Ποιοι είμαστε
Αρχική Παραπληροφόρηση σχετικά με “θέσεις ορθίων” στα αεροπλάναΠΑΡΑΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ

Παραπληροφόρηση σχετικά με “θέσεις ορθίων” στα αεροπλάνα

18 Ιου
2025

@

Ευαίσθητο περιεχόμενο

Αυτή η εικόνα περιέχει ευαίσθητο περιεχόμενο το οποίο μπορεί για κάποιους χρήστες μπορεί να είναι προσβλητικό ή ενοχλητικό

Ισχυρισμός

Οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους θα λανσάρουν επίσημα το 2026 θέσεις ορθίων

Συμπέρασμα

Ο ισχυρισμός είναι ψευδής. Η σύγχυση προκλήθηκε από ένα δημοσίευμα της Daily Mail που μετέδωσε ανακριβείς πληροφορίες. Κατόπιν της διεθνούς διάστασης που γνώρισε το θέμα, η κατασκευάστρια εταιρεία, Avioninteriors, που υποτίθεται ότι θα λάνσαρε τις θέσεις ορθίων, αποκατέστησε την αλήθεια με ανάρτηση στο Instagram, τονίζοντας ότι τα καθίσματα Skyrider, όπως ονομάζονται, ήταν απλώς μία πρωτότυπη ιδέα αντισυμβατικού σχεδιασμού για την αντιμετώπιση των προκλήσεων της αεροπορικής βιομηχανίας, χωρίς να υπάρχει όμως περαιτέρω πλάνο υλοποίησής της. Άλλωστε, ο Οργανισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Αεροπορική Ασφάλεια που επιβλέπει ζητήματα ασφαλείας των πτήσεων, γνωστοποίησε στο AFP ότι δεν έχει λάβει κάποιο αίτημα πιστοποίησης του Skyrider. Όπως σημείωσε εκπρόσωπος του οργανισμού, η υλοποίηση ενός τέτοιου σχεδίου θα δημιουργούσε σοβαρές τεχνικές προκλήσεις.

Στα τέλη Μαΐου – αρχές Ιουνίου 2025, σημαντική διάδοση γνώρισε ισχυρισμός, σύμφωνα με τον οποίο οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους θα εισάγουν επίσημα την ερχόμενη χρονιά τις θέσεις ορθίων στα αεροπλάνα. Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα, η νέα μορφή καθίσματος θα ονομάζεται Skyrider 2.0 και αναπτύχθηκε από την κατασκευαστική εταιρεία Aviointeriors. Όπως θα δούμε στη συνέχεια, στην πραγματικότητα τίποτα από τα παραπάνω δεν αληθεύει ενώ το κύμα παραπληροφόρησης φαίνεται πως ξεκίνησε από ένα δημοσίευμα της Daily Mail. Ας δούμε τι ισχύει.

Παραδείγματα διάδοσης του ισχυρισμού σε ιστοσελίδες και ιστολόγια: skai.gr, pronews.gr, typosthes.gr, proson.gr, cosmoradio.gr, greeco.gr

Παραδείγματα διάδοσης του ισχυρισμού σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης:

Τι ισχύει

Λίγες ημέρες νωρίτερα, στις 21 Μαΐου 2025, η βρετανική Daily Mail δημοσίευσε ένα άρθρο που υποστήριζε ότι από το 2026 θα μπορούσαν να προστεθούν επιπλέον “θέσεις ορθίων” στα αεροσκάφη, πράγμα με το οποίο θα επωφελούνταν τόσο οι αεροπορικές εταιρείες με αύξηση κερδών, καθώς θα επεκτεινόταν η χωρητικότητα του αεροπλάνου κατά 20%, όσο και οι ταξιδιώτες, αφού η νέα επιλογή θα ήταν πιο οικονομική. Εντός του δημοσιεύματος αναφέρεται ότι οι νέες θέσεις, ονόματι Skyrider 2.0, αποτελούν καινοτομία της εταιρείας Aviointeriors, που δραστηριοποιείται στην κατασκευή αεροπορικών θέσεων, η οποία αρνήθηκε να σχολιάσει επί του θέματος.

Στα ελληνικά δημοσιεύματα συναντούμε παρόμοιες πληροφορίες με αυτές που μετέδωσε η Daily Mail, όπως και κάποιες φωτογραφίες για να γίνει αντιληπτή η μορφή των νέων θέσεων, όπως φαίνεται παρακάτω:

Εικόνα που δείχνει πώς θα μοιάζουν οι θέσεις ορθίων στα αεροπλάνα
Πηγή

Το θέμα γνώρισε μεγάλη και διεθνή απήχηση, με αποτέλεσμα η εταιρεία Avioninteriors να τοποθετηθεί με ανάρτηση στο Instagram για να αποκαταστήσει την αλήθεια μετά τον σάλο που δημιουργήθηκε. Στη δημοσίευσή της αναφέρει ότι η όλη ιδέα γύρω από τις θέσεις Skyrider είναι απλώς ένα σχέδιο που δημιουργήθηκε για πρώτη φορά το 2012 για να δώσει απάντηση σε ένα ακμάζον πρόβλημα της αεροπορικής βιομηχανίας, αυτό του χώρου και της εργονομίας, χωρίς όμως να προορίζεται να ληφθεί τοις μετρητοίς. Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται, το Skyrider ήταν απλώς μια άσκηση σχεδιαστικής καινοτομίας και δεν αποτελεί μέρος της επίσημης γκάμας της εταιρείας.

Αναλυτικά η ανακοίνωση:

Η απάντηση της εταιρείας Avioninteriors για τις θέσεις ορθίων
Πηγή

Μετάφραση: Πόσες φορές έχετε δει αυτή τη φωτογραφία το τελευταίο διάστημα;
Για άλλη μια φορά, η εικόνα του Skyrider κάνει το γύρο του διαδικτύου, προκαλώντας συζητήσεις και περιέργεια. Όπως και τα προηγούμενα χρόνια, αυτός ο αντισυμβατικός σχεδιασμός του καθίσματος αεροπλάνου έχει γίνει καυτό θέμα, αλλά η Aviointeriors θέλει να παρέμβει για να βάλει τα πράγματα στη θέση τους.

Το Skyrider, που συχνά συγχέεται με ένα οριστικοποιημένο αεροπορικό κάθισμα έτοιμο για απογείωση, είναι στην πραγματικότητα ένα σχεδιαστικό πρωτότυπο που χρονολογείται από το 2012. Σχεδιασμένο ως μια τολμηρή απάντηση σε μία από τις πιο πιεστικές προκλήσεις της αεροπορικής βιομηχανίας, με παράλληλη μεγιστοποίηση του χώρου και της εργονομίας, δεν προοριζόταν ποτέ για να ληφθεί τοις μετρητοίς. Αντίθετα, ήταν μια προκλητική άσκηση σχεδιαστικής καινοτομίας, που προκαλούσε τα όρια του πώς θα μπορούσαν να μοιάζουν μια μέρα τα αεροπορικά ταξίδια.

Η Aviointeriors γνωρίζει πολύ καλά τις σημερινές απαιτήσεις της αγοράς, συνδυάζοντας την ποιότητα, την άνεση και την αλάνθαστη πινελιά του Made in Italy σε κάθε προϊόν που δημιουργεί. Προς το παρόν, το Skyrider δεν αποτελεί μέρος της επίσημης γκάμας.

Αλλά ποιος ξέρει τι μπορεί να επιφυλάσσει το μέλλον της αεροπορίας; 
Ένα πράγμα είναι σίγουρο: Η Aviointeriors αντιμετώπιζε πάντα τις εξελισσόμενες προκλήσεις του κλάδου με πάθος, αφοσίωση και τεχνογνωσία, έτοιμη να προσαρμοστεί, να καινοτομήσει και να πετάξει με ό,τι έρχεται στη συνέχεια.

Επιπρόσθετα, ο Οργανισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Αεροπορική Ασφάλεια, όργανο επιφορτισμένο με τη διατήρηση και βελτίωση της ασφάλειας των πτήσεων, επιβεβαίωσε στον οργανισμό ελέγχου γεγονότων AFP ότι δεν έχει λάβει κάποιο αίτημα πιστοποίησης για θέσεις ορθίων σε εμπορικά αεροσκάφη. Πέραν αυτού, η εισαγωγή τέτοιων καθισμάτων σε εμπορικά αεροσκάφη καθίσταται δύσκολη, καθώς δημιουργούν τεχνικές προκλήσεις που πρέπει να ξεπεραστούν. Εκπρόσωπος του οργανισμού δήλωσε:

Τα εν λόγω καθίσματα θα δημιουργούσαν σημαντικές τεχνικές προκλήσεις, ιδίως όσον αφορά την εκκένωση σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Οποιαδήποτε αεροπορική εταιρεία επιθυμεί να εισαγάγει αυτό το είδος καθίσματος θα αντιμετωπίσει σημαντικές προκλήσεις, τόσο όσον αφορά την αναδιαμόρφωση του αεροσκάφους όσο και την απόδειξη της συμμόρφωσης με τις αυστηρές απαιτήσεις ασφάλειας και εκκένωσης.

Συμπέρασμα

Από τα παραπάνω προκύπτει πως ο ισχυρισμός είναι ψευδής. Η σύγχυση προκλήθηκε από ένα δημοσίευμα της Daily Mail που μετέδωσε ανακριβείς πληροφορίες. Κατόπιν της διεθνούς διάστασης που γνώρισε το θέμα, η κατασκευάστρια εταιρεία, Avioninteriors, που υποτίθεται ότι θα λάνσαρε τις θέσεις ορθίων, αποκατέστησε την αλήθεια με ανάρτηση στο Instagram, τονίζοντας ότι τα καθίσματα Skyrider, όπως ονομάζονται, ήταν απλώς μία πρωτότυπη ιδέα αντισυμβατικού σχεδιασμού για την αντιμετώπιση των προκλήσεων της αεροπορικής βιομηχανίας, χωρίς να υπάρχει όμως περαιτέρω πλάνο υλοποίησής της. Άλλωστε, ο Οργανισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Αεροπορική Ασφάλεια που επιβλέπει ζητήματα ασφαλείας των πτήσεων, γνωστοποίησε στο AFP ότι δεν έχει λάβει κάποιο αίτημα πιστοποίησης του Skyrider. Όπως σημείωσε εκπρόσωπος του οργανισμού, η υλοποίηση ενός τέτοιου σχεδίου θα δημιουργούσε σοβαρές τεχνικές προκλήσεις.


Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν:

1) https://www.instagram.com/p/DJ9jZTri0D6/
2) https://www.easa.europa.eu/en
3) https://factcheck.afp.com/doc.afp.com.49QD4CP

Απόφοιτος του τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.Κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος στο αγγλόφωνο πρόγραμμα του τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ "Digital Media, Communication and Journalism" με κατεύθυνση “Risk Communication and Crisis Journalism”.