Ισχυρισμός:
Ο Καθηγητής Πνευμονολογίας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών ζήτησε την αναστολή εργασίας όλων των ανεμβολίαστων εκπαιδευτικών λέγοντας μάλιστα "Τι γράμματα θα μάθει στο παιδί μου ένας ανεμβολίαστος;".
Συμπέρασμα:
Ο Καθηγητής δε ζήτησε την αναστολή εργασίας όλων των ανεμβολίαστων εκπαιδευτικών. Εμφανιζόμενος σε πρωινή ενημερωτική εκπομπή για να μιλήσει σχετικά με το ζήτημα των υγειονομικών μέτρων στην εκπαίδευση, πράγματι χρησιμοποίησε τη φράση "Τι γράμματα θα μάθει στο παιδί μου ένας ανεμβολίαστος;" για να εκφράσει όμως έναν δικό του, όπως είπε, προβληματισμό. Δεν έγινε καμία αναφορά σε αναστολές εκπαιδευτικών.
Μεγάλη διάδοση έχει γνωρίσει τις τελευταίες μέρες στο διαδίκτυο και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ο ισχυρισμός ότι ο Καθηγητής Πνευμονολογίας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, Θοδωρής Βασιλακόπουλος, ζήτησε την αναστολή εργασίας όλων των ανεμβολίαστων εκπαιδευτικών. Παρ’ όλα αυτά ο εν λόγω ισχυρισμός είναι παραπλανητικός.
Παραδείγματα: pronews.gr, sfairika.gr, oparlapipas.gr, press-room-ioa.blogspot.com, el.gr, edweek.gr.
Το άρθρο του Pronews φέρει τον εξής τίτλο, τον οποίο αναπαράγουν με μικρές τροποποιήσεις τα περισσότερα από τα παραπάνω sites:
Ο Θ. Βασιλακόπουλος ζητάει αναστολή εργασίας για τους ανεμβολίαστους εκπαιδευτικούς!
Ενώ από το el.gr το άρθρο αναπαράγεται με τον τίτλο:
ΡΑΤΣΙΣΤΙΚΟ ΠΑΡΑΛΗΡΗΜΑ: Οι ανεμβολίαστοι δάσκαλοι να σταματήσουν να διδάσκουν – ΒΙΝΤΕΟ
Εντός του άρθρου διαβάζουμε τα ακόλουθα:
Επίθεση από τον «ειδικό» σε όσους αρνούνται να εμβολιαστούν με τα πειραματικά σκευάσματα.
Ο καθηγητής πνευμονολογίας, Θεόδωρος Βασιλακόπουλος, ζήτησε οι ανεμβολίαστοι εκπαιδευτικοί να μην διδάσκουν τα παιδιά, δηλαδή επί της ουσίας ότι θα έπρεπε να ισχύει και για αυτούς το καθεστώς που ισχύει για τους ανεμβολίαστους υγειονομικούς που τέθηκαν σε αναστολή εργασίας!
«Τι γράμματα θα μάθει στο παιδί μου ένας ανεμβολίαστος δάσκαλος», σημείωσε χαρακτηριστικά λέγοντας πως οι εν λόγω εκπαιδευτικοί δεν λειτουργούν με βάση την λογική!
«Με προβληματίζει που θα κάνει μάθημα στο παιδί μου ανεμβολίαστος εκπαιδευτικός, τι γράμματα θα μάθει στο παιδί μου;» ανέφερε χαρακτηριστικά και συμπλήρωσε πως «δεν υπάρχει ούτε ένας λογικός λόγος ένας νοήμων, μορφωμένος άνθρωπος να μην κάνει κανείς το εμβόλιο»
Για τους ανεμβολίαστους εκπαιδευτικούς, που υποχρεούνται να κάνουν ένα rapid test ή PCR test την εβδομάδα, ο καθηγητής τόνισε ότι ο αριθμός όσων δεν έχουν εμβολιαστεί ή δεν έχουν νοσήσει είναι μικρός. Χαρακτήρισε πάντως όχι ιδιαίτερα ευφυή επιλογή το να μην έχει εμβολιαστεί κάποιος.
«Το να κάνει ένα rapid τεστ για να προστατεύει το υπόλοιπο περιβάλλον στοιχειωδώς, είναι το μίνιμουμ κόστος διατήρησης της ξεροκεφαλιάς του», είπε ο κ. Βασιλακόπουλος.
Είπε ότι πρωτόκολλο θα έπρεπε να προβλέπει αρνητικό τεστ κορωνοϊού για τους εκπαιδευτικούς που επιστρέφουν στις τάξεις μετά από νόσηση καθώς δεν φτάνει μόνο η μάσκα.
Ο ισχυρισμός διαδόθηκε και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Παρατίθενται ενδεικτικά μερικά Tweets που αναπαράγουν τον ισχυρισμό.
Τι ισχύει
Το πρωί της 13ης Σεπτεμβρίου, την ημέρα δηλαδή που κυκλοφόρησε για πρώτη φορά ο ισχυρισμός, ο κύριος Βασιλακόπουλος εμφανίστηκε στην εκπομπή του ΣΚΑΙ «Σήμερα» με σκοπό να συζητήσει με τους παρουσιαστές και άλλους καλεσμένους για το άνοιγμα των σχολείων και τα υγειονομικά μέτρα που ισχύουν στην εκπαίδευση.
Η συζήτηση μεταξύ των ομιλητών ξεκίνησε σχεδόν αμέσως με το ζήτημα των ανεμβολίαστων εκπαιδευτικών και την υποχρέωσή τους να κάνουν ένα rapid test εβδομαδιαίως.
Ο καθηγητής πράγματι δήλωσε, μεταξύ άλλων, τα εξής:
Ο αριθμός των ανεμβολίαστων καθηγητών που δεν έχουν νοσήσει και είναι ανεμβολίαστοι είναι μικρός», αλλά συμπλήρωσε λέγοντας ότι «αυτοί βεβαίως που έχουν νοσήσει πολύ πριν και αυτή τη στιγμή δεν έχουν κάποια ανοσία είναι πολύ μεγαλύτερος.
Αναφερόμενος στο ζήτημα του εβδομαδιαίου rapid test είπε:
Νομίζω το να κάνει ένας τέτοιος (ανεμβολίαστος) εκπαιδευτικός (τεστ), που να το πω έτσι έχει κάνει μια παράξενη επιλογή, (γιατί το) να μην εμβολιαστείς σήμερα είναι μια παράξενη επιλογή, δε θα την έλεγα και ιδιαίτερα ευφυή, το να κάνει ένα rapid test για να προστατεύσει το υπόλοιπο περιβάλλον στοιχειωδώς είναι το minimum κόστος διατήρησης για να το πω και έτσι απλοϊκά της ξεροκεφαλιάς του.
Παίρνοντας ξανά το λόγο αργότερα και απαντώντας σε ερώτηση ενός εκ των παρουσιαστών της εκπομπής σχετικά με το γιατί τα μέτρα προβλέπουν rapid test για τους ανεμβολίαστους εκπαιδευτικούς και όχι για τα ανεμβολίαστα παιδιά ο κύριος Βασιλακόπουλος εξήγησε:
Στο κομμάτι του υγειονομικού κινδύνου ο κίνδυνος σοβαρής νόσησης για έναν εκπαιδευτικό είναι πολύ μεγαλύτερος από τον κίνδυνο σοβαρής νόσησης για ένα παιδάκι, γιατί ο κίνδυνος είναι αυξανόμενος για κάθε δεκαετία της ηλικίας. Από εκεί και πέρα το που θα μπει ο πήχης, να σας το πω αλλιώς, και με ποιον τρόπο έμμεσα θα πιεστούν διάφορες κοινωνικές ομάδες να ακολουθήσουν το βήμα της λογικής είναι κάτι το οποίο δεν είμαι ο πιο κατάλληλος να πω.
Aμέσως συνέχισε κάνοντας την εξής δήλωση από την οποία φαίνεται να ξεκίνησε και ο υπό εξέταση ισχυρισμός:
Με προβληματίζει πάρα πολύ πάντως, επειδή έχω ένα παιδί στην τελευταία τάξη του δημοτικού, να του κάνει μάθημα ένας δάσκαλος ανεμβολίαστος και θα σας πω γιατί με προβληματίζει. Όχι τόσο γιατί θα κολλήσει τον γιο μου, (ο οποίος) είναι εμβολιασμένος μια χαρά και θα κάνει και την αναμνηστική δόση, με προβληματίζει διότι αυτός ο άνθρωπος δεν είχε την ευθυκρισία να αναλύσει σωστά τα πράγματα και να πάρει για τον εαυτό του τη σωστή απόφαση. Τι γράμματα θα μάθει στο παιδί μου; Αυτός είναι ο δικός μου προβληματισμός.
Η δήλωση του προκάλεσε την αντίδραση των παρουσιαστών που απάντησαν ότι «το βάζει σε άλλη βάση», ενώ ο κύριος Ακτύπης (μέλος του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ, που παρευρισκόταν στο πάνελ) τον χαρακτήρισε ως “υπερβολικό”.
Η συζήτηση γύρω από τον προβληματισμό του κυρίου Βασιλακόπουλου δε συνεχίστηκε, καθώς οι συνομιλητές ξεκίνησαν μια αντιπαράθεση γύρω από τους λόγους που μερικοί άνθρωποι έχουν επιλέξει να μην εμβολιαστούν και στη συνέχεια επέστρεψαν στο θέμα των υγειονομικών μέτρων στην εκπαίδευση.
Αργότερα, απαντώντας στο γιατί τα σχολεία ανοίγουν φέτος με λιγότερο μέτρα, ο κύριος Βασιλακόπουλος είπε:
Διότι είμαστε στην έκτη εβδομάδα αποκλιμάκωσης, και σήμερα, που θα ανακοινωθούν τα νέα δεδομένα από τον ΕΟΔΥ, στοιχηματίζω, με πολλή υψηλή πιθανότητα να κερδίσω ότι θα είναι η έβδομη εβδομάδα αποκλιμάκωσης, άρα πηγαίνουμε στο σχολείο μας όπως και όλος ο πολιτισμένος κόσμος χωρίς ιδιαίτερα μέτρα.
Τέλος, κλείνοντας τη συζήτηση ανέφερε:
Εάν θέλαμε να πούμε τι δεν είναι τέλειο στο πρωτόκολλο, για να μη λέμε και ότι όλα είναι τέλεια, είναι ότι ο νοσήσας εκπαιδευτικός θα πρέπει γυρνώντας να έχει αρνητικό τεστ, δε φτάνει μόνο η μάσκα.
Συμπέρασμα
Από τα παραπάνω προκύπτει ότι ο ισχυρισμός πως ο Καθηγητής Πνευμονολογίας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών Θοδωρής Βασιλακόπουλος ζήτησε αναστολή εργασίας των ανεμβολίαστων εκπαιδευτικών δεν ισχύει. Ο ισχυρισμός αποτελεί μείξη πραγματικών δηλώσεων και διαστρεβλωμένης ερμηνείας. Ο κύριος Βασιλακόπουλος πράγματι εξέφρασε τον προσωπικό του προβληματισμό για την επάρκεια ενός ανεμβολίαστου εκπαιδευτικού να διδάξει το παιδί του από τη στιγμή που αυτός «δεν έχει την ευθυκρισία να πάρει τη σωστή για τον εαυτό του απόφαση». Παρ’ όλα αυτά σε κανένα σημείο της συζήτησης δεν πρότεινε αναστολή εργασίας των ανεμβολίαστων εκπαιδευτικών, ενώ τόνισε πως πρόκειται για δικό του προβληματισμό.