Ποιοι είμαστε
Αρχική Τι ακριβώς συμβαίνει με την “Μακεδονική Φέτα”;ΠΑΡΑΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ

Τι ακριβώς συμβαίνει με την “Μακεδονική Φέτα”;

4 Νοε
2018

@

Ευαίσθητο περιεχόμενο

Αυτή η εικόνα περιέχει ευαίσθητο περιεχόμενο το οποίο μπορεί για κάποιους χρήστες μπορεί να είναι προσβλητικό ή ενοχλητικό

Το συγκεκριμένο άρθρο δημοσιεύτηκε πριν 5 έτη.

Τις τελευταίες ημέρες είδαμε να εμφανίζονται άρθρα τα οποία ισχυρίζονται ότι μια εμπορική μάρκα από τα Σκόπια πουλάει φέτα και στην Ελλάδα με την επωνυμία “Μακεδονική”. Ωστόσο ο εν λόγω ισχυρισμός δεν ευσταθεί.

Την είδηση είδαμε στις σελίδες: star.gr, in.grathensmagazine.greuropost.gr,  metrosport.gr και δεκάδες άλλες.

“Πάγωσαν” καταναλωτές γνωστής αλυσίδας σούπερ μάρκετ με εκατοντάδες υποκαταστήματα σε όλη την Ελλάδα, όταν κοίταξαν τα ψηλά γράμματα προϊόντων που αγόρασαν. Διαπίστωσαν πως απροκάλυπτα πωλούνται προϊόντα με χώρα προέλευσης τη … “Μακεδονία” στη σλαβική γραφή.”

Αυτό το κείμενο, με ελάχιστες παραλλαγές ανα ιστότοπο ενημέρωσης, παρουσιάζεται ως είδηση τις τελευταίες ημέρες και υπάρχουν αρκετά προβλήματα με τον ισχυρισμό που γίνεται.

Το πρώτο πρόβλημα είναι η εικόνα που δεσπόζει σε όλες αυτές τις σελίδες ως απόδειξη πώλησης προϊόντων από τα Σκόπια με τη σήμανση “Μακεδονία”:



Το εν λόγω προϊόν δεν είναι Σκοπιανής προέλευσης. Η εταιρία παραγωγής έχει την ονομασία “Triple A Cheese LTD” και έχει ως έδρα το Οντάριο του Καναδά όπως φαίνεται στη σελίδα της εταιρίας. [πηγή1][πηγή2]

Ο ιδρυτής της εταιρίας, Chris Stanwyck φαίνεται πως έχει καταγωγή απο τα Σκόπια καθώς βρήκαμε το προφίλ του στη σελίδα United Macedonian Diaspora, μια σελίδα με στόχο τη σύνδεση ατόμων από την ΠΓΔΜ τα οποία ζουν και εργάζονται μόνιμα στο εξωτερικό. [πηγή]



Πέρα όμως από αυτή τη λεπτομέρεια και το γεγονός ότι πρόκειται για κάτοικο του Καναδά που έχει καταγωγή απ’ τα Σκόπια, η εταιρία δε φαίνεται να έχει καμία σύνδεση με την ΠΓΔΜ.



Επιπλέον το προϊόν, το οποίο ονομάζεται “FETAvo” αποτελείται από μείγμα αγελαδινού και κατσικίσιου γάλακτος. Δεν είναι φέτα και δεν μπορεί να πουληθεί σαν φέτα. Ο ιδιοκτήτης της εταιρίας προσπαθεί να εξαπατήσει τους καταναλωτές χρωματίζοντας κόκκινο το χρώμα των δύο τελευταίων μικρών γραμμάτων “vo”, για να φαίνεται ότι αναγράφει “FETA”. Κάτι σαν τα “Abibas” δηλαδή. Παράγεται τουλάχιστον από το 2010 όπως φαίνεται χαρακτηριστικά στο παρακάτω βίντεο που ανέβηκε στο youtube το Δεκέμβριο 2010. Με δύο λόγια το προϊόν δεν εμφανίστηκε μετά από τις εξελίξεις για το όνομα των Σκοπίων.



Τα δημοσιευματα δεν παρουσιάζουν καμιά απόδειξη ότι το συγκεκριμένο προϊόν πουλιέται σε σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα. Αν αυτό ήταν αλήθεια, το διαδίκτυο θα είχε γεμίσει με φωτογραφίες, βίντεο και διαμαρτυρίες. Όμως οι φωτογραφίες που παρουσιάζουν προέρχονται από τα βίντεο της εταιρίας που όπως είδαμε υπάρχουν από το 2010.

Πιστεύουμε ότι κανένα σούπερ μάρκετ δεν θα τολμούσε να πουλήσει ιμιτασιόν φέτα με όνομα “MACEDONIAN FETAvo”, γιατί μόνο κέρδος δεν θα είχε. Οι Έλληνες καταναλωτές δεν θα το επέτρεπαν χωρίς διαμαρτυρίες και το πιο πιθανό είναι να έκαναν μποϊκοτάζ στην αλυσίδα σούπερ μάρκετ που θα τολμούσε να φέρει το προϊόν.

Πέρα από όλα αυτά, το άλλο πρόβλημα με τα προαναφερθέντα άρθρα είναι πως το κείμενο τους είναι πρακτικά το ίδιο με πολύ μικρές αλλαγές το οποίο δείχνει πως η μια σελίδα μεταφέρει τα λόγια της άλλης χωρίς καμία αρχική πηγή ή τεκμηρίωση. Με απλά λόγια αυτές οι σελίδες κάνουν αντιγραφή του κειμένου από κάποια άλλη σελίδα, αλλάζουν ελαφρώς το κείμενο και τα αναφερόμενα προϊόντα χωρίς να έχουν τη παραμικρή απόδειξη ότι το συγκεκριμένο προϊόν, η φέτα της εικόνας, είναι όντως προϊόν από τα Σκόπια.

Στις σελίδες μάλιστα που αναπαρήγαγαν την είδηση δεν περιλαμβάνονται μόνο μικρές σελίδες και μπλογκ αλλά και μεγάλα μέσα όπως το star το οποίο ξεκίνησε με τη παραδοχή πως το προϊόν είναι από τα Σκόπια και με αυτή τη παραπληροφόρηση ως εφαλτήριο συνέχισε σε μια ανάλυση των νομικών ζητημάτων σχετικά με τον όρο “Μακεδονία”.

Δυστυχώς η πολιτική αναταραχή σχετικά με την αποδοχή του επίσημου ονόματος της ΠΓΔΜ έχει γεννήσει ουκ ολίγες παραποιημένες ειδήσεις το τελευταίο διάστημα με όλο και περισσότερα μέσα ενημέρωσης να είναι πρόθυμα να θυσιάσουν την ακρίβεια και την αντικειμενικότητα της δουλειάς τους με σκοπό να προσελκύσουν περισσότερους αναγνώστες.

Είναι πτυχιούχος χημείας (B.Sc.) απο το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και μέλος της Ένωσης Συντακτών Ημερήσιων Εφημερίδων Μακεδονίας – Θράκης (ΕΣΗΕΜ-Θ). Αυτή τη στιγμή παρακολουθεί το αγγλόφωνο μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών με τίτλο “Μaster of Arts in Digital Media, Communication and Journalism” στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.