Ποιοι είμαστε
Αρχική Πανελλαδικές 2023: εσφαλμένη ανάλυση για σημαντική διαφοροποίηση αριθμού εισακτέων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση σε σύγκριση με πέρσιΛΕΙΠΕΙ ΘΕΜΑΤΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ

Πανελλαδικές 2023: εσφαλμένη ανάλυση για σημαντική διαφοροποίηση αριθμού εισακτέων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση σε σύγκριση με πέρσι

4 Ιου
2023

@

Ευαίσθητο περιεχόμενο

Αυτή η εικόνα περιέχει ευαίσθητο περιεχόμενο το οποίο μπορεί για κάποιους χρήστες μπορεί να είναι προσβλητικό ή ενοχλητικό

Το συγκεκριμένο άρθρο δημοσιεύτηκε πριν 11 μήνες.

Ισχυρισμός 1:

Ο αριθμός των εισακτέων στο Τμήμα Ρωσικής Φιλολογίας του ΕΚΠΑ το 2023 υποδιπλασιάστηκε σε σχέση με το 2022 (από 153 σε 85). Αντίστοιχα, οι εισακτέοι στο Τμήμα Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου αυξήθηκαν από 80 σε 159. Στο Τμήμα Κοινωνιολογίας του ΕΚΠΑ, μειώθηκαν από 127 σε 100.

Συμπέρασμα 1:

Με βάση τις Υπουργικές Αποφάσεις που εκδόθηκαν για τον καθορισμό του αριθμού εισακτέων ανά Τμήμα - Σχολή τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, δεν υπήρξε διαφοροποίηση. Για τα προαναφερθέντα τμήματα, ο αριθμός εισακτέων ήταν ο ίδιος και το 2022, και το 2023.

Ισχυρισμός 2:

Τα τμήματα τα οποία πέρυσι κατέγραψαν βάσεις κάτω των 16.000 μορίων σχεδόν στο σύνολό τους αύξησαν τον αριθμό εισακτέων σε ποσοστό από 10% έως 25%

Συμπέρασμα 2:

Η σύγκριση των ορθών αριθμών εισακτέων για τα ακαδημαϊκά έτη 2022-2023 και 2023-2024 δείχνει ότι δεν σημειώθηκαν αυξήσεις αυτής της τάξης μεγέθους στους εισακτέους. Εσφαλμένα χρησιμοποιήθηκε ως συνολικός αριθμός εισακτέων για το 2022 ο αριθμός για τους εισακτέους μέσω ημερησίων ΓΕΛ, ένα υποσύνολο των εισακτέων.

Με αφορμή δημοσίευμα του έντυπου τύπου, που περιείχε ανάλυση αριθμού εισακτέων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για το επόμενο ακαδημαϊκό έτος (2023-2024), σε σύγκριση με τους εισακτέους για το προηγούμενο (2022-2023), κυκλοφόρησαν ορισμένοι ανακριβείς ισχυρισμοί για μεγάλη μείωση ή αύξηση αριθμού εισακτέων σε σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Παραδείγματα άρθρων: parapolitika.gr, news247.gr, neopolis.gr, foititikanea.gr, alfavita.gr

Πρόκειται για διαδικτυακή κυκλοφορία ενός έντυπου ρεπορτάζ στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» που είχε δημοσιευθεί στις 24 Ιουνίου 2023, με τίτλο «Ρίχνει τις βάσεις η αύξηση των εισακτέων», αλλά και κείμενο του ίδιου συμβούλου σπουδών και καριέρας στο διαδικτυακό μέσο ενημέρωσης NEWS 24/7.

Το έντυπο ρεπορτάζ και τα διαδικτυακά άρθρα παρουσιάζουν τους εξής πίνακες σύγκρισης αριθμού εισακτέων για το 2023 και το 2022, με γραφιστική απεικόνιση της θετικής ή αρνητικής διαφοράς.

Βάσει των ανωτέρω αριθμητικών δεδομένων, αναφέρονται, μεταξύ άλλων στοιχείων, οι εξής σημαντικές διαφοροποιήσεις:

«Όπως τονίζεται στη μελέτη που παρουσιάζουν τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ», φέτος σημειώνονται σημαντικές αυξήσεις εισακτέων, οι οποίες φτάνουν μέχρι και τον διπλασιασμό, όπως στο τμήμα Κοινωνιολογίας της Παντείου, το οποίο από 80 εισακτέους πέρυσι φέτος αύξησε τις θέσεις εισακτέων σε 159.

Ελάχιστες είναι οι περιπτώσεις μείωσης εισακτέων, με τη μεγαλύτερη μείωση να παρατηρείται στο τμήμα Ρωσικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, το οποίο από 153 εισακτέους πέρυσι φέτος τους μείωσε στους 85»

«Σε γενικές γραμμές, τα υψηλόβαθμα περιζήτητα τμήματα δεν μετέβαλαν το πλήθος των θέσεων εισακτέων, ενώ τα τμήματα τα οποία πέρυσι κατέγραψαν βάσεις κάτω των 16.000 μορίων σχεδόν στο σύνολό τους αύξησαν τον αριθμό εισακτέων σε ποσοστό από 10% έως 25%»

«Το τμήμα Κοινωνιολογίας του Παντείου, το οποίο αύξησε τους εισακτέους από 80 σε 159, αν όλοι οι άλλοι παράγοντες έμεναν σταθεροί, τότε θα μείωνε τα μόρια εισαγωγής κατά 70 σε σχέση με πέρυσι».

«Αντίθετα, το τμήμα Κοινωνιολογίας του ΕΚΠΑ είναι ένα από τα ελάχιστα που μείωσαν τους εισακτέους, και συγκεκριμένα από 127 πέρυσι σε 100 φέτος, με αποτέλεσμα να εμφανίζει δυναμική αύξησης μορίων κατά 30, εφόσον οι άλλοι παράγοντες μείνουν ίδιοι».

Τι ισχύει

Το ρεπορτάζ στα Παραπολιτικά, καθώς και τα διαδικτυακά άρθρα, βασίζονται σε ανάλυση του κ. Κωνσταντίνου Παπαγιαννούλη, συμβούλου σπουδών και καριέρας (PIXIDAedu). Ωστόσο, τα αριθμητικά δεδομένα εισακτέων για το 2022, με βάση τα οποία γίνεται η σύγκριση προς τον αριθμό των εισακτέων του 2023, και άρα η εξαγωγή συμπερασμάτων για αύξηση ή μείωση, είναι εσφαλμένα.

Τούτο προκύπτει αν ανατρέξει κανείς στις Αποφάσεις Αριθμ. Φ.253.1/55071/Α5, ΦΕΚ B’ 2370/15-05-2022 («Καθορισμός αριθμού εισακτέων σπουδαστών στις Σχολές, τα Τμήματα και τις Εισαγωγικές Κατευθύνσεις Τμημάτων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, για το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023») και Αριθμ. Φ.253.1/89660/Α, ΦΕΚ B’ 3798/20-07-2022 της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Ενδεικτικά, για το Τμήμα Ρωσικής Γλώσσας και Φιλολογίας και Σλαβικών Σπουδών, που αναφέρεται ότι υποδιπλασίασε τους εισακτέους φέτος (σ.σ. το 2023, σε σχέση με πέρσι, το 2022), είχε καθοριστεί ο ίδιος με φέτος αριθμός εισακτέων, 85 άτομα.

Παρακάτω βλέπετε τους φετινούς πίνακες, βάσει των Υπουργικών Αποφάσεων (ΥΑ) Αριθμ. Φ.253.1/42905/Α5, ΦΕΚ B’ 2320/11-04-2023 και Αριθμ. Φ.253.1/50321/Α5, ΦΕΚ B’ 2996/08-05-2023, όπου αναγράφεται ο ίδιος αριθμός (85).

Στις 26 Ιουνίου, μετά την κυκλοφορία των ηλεκτρονικών δημοσιευμάτων, το Τμήμα Ρωσικής Γλώσσας και Φιλολογίας και Σλαβικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ εξέδωσε την ακόλουθη ανακοίνωση:

Η ανακοίνωση αναφέρει, μεταξύ άλλων, τα εξής:

«Με αφορμή πρόσφατο δημοσίευμα, σε ενημερωτικό ιστότοπο, εκπαιδευτικού αναλυτή περί δήθεν μείωσης και υποδιπλασιασμού του αριθμού των εισακτέων στο Τμήμα μας από τους 153 κατά το ακαδ. έτος 2022-2023 στους 85 για το επόμενο ακαδ. έτος (2023-2024), η Συνέλευση του Τμήματος διαψεύδει κατηγορηματικά ως ανυπόστατη και ψευδή την παραπάνω πληροφορία. Πατώντας εδώ οι ενδιαφερόμενες/οι μπορούν να έχουν πρόσβαση σε φάκελο που περιλαμβάνει τα αντίστοιχα ΦΕΚ με τις Υπουργικές Αποφάσεις καθορισμού του αριθμού εισακτέων από το 2016 μέχρι και σήμερα, από όπου προκύπτει ότι διακύμανση του εν λόγω αριθμού έχει ως εξής:

Ακαδ. έτος | Αριθμός εισακτέων
2016-2017 | 80
2017-2018 | 80
2018-2019 | 85
2019-2020 | 85
2020-2021 | 85
2021-2022 | 85
2022-2023 | 85
2023-2024 | 85 ».

Προχωρώντας στα αριθμητικά δεδομένα για τα Τμήματα Κοινωνιολογίας του ΕΚΠΑ και του Παντείου Πανεπιστημίου, θα πρέπει να επισημανθεί ότι ο αριθμός εισακτέων παρέμεινε ο ίδιος με πέρσι, σε αμφότερα τα Τμήματα. Η Κοινωνιολογία ΕΚΠΑ είχε 100 εισακτέους και το 2022, όπως και η Κοινωνιολογία Παντείου, που είχε 159 εισακτέους και πέρσι.

Τα Ellinika Hoaxes απευθύνθηκαν στις 01/07/2023 στον κ. Παπαγιαννούλη, και του επεσήμαναν τις ανωτέρω ανακολουθίες. Παραδέχτηκε ότι η ανάλυση αυτή είναι εσφαλμένη και εξέδωσε δημόσια ανακοίνωση για το λάθος αυτό στον ιστότοπό του pixidaedu.gr, προς αποκατάσταση της αλήθειας.

«Τα λάθη οφείλονται στην πηγή άντλησης του αριθμού εισακτέων η οποία δεν ήταν το υπουργείο παιδείας […]. Απολογούμαι προσωπικά για τα δύο αυτά λάθη και τα επικοινωνώ με την ανάρτηση στην επίσημη σελίδα μου καθώς και μέσω των κοινωνικών δικτύων», ανέφερε.

Ολόκληρη την ανάρτησή του μπορείτε να τη διαβάσετε εδώ.

Συνεπεία της μη άντλησης στοιχείων απευθείας από τις Υπουργικές Αποφάσεις για τον καθορισμό του αριθμού εισακτέων, γενικώς οι αριθμοί για το 2022, που περιέχονται στα εξεταζόμενα δημοσιεύματα, είναι ανακριβείς.

Παραδείγματος χάριν, τα Τμήματα Φυσικοθεραπείας (σ.σ. τμήματα με βάση εισαγωγής μέχρι 16.000) σε Θεσσαλονίκη, Αιγάλεω, Αίγιο, Λαμία και Σπάρτη, που αναφέρονται ως παραδείγματα σχολών με αύξηση εισακτέων περίπου κατά 25%, είχαν και πέρσι τον ίδιο αριθμό εισακτέων.

Η σύγκριση μεταξύ των δύο Υπ. Αποφάσεων δείχνει ότι δεν συνέβησαν παρά ελάχιστες διαφοροποιήσεις στους αριθμούς εισακτέων ανά Τμήμα / Σχολή τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Συνολικά, οι θέσεις εισακτέων, χωρίς να υπολογίζονται οι Στρατιωτικές Σχολές, αυξήθηκαν μόλις κατά 180 θέσεις σε σχέση με το 2022.

Ο ισχυρισμός, δηλαδή, ότι «τα τμήματα τα οποία πέρυσι κατέγραψαν βάσεις κάτω των 16.000 μορίων σχεδόν στο σύνολό τους αύξησαν τον αριθμό εισακτέων σε ποσοστό από 10% έως 25%» δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.

Σε μεγάλο βαθμό, το σφάλμα στην σύγκριση των αριθμών, οφείλεται πιθανότατα στην χρήση του αριθμού εισακτέων από ημερήσια Γενικά Λύκεια που έγραψαν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2022 (ένα υποσύνολο δηλαδή του συνολικού αριθμού εισακτέων, το μεγαλύτερο μέρος του, που προκύπτει από την κατανομή των εισακτέων ανά τρόπο συμμετοχής στην είσοδο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, όπως π.χ. μέσω Επαγγελματικών Λυκείων, με χρήση βαθμών από προηγούμενες εξετάσεις κλπ), στη στήλη των συνολικών «εισακτέων 2022».

Ενδεικτικά, ενώ στον εσφαλμένο πίνακα αναφέρεται ότι οι εισακτέοι στο Τμήμα Φυσικοθεραπείας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής αυξήθηκαν από 99 το 2022 σε 125 το 2023 (αύξηση περ. 26%), στην πραγματικότητα ο αριθμός εισακτέων δεν αυξήθηκε: και πέρυσι (το 2022) ήταν 125 οι εισακτέοι (μηδενική διαφορά). Ο αριθμός 99 αφορούσε τους υποψηφίους που συμμετείχαν στις Πανελλαδικές του 2022 μέσω ημερησίων ΓΕΛ.

Έτσι, οι εσφαλμένες αναφορές σε μεγάλες αυξομειώσεις εισαχθέντων σε Τμήματα Κοινωνιολογίας στο ΕΚΠΑ και το Πάντειο (ΑΕΙ που εδρεύουν στην Αθήνα), που στην πραγματικότητα είχαν και το 2022 και το 2023 από 100 και 159 αντίστοιχα, οφείλεται σε χρήση του αριθμού εισακτέων μέσω ΓΕΛ για το Τμήμα του Παντείου (127) ως τάχα συνολικός αριθμός εισακτέων για το Τμήμα του ΕΚΠΑ το 2022, και αντίστροφα χρήση του αριθμού εισακτέων μέσω ΓΕΛ για το Τμήμα του ΕΚΠΑ (80) ως τάχα συνολικός αριθμός εισακτέων για το Τμήμα του Παντείου το 2022.

Συμπέρασμα

Δημοσιεύματα σε ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης κυκλοφόρησαν μια ανάλυση του συμβούλου εκπαίδευσης Κωνσταντίνου Παπαγιαννούλη για διαφοροποιήσεις στον αριθμό εισακτέων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση το 2023 σε σχέση με το 2022. Σύμφωνα με αυτήν, παρατηρούνται σημαντικές διακυμάνσεις, όπως μια μεγάλη αύξηση στους εισακτέους στο Τμήμα Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου, μια μεγάλη μείωση στους εισακτέους στο Τμήμα Ρωσικής Φιλολογίας του ΕΚΠΑ, μια μείωση στο Τμήμα Κοινωνιολογίας του ΕΚΠΑ, καθώς και μια αξιοσημείωτη αύξηση σχεδόν σε όλες τις σχολές με βάση κάτω από 16.000 μόρια, της τάξης του 11-25%.

Με βάση τις Υπουργικές Αποφάσεις που εκδόθηκαν για τον καθορισμό του αριθμού εισακτέων ανά Τμήμα – Σχολή τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, δεν υπήρξε διαφοροποίηση για τα προαναφερθέντα τμήματα: ο αριθμός εισακτέων ήταν ο ίδιος, και το 2022, και το 2023.

Η σύγκριση των ορθών αριθμών εισακτέων για τα ακαδημαϊκά έτη 2022-2023 και 2023-2024 δείχνει ότι δεν σημειώθηκαν αυξήσεις της αναφερόμενης παραπάνω τάξης μεγέθους στους εισακτέους. Εσφαλμένα χρησιμοποιήθηκε ως συνολικός αριθμός εισακτέων για το 2022 ο αριθμός για τους εισακτέους μέσω ημερησίων ΓΕΛ, ένα υποσύνολο των εισακτέων.