Ποιοι είμαστε
Αρχική Προσοχή σε διαφημίσεις με επώνυμους οι οποίες στοχεύουν στην κλοπή τραπεζικών στοιχείωνSCAMS

Προσοχή σε διαφημίσεις με επώνυμους οι οποίες στοχεύουν στην κλοπή τραπεζικών στοιχείων

12 Αυγ
2023

@

Ευαίσθητο περιεχόμενο

Αυτή η εικόνα περιέχει ευαίσθητο περιεχόμενο το οποίο μπορεί για κάποιους χρήστες μπορεί να είναι προσβλητικό ή ενοχλητικό

Το συγκεκριμένο άρθρο δημοσιεύτηκε πριν 9 μήνες.

Ισχυρισμός

Επώνυμοι αποκαλύπτουν πλατφόρμες εύκολου πλουτισμού μέσω εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης.

Συμπέρασμα

Οι επίμαχες διαφημίσεις δεν παρουσιάζουν πραγματικές δηλώσεις επωνύμων ή πλατφόρμες εύκολου πλουτισμού, αλλά στοχεύουν σε κλοπή προσωπικών και τραπεζικών δεδομένων.

Στις αρχές Αυγούστου 2023, εμφανίστηκαν διαφημίσεις στο Facebook, που επικαλούνταν σοκαριστικά περιστατικά τα οποία ενέπλεκαν επώνυμα πρόσωπα, ώστε να ωθήσουν τους αναγνώστες προς νέες επενδυτικές πλατφόρμες. Στην πραγματικότητα, οι εν λόγω πλατφόρμες έχουν μόνο σκοπό την κλοπή προσωπικών και τραπεζικών στοιχείων (phising).

Ενδεικτικά, παραθέτουμε απατηλές καμπάνιες που επικαλούνται τον παρουσιαστή Γρηγόρη Αρναούτογλου:

Τον παρουσιαστή Νίκο Χατζηνικολάου:

Καθώς και τον πρωθυπουργό Κυριακό Μητσοτάκη:

Δεν κατέστη εφικτό να εντοπίσουμε συστηματικά το σύνολο των εν λόγω καμπανιών, καθώς τα ακριβή στοιχεία τους παρουσιάζουν μεγάλη ποικιλία, συνεπώς απαιτείται προσοχή απέναντι σε περισσότερα αντίστοιχα δημοσιεύματα.

Ανάλυση

Οι επίμαχες καμπάνιες κάνουν λόγο για για συλλήψεις ή μηνύσεις επώνυμων προσώπων έπειτα από ορισμένες «σοκαριστικές» δηλώσεις τους. Η εμφάνιση των δημοσιευμάτων παραπέμπει σε γνωστά ΜΜΕ του εξωτερικού και της Ελλάδας, όπως τα BBC και Πρώτο Θέμα.

Στιγμιότυπο απατηλού δημοσιεύματος

Οι τίτλοι που το Facebook παρουσιάζει για τα εν λόγω δημοσιεύματα συχνά διαφέρουν από το πραγματικό περιεχόμενό τους. Για παράδειγμα, η εξής διαφήμιση εμφανίζει τίτλο καταστήματος εστίασης:

Στιγμιότυπο απατηλού δημοσιεύματος

Η αιτία είναι ότι τέτοιες απατηλές καμπάνιες εμφανίζουν διαφορετικό περιεχόμενο στα μηχανικά συστήματα ανάγνωσης (web crawlers) και διαφορετικό στους πραγματικούς αναγνώστες, πιθανόν με σκοπό τη σύγχυση των αυτόματων μηχανισμών εντοπισμού απατών (cloacking). Το Facebook είχε ανακοινώσει από το 2017 προσπάθειες αντιμετώπισης της εν λόγω απατηλούς πρακτικής, αλλά παραδείγματά της παρατηρούνται ακόμη.

Έπειτα, ανατρέχουμε σε 3 χαρακτηριστικούς συνδέσμους των επίμαχων καμπανιών. [#1 μηχανικό στιγμιότυποαναγνώσιμο στιγμιότυπο][#2 μηχανικό στιγμιότυποαναγνώσιμο στιγμιότυπο][#3 μηχανικό στιγμιότυποαναγνώσιμο στιγμιότυπο]

Οι 2 από τους 3 συνδέσμους προσομοιάζουν την ονομασία της ιστοσελίδας Πρώτο Θέμα (όπως news-protothemag[.]online αντί για protothema.gr), και όλες τους αντιγράφουν το λογότυπο και την αισθητική της εν λόγω ιστοσελίδας, παραθέτοντας εικόνες από άσχετες συνεντεύξεις των επώνυμων προσώπων.

Στιγμιότυπο συνδέσμου από απατηλό δημοσίευμα

Σε όλα τα παραδείγματα, τα επώνυμα πρόσωπα εμφανίζονται «να αποκαλύπτουν» μια επενδυτική πλατφόρμα εύκολου πλουτισμού:

Στιγμιότυπο συνδέσμου από απατηλό δημοσίευμα

Τα ονόματα των αναφερόμενων πλατφορμών είναι «Quantum Ai-2 GPT» και «Trade GPT». Όπως γράψαμε πρόσφατα και για άλλη καμπάνια απατών, τα εν λόγω ονόματα εκμεταλλεύονται τη δημοσιότητα που έχει λάβει τους τελευταίους μήνες η παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη (GenAI). Παλιότερα, αντίστοιχες απάτες που είχαμε εντοπίσει εκμεταλλεύονταν το ενδιαφέρον για τα κρυπτονομίσματα, μεταβάλλοντας αντίστοιχα τη θεματική τους.

Τέλος τα δημοσιεύματα εξηγούν πως υποτίθεται ότι μόλις σε μία εβδομάδα, οι χρήστες μπορούν να αποκτήσουν εισόδημα χιλιάδων ευρώ με την παραπάνω πλατφόρμα. Κάθε σύνδεσμος της εν λόγω σελίδας, καθώς και το χαρακτηριστικό κουμπί στο τέλος του άρθρου, παραπέμπουν σε επίσκεψή της.

Στιγμιότυπο συνδέσμου από απατηλό δημοσίευμα

Επισκεφτήκαμε τους εν λόγω συνδέσμους σε ασφαλές περιβάλλον, και παρακάτω παραθέτουμε στιγμιότυπα από την διαδικασία εγγραφής, πρώτα σε μια ενιαία συλλογή και έπειτα ένα προς ένα:

Συνοπτικά, τα δημοσιεύματα πρώτα καταγράφουν τα ονοματεπώνυμο, τηλέφωνο και email του χρήστη, έπειτα τα στοιχεία της φυσικής του διεύθυνσης, και τέλος τα στοιχεία της τραπεζικής κάρτας του. Τα πρώτα στοιχεία μπορούν να πωληθούν σε συλλέκτες δεδομένων (π.χ. για διαφημιστικούς σκοπούς), ενώ σε συνδυασμό με τα δεύτερα, μπορούν να οδηγήσουν σε άμεση χρέωση ενός προσωπικού τραπεζικού λογαριασμού, εφόσον δεν υπάρχουν επαρκή αντίμετρα προστασίας.

Πώς να προστατευτούμε

Όπως έχουμε επισημάνει σε προηγούμενα άρθρα μας, συνηθισμένες ενδείξεις ότι μια ιστοσελίδα αφορά απάτη είναι οι εξής:

  • Η διεύθυνσή της (URL) είναι άσχετη με τα όσα παρουσιάζει.
  • Τα κείμενα προέρχονται από αυτόματη μετάφραση.
  • Τα πρόσωπα που εμφανίζονται σε αυτή είναι φανταστικά ή οι φωτογραφίες έχουν αντληθεί από άσχετα περιστατικά.
  • Παρουσιάζεται μια συνέντευξη με κάποιον υποτιθέμενο ειδικό που επιβεβαιώνει με απόλυτο τρόπο τους ισχυρισμούς της.
  • Τα σχόλια που περιέχει είναι πλαστά.
  • Δεν έχει κανένα άλλο άρθρο και όλοι οι σύνδεσμοι προωθούν στη σελίδα της παραγγελίας.
  • Η προσφορά του προϊόντος λήγει την ημέρα που τη διαβάζουμε ή απομένουν ελάχιστα τεμάχια.
  • Δεν υπάρχει τηλέφωνο ή διεύθυνση της εταιρείας.
  • Υπάρχει υπόσχεση επιστροφής χρημάτων αν δεν μείνετε ικανοποιημένοι, αλλά αν διαβάσετε τους όρους διαπιστώνετε πως είναι διατυπωμένοι ώστε να μην αναγκαστούν ποτέ να επιστρέψουν τα χρήματα.

Πιο συγκεκριμένα για απάτες όπως οι επίμαχες, χρειάζεται μεγάλη επιφύλαξη απέναντι σε οποιαδήποτε διαφήμιση υπόσχεται εύκολο πλουτισμό.

Επίσης, αποφεύγετε την πληκτρολόγηση τραπεζικών δεδομένων σε ιστοσελίδες που δεν είστε σίγουροι ότι είναι εξειδικευμένες υπηρεσίες ασφαλών πληρωμών, και ενεργοποιήστε την έγκρισή τους μέσω εφαρμογής κινητού. Τα παραπάνω μέτρα έχουν συνεισφέρει σε σημαντική μείωση της επιτυχίας των εν λόγω απατών τα τελευταία χρόνια στην ΕΕ.

Συμπέρασμα

Οι επίμαχες διαφημίσεις δεν παρουσιάζουν πραγματικές δηλώσεις επωνύμων ή πλατφόρμες εύκολου πλουτισμού, αλλά στοχεύουν σε κλοπή προσωπικών και τραπεζικών δεδομένων.

Είναι απόφοιτος του Τμήματος Πληροφορικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και μέλος της Ένωσης Συντακτών Ημερήσιων Εφημερίδων Μακεδονίας – Θράκης (ΕΣΗΕΜ-Θ). Κατά την πανδημία της COVID-19, εστίασε στην έρευνα της ψευδοεπιστημονικής παραπληροφόρησης.