Wikimedia Commons – Η πορεία ενός σώματος στην ατμόσφαιρα από μετεωοροειδές σε μετεωρίτη. Η συντριπτική πλειοψηφία των σωμάτων δεν καταλήγουν σε μετεωρίτες.

Εν τέλει, σύμφωνα με τους αρμόδιους φορείς, προκύπτει σαφώς ότι δεν έπεσε μετεωρίτης στην Αίγινα. Το πιθανότερο που μπορεί να παρατηρήθηκε, είναι η συνήθης πορεία ενός μετεώρου που, καθώς εισήλθε στην ατμόσφαιρα, ανεφλέγη και εξαερώθηκε σε πολύ μεγάλο ύψος, αφήνοντας στο τέλος της πορείας του τη γνωστή γραμμή φωτός.