Ποιοι είμαστε
Αρχική Παραπληροφόρηση για την ακύρωση προστίμων για τη μη χρήση μάσκας με βάση το Άρθρο 5 του ΣυντάγματοςΠΑΡΑΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ

Παραπληροφόρηση για την ακύρωση προστίμων για τη μη χρήση μάσκας με βάση το Άρθρο 5 του Συντάγματος

3 Αυγ
2020

@

Ευαίσθητο περιεχόμενο

Αυτή η εικόνα περιέχει ευαίσθητο περιεχόμενο το οποίο μπορεί για κάποιους χρήστες μπορεί να είναι προσβλητικό ή ενοχλητικό

Το συγκεκριμένο άρθρο δημοσιεύτηκε πριν 5 έτη.

Ισχυρισμός:

Σε περίπτωση που κάποιος πολίτης κληθεί να πληρώσει πρόστιμο για τη μη χρήση μάσκας έχει το δικαίωμα να αρνηθεί κάνοντας επίκληση στο Άρθρο 5 του Συντάγματος.

Συμπέρασμα:

Η παράγραφος 4 του Άρθρου 5 του Ελληνικού Συντάγματος, όντως ορίζει πως δεν επιτρέπεται η απαγόρευση μετακινήσεων. Ωστόσο, σύμφωνα με ερμηνευτική δήλωση, προβλέπεται εξαίρεση σε περίπτωση “λήψης μέτρων που επιβάλλονται για την προστασία της δημόσιας υγείας ή της υγείας ασθενών, όπως νόμος ορίζει“, γεγονός που σημαίνει -δεδομένης της πανδημίας- πως δεν μπορεί κάποιος να στηριχτεί στο Άρθρο 5 για να ακυρώσει τα προβλεπόμενα πρόστιμα για τη μη χρήση μάσκας.

Viral έχει γίνει ισχυρισμός που υποστηρίζει πως μπορεί κάποιος να μην πληρώσει πρόστιμο για τη μη χρήση μάσκας, κάνοντας επίκληση στο Άρθρο 5 του Συντάγματος. Ωστόσο ο εν λόγω ισχυρισμός δεν ευσταθεί.

Παραδείγματα: http://lefteria.blogspot.com, kyklwpas.blogspot.com, argyris446kypreos.blogspot.com, thesecretrealtruth.blogspot.com

Ο υπό εξέταση ισχυρισμός παρουσιάζεται ως εξής στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης:

Τι προβλέπει το Άρθρο 5

Αρθρο 5: (Ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας, προσωπική ελευθερία)

Η παράγραφος 4 του Άρθρου 5 του Ελληνικού Συντάγματος, όντως ορίζει πως δεν επιτρέπεται η απαγόρευση μετακινήσεων. Ωστόσο, σύμφωνα με την ερμηνευτική δήλωση, προβλέπεται εξαίρεση σε περίπτωση “λήψης μέτρων που επιβάλλονται για την προστασία της δημόσιας υγείας ή της υγείας ασθενών, όπως νόμος ορίζει“, γεγονός που σημαίνει -δεδομένης της πανδημίας- πως δεν μπορεί κάποιος να στηριχτεί στο Άρθρο 5 για να ακυρώσει τα προβλεπόμενα πρόστιμα για τη μη χρήση μάσκας.

Άλλωστε, όπως ορίζεται στο άρθρο 25 της πρόσφατης Κοινής Υπουργικής Απόφασης ΔΙα/ΓΠ.οικ. 48976/2020 – ΦΕΚ 3165/Β/31-7-2020:

Μετά από αυτό, αν οι αντιρρήσεις αυτού στον οποίο επιβλήθηκε η διοικητική κύρωση απορριφθούν, μπορεί πάντα να προσφύγει σε διοικητικό δικαστήριο. Σε καμία όμως περίπτωση δεν προβλέπεται πως οποιουδήποτε είδους καταγγελία επιφέρει αυτόματα ακύρωση του διοικητικού προστίμου ή άλλης διοικητικής κύρωσης.

Το ίδιο το άρθρο 5 άλλωστε προβλέπει τη δυνατότητα επιβολής περιοριστικών μέτρων όταν συντρέχουν λόγοι προστασίας της δημόσιας υγείας.

Σύμφωνα με τον Δρ. Ποινικού Δικαίου Αθανάσιο Αναγνωστόπουλο:

Η διοικητική κρίση επί προσφυγής και ακόμη περισσότερο η δικαστική κρίση αποτελούν αξιολογικές κρίσεις, οι οποίες δεν μπορούν να προβλεφθούν με ακρίβεια. Ωστόσο, είναι αληθές ότι ο ισχυρισμός ότι το άρ. 5 Σ απαγορεύει το εν λόγω διοικητικό πρόστιμο δεν ανευρίσκει έρεισμα ούτε στην θεωρία ούτε στην νομολογία, και ο ισχυρισμός ότι τυχόν πρόστιμο θα ακυρωθεί αντιστρατεύεται το γράμμα της ερμηνευτικής δήλωσης του άρ. 5 Σ

Συμπέρασμα

Με βάση τα διαθέσιμα δεδομένα όπως αυτά παρουσιάζονται στο σύνταγμα, η επίκληση στο Άρθρο 5 για ακύρωση προστίμων σχετικά με τη άρνηση χρήσης μάσκας, δεν έχει καμία νομική βάση.

Fact-check for the sake of Democracy