Ισχύει ότι «Αν δούλευε ο ραδιοφάρος της Σκύρου ο Μπαλταδώρος θα ζούσε»;

0

Τις προηγούμενες μέρες εμφανίστηκαν δημοσιεύματα που ισχυρίζονται λίγο ή πολύ ότι ο Σμηναγός Μπαλταδώρος θα ζούσε αν λειτουργούσε ο σταθμός ραδιοπλοήγησης (VOR/DME) του αεροδρομίου στη Σκύρο. Ισχύει μια τέτοια πιθανότητα; 

Παραπληροφόρηση

Αρχικά ας δούμε τους ισχυρισμούς. Η αρχική πηγή της πληροφορίας είναι η ιστοσελίδα militaire.gr και το άρθρο υπογράφεται από τον γνωστό στρατιωτικό συντάκτη Π. Καρβουνόπουλο.

Από εκεί και μετά τη σκυτάλη πήραν αρκετές σελίδες που αναμετέδωσαν την «είδηση» και τον ισχυρισμό ότι το «νεκρό» ραδιοβοήθημα έπαιξε σημαντικό ρόλο, και αυτό έφτασε μέχρι και σε τηλεοπτικά κανάλια.

real.grcnn.gr, zougla.grstar.grhuffingtonpost.gr, kathimerini.grdikaiologitika.gr,
iefimerida.grnewsbomb.gr, thetoc.gr, parapolitika.grlifo.grcretalive.grathensvoice.gr,
altsantiri.grtvxs.grlamianow.graixmi.grsdna.grpentapostagma.grtopnews.gr, alfavita.grcorfuvoice.gr, newpost.gr, κτλ

Ο δημοσιογράφος Π. Καρβουνόπουλος αν και δεν αναφέρεται στο αρχικό δημοσίευμα βασίστηκε σε δηλώσεις του πρώην εμπειρογνώμονα αεροπορικών ατυχημάτων Κωνσταντίνο Νομίδη.

Είναι σίγουρο ότι τα ραδιοβοήθημα VOR/DME παίζουν σημαντικό ρόλο για την προσέγγιση του αεροδρομίου, ειδικά όταν δεν υπάρχει καλή ορατότητα και αυτό δεν το αμφισβητεί κανείς. Όμως ο κύριος Νομίδης κάνει ένα τεράστιο λάθος που τον οδηγεί σε πολύ λανθασμένα συμπεράσματα.

Όπως μπορούμε να δούμε στις πληροφορίες του World Aero Data το αεροδρόμιο της Σκύρου διαθέτει ΔΥΟ σταθμούς ραδιοπλοήγησης. Ένα VOR/DME, που το χρησιμοποιούν τα πολιτικά αεροσκάφη και για συντήρηση του (όπως όλα τα VOR της Ελλάδας) την ευθύνη έχει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και ένα TACAN. Το TACAN είναι σταθμός ραδιοπλοήγησης όπως και το VOR/DME, αλλά λειτουργεί σε άλλες συχνότητες και το χρησιμοποιεί και το συντηρεί η Πολεμική Αεροπορία. Με δύο λόγια η Πολεμική Αεροπορία δεν χρησιμοποιεί για ευνόητους λόγους τα ίδια συστήματα ραδιοβοηθημάτων με την Πολιτική Αεροπορία. Πολύ απλά, στη Σκύρο υπάρχουν και οι δύο τύπου σταθμοί ραδιοπλοήγησης γιατί στο αεροδρόμιο της προσγειώνονται εκτός από τα πολεμικά και πολιτικά αεροσκάφη.

Εδώ οι πληροφορίες για το TACAN και εδώ οι αντίστοιχες πληροφορίες για το VOR/DME. Όπως μπορείτε να δείτε έχουν άλλες συντεταγμένες το καθένα.

 

Μιλήσαμε με τεχνικό ραδιοτηλεπικοινωνιών της Πολεμικής Αεροπορίας, ο οποίος για ευνόητους λόγους επιθυμεί να μείνει ανώνυμος, για να μάθουμε περισσότερες πληροφορίες και μας δήλωσε:
«Το έγγραφο, είναι απλά η ΝΟΤΑΜ με τις μέρες και ώρες που τα ραδιοβοηθήματα του αεροδρομίου της Σκύρου θα είναι εκτός λειτουργίας λόγω συντήρησης . Η πρώτη παράγραφος αναφέρεται στο GCA (Ground Controlled Approach) το οποίο χρησιμοποιεί η πολεμική αεροπορία αλλά ΜΟΝΟ κατόπιν αιτήσεως του ιπτάμενου και η δεύτερη παράγραφος στο VOR/DME το οποίο τίθεται εκτός λειτουργίας από 13 Μαρτίου μέχρι 13 Ιουνίου (Skiros VOR/DME 113X u/s=unserviceable). Η τελευταία παράγραφος αναφέρει ότι τα papi lights είναι εκτός λειτουργίας στον διάδρομο 35 από 15 Σεπτ 2014. Από κάτω υπάρχει η σελίδα του AIP με τις πληροφορίες για το αεροδρόμιο της Σκύρου με μια διάφορα. Η σελίδα αναφέρεται σε πολιτικά αεροσκάφη και όχι σε στρατιωτικά και περιεχέι τις πληροφορίες συντονισμοί στο VOR/DME και την διαδικασία «Missed approach» σε περίπτωση τυχόν ματαίωσης προσγείωσης. Η αντίστοιχη σελίδα για τα στρατιωτικά αεροσκάφη περιέχεται σε εκδοσή με τίτλο M.A.I.P (Μilitary Aeronautical Information Publication) και περιεχέι το κανάλι συντονισμοί στο TACAN και όχι στο VOR/DME. Το VOR/DME (VHF Omnidirectional Range/ Distance Measuring Equipment) που έχει η σελίδα του A.I.P (Aeronautical Information Publication) είναι ραδιοβοήθημα που εκπέμπει τρεις πληροφορίες (γωνιά ως προς την κεραία , απόσταση από την κεραία, ταυτότητα) και το χρησιμοποιούν αεροσκάφη της πολίτικης αεροπορίας για αυτόν τον λόγο το διαχειρίζεται η Υπηρεσία Πολίτικης Αεροπορίας. Το αντίστοιχο για μαχητικά ονομαζεται TACAN (TACtical Air Navigation) το διαχειρίζεται η Πολεμική Αεροπορία και εκπέμπει σε διαφορετικό κανάλι (108Χ) με διαφορετική ταυτότητα (SKY) από το VOR Σκύρου (116Χ ,SKS). Τα papi lights είναι μια διάταξη φωτιστικών σωμάτων στο άκρο πριν από το κατώφλι του διάδρομου που δίνει οπτικά μια χονδρική πληροφορία γωνιάς καθόδου στον κυβερνήτη του αεροσκάφους. Κανένα από τα δυο δεν είναι «ραδιοφάρος» , πουθενά στη σελίδα του AIP δεν αναφέρεται «ραδιοφάρος» είτε σαν D/F είτε σαν NDB , επιπλέον κανένα από τα δυο δεν χρησιμοποιείται από μαχητικά , εφόσον λειτουργεί το TACAN ή το GCA. Επειδή λοιπόν οι πληροφορίες του άρθρου είναι τουλάχιστον παραπλανητικές (πουθενά στο άρθρο δεν φαίνεται ότι κάποιο από τα ραδιοβοηθήματα που χρησιμοποιεί η πολεμική αεροπορία τέθηκε εκτός λειτουργίας) , είναι απορίας άξιο πως προέκυψε το συμπέρασμα ότι το δυστύχημα του Μ2000-5 προέκυψε από δυσλειτουργία του VOR/DME.»

Όπως μπορείτε να καταλάβετε από τα παραπάνω, ο ισχυρισμός ότι ο Σμηναγός Μπαλταδώρος θα ζούσε αν λειτουργούσε ο σταθμός ραδιοπλοήγησης (VOR/DME) του αεροδρομίου στη Σκύρο ή η μη λειτουργία του VOR/DME έπαιξε πολύ σημαντικό ρόλο για την πτώση του mirage, δεν ευσταθεί. Η πολεμική αεροπορία δεν χρησιμοποιεί το VOR/DME, αλλά το TACAN που ήταν σε λειτουργία στο αεροδρόμιο της Σκύρου.

Θοδωρής Δανιηλίδης
Ακολουθήστε

Θοδωρής Δανιηλίδης

Founder and owner at ellinika hoaxes
Το διαδίκτυο είναι μια πολύτιμη πηγή ενημέρωσης και ψυχαγωγίας. Ωστόσο κρύβει παγίδες, πολλές από αυτές επικίνδυνες. Τα τελευταία χρόνια, τα fake news έχουν λάβει τεράστιες διαστάσεις, στην καθημερινή ειδησεογραφία από ιστοσελίδες που αυτοχαρακτηρίζονται «ειδησεογραφικές», όσο και από άλλες που δημιουργούν «ειδήσεις» για λίγα κλικς παραπάνω.
Θοδωρής Δανιηλίδης
Ακολουθήστε