Ισχυρισμός:
Σύμφωνα με καταγγελία, δημόσιες υπηρεσίες δεν γνώριζαν πώς να εξυπηρετήσουν πολίτη που απευθύνθηκε σε αυτές για την πληρωμή προστίμου 150 ευρώ λόγω παράβασης μέτρων για την αποφυγή διασποράς του κορωνοϊού SARS-CoV-2. Συνεπώς, δεν υπάρχουν κωδικοί πληρωμής, τα πρόστιμα είναι παράνομα και αντισυνταγματικά, και επιβάλλονται εικονικά για τον εκφοβισμό του κόσμου
Συμπέρασμα:
Τα πρόστιμα έχουν επιβληθεί βάσει Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων, και έχει προβλεφθεί συγκεκριμένος τρόπος είσπραξής τους. Έχουν θεσπιστεί και ισχύουν ειδικοί κωδικοί παραβόλου. Η αναφερόμενη, και μη επαληθεύσιμη, κακή εξυπηρέτηση ενός πολίτη δεν συνεπάγεται ότι τα πρόστιμα είναι ανυπόστατα ή παράνομα.
Μια, μεταφερόμενη από τρίτους, καταγγελία πολίτη για μη εξυπηρέτηση σε δημόσιες υπηρεσίες σχετικά με την είσπραξη προστίμου ύψους 150€ (λόγω παράβασης μέτρων για την αποφυγή διασποράς της νόσου COVID-19 του νέου κορωνοϊού) αποτέλεσε την αφορμή για να διατυπωθεί ο εξής ισχυρισμός. Επειδή δεν εξυπηρετήθηκε για την πληρωμή προστίμου για τη μη χρήση μάσκας σε χώρο όπου αυτό ήταν υποχρεωτικό, “δεν υπάρχουν συγκεκριμένοι κωδικοί” για την είσπραξη των προστίμων αυτών, άρα “τα πρόστιμα είναι παράνομα και αντισυνταγματικά”. Συναφώς προστίθεται ο συνωμοσιολογικός ισχυρισμός ότι “στην πραγματικότητα η επιβολή προστίμων είναι εικονική, για να τρομοκρατείται η κοινωνία των πολιτών”. Ωστόσο, ο παραπάνω συλλογισμός δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
Ο ισχυρισμός
Σύμφωνα με την διαδικτυακή καταγγελία – που πάντως είναι αρκετά αόριστη, δεν προέρχεται από τον ίδιο τον ενδιαφερόμενο, δεν είναι επώνυμη, δεν αναφέρει συγκεκριμένο χρόνο ή ακριβείς πληροφορίες προς διασταύρωση – καταστηματάρχης στην Πύλο απευθύνθηκε στα ΕΛΤΑ και το ΚΕΠ της περιοχής, για την πληρωμή προστίμου 150 ευρώ για μη χρήση μάσκας. Όπως αναφέρεται, δεν γνώριζαν να τον κατευθύνουν για την έκδοση παραβόλου, ώστε να το πληρώσει.
Με βάση το παραπάνω, μη επαληθεύσιμο, συμβάν, συνάγεται το συμπέρασμα ότι στην πραγματικότητα δεν υπάρχουν “κωδικοί πληρωμής”, άρα τα πρόστιμα είναι ανυπόστατα και παράνομα, και επιβάλλονται μόνον εικονικά, προς εκφοβισμό της κοινωνίας για τα περιοριστικά και άλλα μέτρα λόγω της τρέχουσας πανδημίας.
Τι ισχύει;
Η χρήση μάσκας σε κλειστούς – εσωτερικούς χώρους έχει καταστεί υποχρεωτική βάσει ουσιαστικών νόμων, όπως ΚΥΑ (Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις) που δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ). Καθότι δεν γίνεται σαφές στο υπό εξέταση κείμενο σε ποιον ακριβώς κλειστό χώρο καταστήματος αναφέρεται, μπορείτε να διαβάσετε την ΚΥΑ υπ’ Αριθμ. Δ1α/Γ.Π.οικ. 50176 (ΦΕΚ Β΄ 3330/08-08-2020) σχετικά με την υποχρεωτική χρήση μάσκας σε χώρους συνάθροισης κοινού.
Οι υπουργικές αποφάσεις που αναφέρονται στη θέσπιση μέτρων για την αποφυγή και περιορισμό της διάδοσης του κορωνοϊού, και προβλέπουν διοικητικό πρόστιμο για τη μη τήρησή τους, παραπέμπουν στην ΚΥΑ υπ’ Αριθμ. Δ1α/ΓΠ.οικ. 48976 (ΦΕΚ Β΄ 3165/31-07-2020), όπως εκάστοτε ισχύει. Συγκεκριμένα, παραπέμπουν στα ‘άρθρα που ορίζουν τις αρμόδιες αρχές ελέγχου και επιβολής κυρώσεων, τις διαδικασίες ελέγχου και την πιστοποίηση των παραβάσεων, την επιβολή, βεβαίωση και είσπραξη προστίμων κλπ.
Για την είσπραξη των προστίμων ορίζει το άρθρο 27 της παραπάνω ΚΥΑ τα εξής:
Τα πρόστιμα εντάσσονται ως δημόσια έσοδα σε προκαθορισμένο Αναλυτικό Λογαριασμό Εσόδων (ΑΛΕ), τον 1560989001.
Για την πληρωμή-εξόφληση του προστίμου είναι αρκετή η έκδοση ηλεκτρονικού παραβόλου (e-paravolo), εφόσον η εξόφληση είναι άμεση, εντός προθεσμίας 15 ημερών.
Σε περίπτωση που δεν εξοφληθεί εμπρόθεσμα, το πρόστιμο “αποστέλλεται από τις αρμόδιες Αρχές, εντός τριάντα (30) ημερών από την ημερομηνία επίδοσης ή κοινοποίησης ή θυροκόλλησης της Πράξης Επιβολής Προστίμου και Αναστολής Λειτουργίας, ο νόμιμος τίτλος στη Δ.Ο.Υ. κατοικίας του παραβάτη προκειμένου να βεβαιωθεί, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 2” του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων.
Δηλαδή, έχει προβλεφθεί συγκεκριμένη διαδικασία για την είσπραξη των προστίμων αυτών, με διάκριση των περιπτώσεων εμπρόθεσμης ή εκπρόθεσμης εξόφλησης. Προβλέπεται η ένταξή τους σε συγκεκριμένο ΑΛΕ ως δημοσίων εσόδων, και επιπροσθέτως η εμπρόθεσμη πληρωμή τους με ειδικούς κωδικούς ηλεκτρονικού παραβόλου (8849-8851) ή μέσω βεβαίωσης του προστίμου στη ΔΟΥ κατοικίας του διοικουμένου.
Δεν διευκρινίζεται στο υπό εξέταση κείμενο αν επρόκειτο να προβεί ο επιχειρηματίας σε εμπρόθεσμη εξόφληση του προστίμου ή επρόκειτο για μη εμπρόθεσμη εξόφληση, που, όπως σημειώθηκε παραπάνω, πραγματοποιείται κατόπιν βεβαίωσης μέσω της ΔΟΥ (εφορίας), και όχι του ΚΕΠ ή των ΕΛΤΑ.
Συνοψίζοντας τα παραπάνω, καθίσταται σαφές ότι τα πρόστιμα για τη μη χρήση μάσκας ή τα υπόλοιπα μέτρα σχετικά με την πανδημία του νέου κορωνοϊού περιβάλλονται από συγκεκριμένο νομικό πλαίσιο. Τα επιμέρους πρόστιμα και ο τρόπος είσπραξής τους έχουν θεσμοθετηθεί με (Κοινές) Υπουργικές Αποφάσεις, και έχει προκαθοριστεί αναλυτικός τρόπος εξόφλησης αυτών σε συγκεκριμένους κωδικούς (εσόδων, παραβόλων) και στο πλαίσιο συγκεκριμένης διοικητικής ή φορολογικής (βλ ΔΟΥ) διαδικασίας.
Ο ισχυρισμός ότι “δεν υπάρχουν κωδικοί πληρωμής, τα πρόστιμα είναι παράνομα και αντισυνταγματικά, και επιβάλλονται εικονικά για τον εκφοβισμό του κόσμου” δεν έχει καμία βάση, και καταρρίπτεται.
Δείτε επίσης τα άρθρα μας: