Ισχυρισμός:
Η Toyota ετοιμάζει κινητήρα που θα χρησιμοποιεί νερό ως καύσιμο.
Συμπέρασμα:
Η εταιρεία δεν ετοιμάζει κινητήρα που θα χρησιμοποιεί νερό για κίνηση. Σύμφωνα με το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας που κατέθεσε το 2024, η καινοτομία της Toyota αφορά τη χρήση νερού για την ψύξη ενός κινητήρα υδρογόνου, όχι τη χρήση νερού ως καύσιμο ή για την παραγωγή υδρογόνου μέσω ηλεκτρόλυσης. Στο παρελθόν, ειδικοί έχουν εξηγήσει πως η ιδέα της αποκλειστικής χρήσης νερού ως καύσιμο σε κινητήρες αυτοκινήτων είναι επιστημονικά ανέφικτη.
Ευρεία διάδοση γνωρίζει, τις τελευταίες ημέρες, ο ισχυρισμός πως η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία Toyota ετοιμάζει ένα νέο τύπο κινητήρα αυτοκινήτου ο οποίος χρησιμοποιεί νερό ως καύσιμο. Όπως θα εξετάσουμε στο παρόν άρθρο όμως, ο ισχυρισμός αυτός είναι παραπλανητικός.
Τον ισχυρισμό τον συναντάμε σε δημοσιεύματα όπως αυτά που συναντάμε στο zougla.gr, στο katohika.gr, στο triklopodia.gr, στο vima365.gr, στο pylinews.gr, και στο lerosnews.gr, καθώς και σε αναρτήσεις στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης:
Στα υπό εξέταση δημοσιεύματα διαβάζουμε, μεταξύ άλλων, τα εξής:
Ακόμα και στο σήμερα όμως, που 9 στις 10 αυτοκινητοβιομηχανίες επενδύουν αποκλειστικά σε EV σύνολα, η Toyota είναι έτοιμη να ξαναγράψει ιστορία και να δείξει πως έχει τεχνογνωσία που οι άλλοι αγνοούν. Ο λόγος για τον νέο κινητήρα που λειτουργεί με νερό.
[…]
Ο καθαρότερος κινητήρας στην ιστορία; “Καίει” νερό και αφήνει… νερό από την εξάτμιση
[…]
Στο επίκεντρο του ισχυρισμού της Toyota βρίσκεται η νέα τεχνολογία υδρογόνου, η οποία υπόσχεται να προσφέρει την αποδοτικότητα των παραδοσιακών θερμικών κινητήρων, μειώνοντας παράλληλα σημαντικά τις εκπομπές ρύπων. Σε αντίθεση με τα ηλεκτρικά οχήματα που βασίζονται σε μπαταρίες ιόντων λιθίου, αυτή η καινοτόμος τεχνολογία χρησιμοποιεί νερό ως καύσιμο, παράγοντας μόνο υδρατμούς ως παραπροϊόν.
[…]
Η υδρογονοκίνηση έχει χαρακτηριστεί από πολλούς ως μία πολύ ενδιαφέρουσα εναλλακτική, στην οποία όμως δεν έχουν επενδυθεί αρκετά και φέρει προκλήσεις γύρω από όλα τα στάδια της (παραγωγή, αποθήκευση, διανομή κτλ.). Αυτή τη φορά η Toyota πάει ένα βήμα παραπέρα “φέρνοντας στο τραπέζι” την εναλλακτική του νερού ως καύσιμο.
Τι ισχύει
Παρά τον ισχυρισμό πως η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία παρουσίασε κινητήρα που θα χρησιμοποιεί νερό ως καύσιμο, στην πραγματικότητα πρόκειται για κινητήρα που χρησιμοποιεί υδρογόνο ως καύσιμο, με το νερό να χρησιμοποιείται για την ψύξη του κινητήρα.
Όπως εξηγεί ο χημικός μηχανικός Robert Rapier, αναλύοντας τον ισχυρισμό σε σχετικό άρθρο του στο Forbes, η καινοτομία της αφορά έναν κινητήρα καύσης υδρογόνου, ο οποίος χρησιμοποιεί νερό για ψύξη. Τονίζει μάλιστα πως ο κινητήρας δε χρησιμοποιεί καθόλου νερό, ούτε με μορφή ηλεκτρόλυσης προκειμένου να διασπάσει το νερό για να παράξει υδρογόνο από αυτό:
«Στο σχεδιασμό της Toyota, ο κινητήρας λειτουργεί με υδρογόνο, όχι με νερό. Η φερόμενη καινοτομία έγκειται στο σύστημα ψύξης. Αντί να βασίζεται σε παραδοσιακά καλοριφέρ ή ψύξη με αέρα, το σύστημα της Toyota ψεκάζει νερό απευθείας στους κυλίνδρους. Αυτό βοηθά στον έλεγχο των υψηλών θερμοκρασιών καύσης που σχετίζονται με το υδρογόνο και επιτρέπει τη χρήση ελαφρύτερων υλικών κινητήρα – βελτιώνοντας τελικά την απόδοση και μειώνοντας το βάρος.
Ωστόσο, το όχημα εξακολουθεί να απαιτεί εξωτερικό ανεφοδιασμό με υδρογόνο. Δεν διασπά το νερό σε υδρογόνο επί του οχήματος και δεν τροφοδοτείται με νερό. Ο όρος «κινητήρα νερού» σε αυτήν την περίπτωση αναφέρεται στο σύστημα ψύξης, όχι στην πηγή καυσίμου.
[…]
Όχι, λοιπόν, η Toyota δεν έχει κατασκευάσει αυτοκίνητο που λειτουργεί με νερό. Απλώς κατοχύρωσε με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας έναν ενδεχομένως καλύτερο τρόπο ψύξης ενός κινητήρα υδρογόνου. Και ενώ αυτό μπορεί να είναι καλή μηχανική, δεν είναι το θαύμα της ελεύθερης ενέργειας που οραματίζονται οι άνθρωποι όταν διαβάζουν και μοιράζονται ιστορίες για «υδροκίνητα αυτοκίνητα». Η πραγματική ιστορία είναι πιο περίπλοκη – και περισσότερο βασισμένη στην επιστήμη. Απλώς δεν είναι τόσο αξιόλογη για κλικ».
O ίδιος αναφέρει πως η Toyota δραστηριοποιείται έντονα στην ανάπτυξη οχημάτων υδρογόνου, ενώ έχει καταθέσει δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για υδρόψυκτο κινητήρα καύσης υδρογόνου. [πηγή 1][πηγή 2]
Επιπροσθέτως, όπως εξηγεί σχετικό άρθρο του οργανισμού επαλήθευσης ειδήσεων και μέλους του IFCN, facta.news, η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία κατασκευάζει κινητήρες που χρησιμοποιούν υδρογόνο ως καύσιμο. Το υδρογόνο υποβάλλεται σε επεξεργασία σε κυψέλη καυσίμου ή καίγεται σε κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE), όπου αντιδρά με οξυγόνο για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, παράγοντας μηδενικές εκπομπές ρύπων και αφήνοντας μόνο υδρατμούς ως καυσαέρια.
Τέλος, σε παλαιότερο άρθρο του AFP Fact Check σχετικά με παλαιότερο, παρεμφερή ισχυρισμό, ειδικοί εξέφρασαν την αμφιβολία τους για την επιστημονική υπόσταση της ιδέας της χρήσης νερού, ως καύσιμο, σε κινητήρες αυτοκινήτων
Αρχικά, ο Philip Ball, Βρετανός επιστημονικός συγγραφέας που διετέλεσε συντάκτης του επιστημονικού περιοδικού Nature για περισσότερα από 20 χρόνια, δήλωσε ότι η μια τέτοια εφεύρεση είναι επιστημονικά αδύνατη:
«Εν ολίγοις, το νερό δεν είναι καύσιμο. Το νερό είναι καυσαέριο: είναι αυτό που παράγεται από την καύση του καυσίμου, συγκεκριμένα από την καύση αερίου υδρογόνου (ή, ας πούμε, μεθανίου ή ακετυλενίου, στην οποία περίπτωση παίρνετε και οξείδια του άνθρακα). Σε τι πρόκειται να μετατρέψετε το νερό, προκειμένου να έχετε καθαρή απελευθέρωση ενέργειας; Απλώς δε βγάζει νόημα.»
Επιπροσθέτως, ο καθηγητής και αντιπρύτανης του τμήματος μηχανικής στο Πανεπιστήμιο Brunel University London Hua Zhao, τόνισε πως δεν είναι εφικτή η χρήση νερού ως καύσιμο:
«Το νερό δεν μπορεί να καεί όπως τα καύσιμα υδρογονανθράκων (βενζίνη, αιθανόλη, φυσικό αέριο) ή υδρογόνο. Τα άτομα υδρογόνου στο μόριο του νερού συνδέονται με ένα άτομο οξυγόνου και θα χρειάζονταν ενέργεια (συνήθως μέσω ηλεκτρόλυσης) για να απελευθερώσουν αυτά τα άτομα υδρογόνου που θα καούν σε έναν κινητήρα ή θα χρησιμοποιηθούν σε μια κυψέλη καυσίμου. Η ενέργεια που απαιτείται για να σπάσουν αυτοί οι δεσμοί μεταξύ υδρογόνου και οξυγόνου στο νερό θα απαιτεί πάντα περισσότερη ενέργεια από την ενέργεια που απαιτείται για να τα συνδυάσει σε μια κυψέλη καυσίμου ή να παραχθεί από τον κινητήρα».
Συμπέρασμα
Ο ισχυρισμός πως η Toyota ετοιμάζει κινητήρα που χρησιμοποιεί νερό ως καύσιμο είναι παραπλανητικός. Η καινοτομία του νέου κινητήρα της εταιρείας, για την οποία κατέθεσε δίπλωμα ευρεσιτεχνίας το 2024, δεν αφορά στη χρήση νερού ως καύσιμο, ή για την παραγωγή υδρογόνου μέσω ηλεκτρόλυσης, αλλά μόνο για την ψύξη ενός κινητήρα καύσης υδρογόνου. Στο παρελθόν, ειδικοί έχουν εξηγήσει πως η ιδέα της αποκλειστικής χρήσης νερού ως καύσιμο σε κινητήρες αυτοκινήτων είναι επιστημονικά ανέφικτη.
Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν:
- https://www.forbes.com/sites/rrapier/2025/06/15/no-toyota-didnt-build-a-water-powered-car/
- https://www.facta.news/antibufale/toyota-motore-acqua
- https://www.toyota.com/h2solutions/
- https://pressroom.toyota.com/the-familiarity-of-sound-sensation-without-all-of-the-carbon-toyota-refines-its-hydrogen-engine-corolla-concept/
- https://factcheck.afp.com/no-car-cannot-be-run-energy-produced-water
- https://www.topspeed.com/toyota-water-cooled-hydrogen-engine-unique/
- https://www.topspeed.com/toyota-water-cooled-hydrogen-combustion-engine/
- https://www.brunel.ac.uk/people/hua-zhao
- https://philipball.co.uk/biography/
- https://www.forbes.com/sites/rrapier/