Ισχυρισμός 1:
Επιτήδειοι μπορεί να αποκτήσουν πρόσβαση στις επαφές και στα στοιχεία των τραπεζικών λογαριασμών που έχετε αποθηκευμένα στο κινητό σας καλώντας σας από άγνωστους αριθμούς του εξωτερικού.
Συμπέρασμα 1:
Για να μπορέσει κάποιος να αποκτήσει πρόσβαση στα προσωπικά στοιχεία και δεδομένα που έχετε αποθηκευμένα στο κινητό σας θα πρέπει να εγκαταστήσει ειδικό κακόβουλο λογισμικό. Αυτά τα δεδομένα δεν μπορούν να ανακτηθούν με μία απλή κλήση.
Ισχυρισμός 2:
Πληκτρολογώντας #90 ή #09 κατά τη διάρκεια της κλήσης μπορεί κάποιος να αποκτήσει πρόσβαση στη SIM του κινητού σας και να κάνει κλήση με δικά σας έξοδα.
Συμπέρασμα 2:
Δεν μπορεί κάποιος να σας χρεώσει κλήσεις απλά και μόνο επειδή πληκτρολογήσατε από το κινητό σας τηλέφωνο κάποια νούμερα. Θύματα τέτοιας μορφής απάτης μπορούν να πέσουν μόνο όσοι χρησιμοποιούν κάποιο τηλεφωνικό κέντρο για τις κλήσεις τους κι αυτό μπορεί να συμβεί υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
Χιλιάδες κοινοποίησεις έχει στο Facebook μία ανάρτηση που αναφέρει ότι επιτήδειοι επιχειρούν να κλέψουν στοιχεία τραπεζικών λογαριασμών και καρτών αλλά και να χρεώσουν ανυποψίαστους πολίτες μέσω τηλεφωνικών κλήσεων. Πρόκειται όμως για ισχυρισμό που περιέχει στοιχεία παραπληροφόρησης.
Παράδειγμα σχετικής ανάρτησης στο Facebook:
Συγκεκριμένα, στις εξεταζόμενες δημοσιεύσεις αναγράφεται ότι πολίτες βρίσκουν αναπάντητες κλήσεις στο κινητό τους από αριθμούς του εξωτερικού και αναγκάζονται να καλέσουν πίσω. Κατά τη διάρκεια της δεύτερης κλήσης, επιτήδειοι κλέβουν προσωπικά στοιχεία και στοιχεία τραπεζών που είναι αποθηκευμένα στα κινητά τηλέφωνα των θυμάτων.
Το κείμενο των αναρτήσεων αναφέρει επίσης ότι οι χρήστες δεν πρέπει να πληκτρολογούν #90 ή #09 κατά τη διάρκεια της κλήσης, καθώς πρόκειται για τέχνασμα που χρησιμοποιείται από τους ιθύνοντες προκειμένου να αποκτήσουν πρόσβαση στη SIM του κινητού και να χρεώνουν με κλήσεις το τηλέφωνό.
Τι ισχύει
Είναι αλήθεια ότι στην Ελλάδα έχουν εντοπιστεί περιπτώσεις στις οποίες χρήστες δέχονται αναπάντητες κλήσεις στα κινητά τους τηλέφωνα από αριθμούς του εξωτερικού και σε περίπτωση που κάποιος καλέσει πίσω, η κλήση χρεώνεται. Οι χρεώσεις εξαρτώνται από τον πάροχο, την μορφή του προγράμματος που έχει ο χρήστης στον εκάστοτε πάροχο και την χώρα στην οποία πραγματοποιείται κλήση.
Το κείμενο που εξετάζεται στο παρόν άρθρο ξεκίνησε στο εξωτερικό και διαμοιράζεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από το 2012.
Όσον αφορά την υποκλοπή προσωπικών στοιχείων μέσω της κλήσης, αυτό δεν είναι δυνατόν να συμβεί. Για να μπορέσει κάποιος να αποκτήσει πρόσβαση στις επαφές που έχετε αποθηκευμένες στο κινητό σας και τα στοιχεία των τραπεζικών λογαριασμών και καρτών, θα πρέπει να εγκατασταθεί κακόβουλο λογισμικό. Η διαδικασία αυτή δεν μπορεί να ολοκληρωθεί μέσω μίας απλής κλήσης στο κινητό σας.
Η προτροπή να μην πληκτρολογούμε “#90 ή #09” κατά τη διάρκεια της κλήσης γιατί θα χρεωθούμε, είναι ένας ακόμα ψευδής ισχυρισμός που ξεκίνησε από το εξωτερικό και διαδόθηκε στο ελληνικό διαδίκτυο. Συγκεκριμένα, υπάρχουν άρθρα κατάρριψης του συγκεκριμένου ισχυρισμού από το 1998. Μία από τις σχετικές κοινοποιήσεις που εντοπίστηκαν στο ελληνικό διαδίκτυο χρονολογείται από το 2005.
Επιτήδειοι δεν μπορούν να αποκτήσουν πρόσβαση στο κινητό σας και να σας χρεώσουν κλήσεις απλά και μόνο επειδή πληκτρολογήσατε κάποια νούμερα. Αυτοί που πράγματι μπορεί να εξαπατηθούν με αυτό τον τρόπο είναι όσοι χρησιμοποιούν για τις κλήσεις τους τηλεφωνικό κέντρο. Η απάτη μπορεί να έχει αποτέλεσμα σε αυτήν την περίπτωση μόνο αν απαιτείται η πληκτρολόγηση του αριθμού 9 για να ανοίξει η εξωτερική τηλεφωνική γραμμή.
Η εν λόγω απάτη λειτουργεί σε τηλεφωνικά κέντρα PBX ή PABX που επιτρέπουν τη σύνδεση δύο εξωτερικών γραμμών. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο αν το τηλεφωνικό κέντρο έχει ρυθμιστεί ώστε να επιτρέπει μια εξωτερική κλήση να διαβιβαστεί σε μια άλλη εξωτερική γραμμή. Προειδοποιητική ανακοίνωση για το ζήτημα δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα του αμερικανικού κυβερνητικού οργανισμού Federal Communications Commission (FCC).
Ακολουθεί το δελτίο τύπου που εξέδωσε η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος και αφορά τις απάτες μέσω τηλεφώνου.
Ενημέρωση της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος για ανεπιθύμητες – αναπάντητες κλήσεις και μηνύματα κινητής τηλεφωνίας από άγνωστους τηλεφωνικούς αριθμούς του εξωτερικού
Η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της Ελληνικής Αστυνομίας, ενημερώνει τους πολίτες σχετικά µε κλήσεις και μηνύματα κινητής τηλεφωνίας (sms) απὀ άγνωστους τηλεφωνικούς αριθμούς του εξωτερικού, που στοχεύουν στην οικονομική τους εξαπάτηση.
Πρόκειται για αναπάντητες — ανεπιθύμητες τηλεφωνικές κλήσεις (SΡΑΜ) απὀ άγνωστους αριθμούς υψηλής χρέωσης του εξωτερικού, οι οποίες πραγματοποιούνται κατά κανόνα μεταμεσονύκτιες ώρες ώστε να εμφανίζονται σκόπιµα ως αναπάντητες.
Συγκεκριµένα, σύµφωνα µε καταγγελίες που έχουν υποβληθεί στη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, συνδρομητές κινητής τηλεφωνίας έχουν λάβει αναπάντητες κλήσεις προερχόμενες απὀ Βοσνία-Ερζεγοβίνη και Μαλδίβες, µε κωδικούς κλήσης (00387) και (00960) αντίστοιχα.
Με αφορμή αυτά τα περιστατικά, καλούνται οι πολίτες να ειναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στην περίπτωση που λάβουν τέτοιου είδους κλήσεις και μηνύματα, για την αποφυγή πιθανής οικονοµικής τους εξαπάτησης.
Επιπρόσθετα, συστήνεται στους συνδρομητές:
να µην πραγματοποιούν εξερχόµενες κλήσεις στους άγνωστους αυτούς διεθνείς αριθμούς, απὀ τους οποίους δέχονται τις αναπάντητες-ανεπιθύμητες κλήσεις και να µην καλούν στον αριθµό του αποστολέα του μηνύματος (sms), προβαίνοντας στην άµεση διαγραφή αυτού, καθώς και στις δύο περιπτώσεις ενδέχεται να υπάρχουν υψηλές χρεώσεις.
Υπενθυμίζεται ότι για ανάλογα περιστατικά οι πολίτες μπορούν να επικοινωνούν, ανώνυμα ἡ επώνυμα, µε τη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος προκειµένου να παρέχουν πληροφορίες ἡ να καταγγέλλουν παράνομες ή επίµεµπτες πράξεις ή δραστηριότητες που τελούνται µέσω Διαδικτύου, στα ακόλουθα στοιχεία επικοινωνίας:
Τηλεφωνικά:11188
Στέλντονας email στο:[email protected]
Μέσω της εφαρμογής (application) για έξυπνα τηλέφωνα (smart phones): FEELSAFE E-COMMERCE.
Μέσω twitter: @CyberAlertGR.
Συμπέρασμα
Οι δύο ισχυρισμοί που εξετάστηκαν στο παρόν άρθρο είναι παραπλανητικοί και ένας εξ αυτών διαμοιράζεται στο διαδίκτυο από το 1998. Για να αποκτήσει κάποιος πρόσβαση σε προσωπικά στοιχεία και δεδομένα που έχετε αποθηκευμένα στο κινητό σας θα πρέπει να εγκατασταθεί κακόβουλο λογισμικό. Δεν είναι εφικτό να αποκτήσει κάποιος πρόσβαση στο τηλέφωνό σας επειδή πληκτρολογήσατε #90 ή #09 κατά τη διάρκεια μιας κλήσης. Με αυτόν τον τρόπο μπορούν να εξαπατηθούν μόνο όσοι χρησιμοποιούν τηλεφωνικό κέντρο για τις κλήσεις τους κι αυτό μπορεί να συμβεί σε περίπτωση που ικανοποιηθούν συγκεκριμένες προϋποθέσεις.