Ποιοι είμαστε
Αρχική Fact check: Η Νέα Δημοκρατία και οι δαπάνες για διαφήμιση στο διαδίκτυοΜΙΞΗ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΠΟΙΗΣΕΩΝ

Fact check: Η Νέα Δημοκρατία και οι δαπάνες για διαφήμιση στο διαδίκτυο

9 Απρ
2021

@

Ευαίσθητο περιεχόμενο

Αυτή η εικόνα περιέχει ευαίσθητο περιεχόμενο το οποίο μπορεί για κάποιους χρήστες μπορεί να είναι προσβλητικό ή ενοχλητικό

Το συγκεκριμένο άρθρο δημοσιεύτηκε πριν 3 έτη.

Ισχυρισμός:

Η Νέα Δημοκρατία έχει δαπανήσει το τελευταίο διάστημα το ποσό των 648,950 ευρώ για διαφημίσεις στο Facebook. Αυτό την καθιστά τη δεύτερη συνολικά κορυφαία διαφημιζομένη αυτές τις ημέρες.

Συμπέρασμα:

Πρόκειται για το συνολικό ποσό που δαπανήθηκε για διαφήμιση στη Google και σε πλατφόρμες της εταιρείας από τις 30/5/2018 μέχρι και τις 31/3/2021. Οι διαφημίσεις έγιναν κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου του 2019.

Δημοσιεύσεις που εντοπίζονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από τις 29 Μαρτίου 2021 κι έπειτα αναφέρουν ότι το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας έχει δαπανήσει το τελευταίο διάστημα το ποσό των 648,950 ευρώ για διαφημίσεις στο Facebook. Επίσης, ότι, βάσει του ποσού, κατατάσσεται ως η δεύτερη κορυφαία διαφημιζόμενη το τρέχον διάστημα.

Στη συλλογή εικόνων που ακολουθεί, μπορείτε να δείτε παράδειγμα δημοσίευσης στο Facebook με τον εν λόγω ισχυρισμό και τα στοιχεία που παραθέτει ως απόδειξη.

Η Αναφορά διαφάνειας της Google

Στις υπό εξέταση δημοσιεύσεις τα στιγμιότυπα δεν προέρχονται από την πλατφόρμα του Facebook αλλά της Google. Πρόκειται για δεδομένα που έχουν δημοσιοποιηθεί στην Αναφορά διαφάνειας της Google και παρουσιάζουν τα ποσά που έχουν δαπανηθεί σε διαφημίσεις πολιτικού περιεχομένου στη Google, στο YouTube και στις ιδιοκτησίες συνεργατών. Τα ποσά είναι συνολικά και καλύπτουν το διάστημα από τις 30 Μαΐου 2018 και έπειτα.

Όσον αφορά τη Νέα Δημοκρατία, σύμφωνα με τα δεδομένα της Google, το ποσό των 648,950 ευρώ φαίνεται να έχει δοθεί κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας του 2019. Συγκεκριμένα, το ανωτέρω ποσό δαπανήθηκε το διάστημα μεταξύ 5 Μαΐου 2019 και 30 Ιουνίου 2019. Σύμφωνα με τα στοιχεία, πριν (12/30/2018 – 5/4/2019) και μετά (6/30/2019 – 4/2/2021) από τις συγκεκριμένες ημερομηνίες το ποσό για διαφήμιση είναι μηδενικό.

Δεν υπάρχουν διαφημιστικές δαπάνες για το διάστημα 12/29/2018 – 5/4/2019

Διαφημιστικές δαπάνες για το διάστημα 4/29/2019 – 6/30/2019
Δεν υπάρχουν διαφημιστικές δαπάνες για το διάστημα 6/30/2019 – 4/2/2021

Θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι το 2019 πραγματοποιήθηκαν οι ακόλουθες εκλογικές διαδικασίες: Ευρωεκλογές, Δημοτικές και Περιφερειακές στις 26 Μαΐου 2019 και Εθνικές εκλογές στις 7 Ιουλίου 2019.

Όσον αφορά τους κορυφαίους διαφημιζόμενους, θα πρέπει να τονιστεί ότι η λίστα δεν συντάσσεται βάσει των πιο πρόσφατων δεδομένων, αλλά όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται “Τα δεδομένα αναπαριστούν τις συνολικές δαπάνες των επαληθευμένων διαφημιζόμενων από τις 20 Μαρ 2019“.

Επομένως, η Νέα Δημοκρατία κατέχει την 2η θέση στην κατηγορία “Πολιτικές διαφημίσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ηνωμένο Βασίλειο” σύμφωνα με τις συνολικές δαπάνες που είχε καταβάλει για διαφήμιση από τις 20 Μαρτίου 2019 έως και τις 30 Μαρτίου 2021.

Πληρωμένες διαφημίσεις στο Facebook από τη Νέα Δημοκρατία

Στοιχεία για το συνολικό ποσό που έχει δαπανηθεί από μία σελίδα σε διαφημίσεις στο Facebook, παρέχονται μέσω της επιλογής “Διαφάνεια Σελίδας”.

Σύμφωνα με τα δεδομένα, η επίσημη σελίδα της Νέας Δημοκρατίας έχει καταβάλει από τις 15 Απριλίου 2019 έως και τις 30 Μαρτίου 2021 συνολικά 57,108 ευρώ για διαφημίσεις. Τις τελευταίες επτά ημέρες (24/3/2021-30/3/2021) το ποσό είναι μηδενικό.

Στιγμιότυπο από την επίσημη σελίδα της Νέας Δημοκρατίας στο Facebook (ημερ. λήψης 31/3/2021)

Αξίζει να αναφερθεί ότι πληρωμένες διαφημίσεις από τη Νέα Δημοκρατία στο Facebook εντοπίστηκαν και στην επίσημη σελίδα του Κυριάκου Μητσοτάκη. Αναλυτικά, τις τελευταίες επτά ημέρες (24/3/2021-30/3/2021) η ΝΔ δαπάνησε 3,167 ευρώ για διαφημίσεις, με το συνολικό ποσό να ανέρχεται στα 99,106 ευρώ από τις 15 Απριλίου 2019 έως και τις 30 Μαρτίου 2021.

Συμπέρασμα

Εν κατακλείδι, η Νέα Δημοκρατία δαπάνησε 648,950 ευρώ για πολιτικές διαφημίσεις στη Google και σε πλατφόρμες που συνδέονται με αυτή. Το ποσό δεν καταβλήθηκε το τελευταίο διάστημα, αλλά είναι το σύνολο των δαπανών από τις 5/5/2018 έως και 30/3/2021. Οι δαπάνες διαφημίσεων πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας του 2019.

Αναφορικά με το Facebook, η Νέα Δημοκρατία έχει δώσει συνολικά 156,214 ευρώ σε διαφημίσεις που αναρτήθηκαν στην επίσημη σελίδα της παράταξης και στην επίσημη σελίδα που διατηρεί ο Κυριάκος Μητσοτάκης (εξεταζόμενο διάστημα 15/4/2019-30/3/2021).

Η Σπυριδούλα Μάρκου είναι κάτοχος του μεταπτυχιακού "Δημοσιογραφία και Νέα Μέσα" του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Ακόμη, είναι πτυχιούχος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Από το 2016 συμμετέχει σε ερευνητικά προγράμματα του Τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ. Είναι μέλος της Ένωσης Συντακτών Ημερήσιων Εφημερίδων Μακεδονίας – Θράκης (ΕΣΗΕΜ-Θ).