Ποιοι είμαστε
Αρχική Δεν είναι παράνομη η Βουλή λόγω μη σύστασής της σε σώμα με ΦΕΚHOAXES

Δεν είναι παράνομη η Βουλή λόγω μη σύστασής της σε σώμα με ΦΕΚ

4 Νοε
2021

@ |

Ευαίσθητο περιεχόμενο

Αυτή η εικόνα περιέχει ευαίσθητο περιεχόμενο το οποίο μπορεί για κάποιους χρήστες μπορεί να είναι προσβλητικό ή ενοχλητικό

Το συγκεκριμένο άρθρο δημοσιεύτηκε πριν 3 έτη.

Ισχυρισμός:

Η Βουλή είναι παράνομη λόγω μη σύστασης σε σώμα με ΦΕΚ.

Συμπέρασμα:

Στο Σύνταγμα περιγράφεται η προβλεπόμενη διαδικασία σύγκλησης της Βουλής σε πρώτη συνεδρίαση της βουλευτικής περιόδου, κατά την οποία λαμβάνει χώρα επίσημη κήρυξη έναρξης των εργασιών της, η ανακοίνωση του καταλόγου των ανακηρυχθέντων βουλευτών και η ορκωμοσία τους, τυπική διαδικασία κατόπιν της οποίας αναλαμβάνουν οι βουλευτές την άσκηση των καθηκόντων τους. Δεν υπάρχει καμία απόδειξη ότι έχουν παραλειφθεί αυτές οι συνταγματικές επιταγές. Δεν προβλέπεται άλλη διαδικασία συγκρότησης της Βουλής σε σώμα, ούτε απαιτείται δημοσίευση σε ΦΕΚ. Για όσα συμβαίνουν στη Βουλή προβλέπεται η δημοσιότητά τους στα Πρακτικά της Βουλής.

Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κυκλοφορεί ο ισχυρισμός ότι η Βουλή των Ελλήνων δεν έχει συσταθεί σε σώμα και δεν υπάρχει ΦΕΚ σύστασης της Βουλής. Σύμφωνα με τα εν λόγω δημοσιεύματα αυτό καθιστά τη Βουλή και όλους τους βουλευτές παράνομους και όσα ψηφίζουν χωρίς ισχύ. Ωστόσο, αυτά τα επιχειρήματα δεν έχουν βάση.

Ο ισχυρισμός ότι η Βουλή είναι παράνομη έχει κυκλοφορήσει αρκετές φορές εντός του 2021 στο Facebook:

Παρόμοια δημοσιεύματα έχουν κυκλοφορήσει στο πρόσφατο παρελθόν σε σελίδες όπως οι e-synews.gr, alexandrosmakedon13.blogspot.com, esyverias2.blogspot.com.

Τους εξεταζόμενους ισχυρισμούς εντοπίζουμε και σε βίντεο όπως τα παρακάτω:

Τι ισχύει

Θα πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι η επιχειρηματολογία που συναντούμε στα εξεταζόμενα δημοσιεύματα αφορά την έναρξη λειτουργίας μιας «νέας βουλής» που προκύπτει κατόπιν διάλυσης της προηγούμενης βουλής ή λήξης της βουλευτικής περιόδου, κυρίως δηλαδή κατόπιν εκλογών. Ωστόσο, δεν υπάρχει κάποια τέτοια συνταγματική ή νομοθετική απαίτηση επακριβώς, ούτε έχει παραβιαστεί κάποιος σχετικός κανόνας.

Ο Κανονισμός της Βουλής αναφέρει:

Εναρκτήρια συνεδρίαση – προσωρινό προεδρείο
Άρθρο 1


1. Η ημερομηνία σύγκλησης της Βουλής σε πρώτη συνεδρίαση (εναρκτήρια συνεδρίαση) της βουλευτικής περιόδου καθορίζεται από το προεδρικό διάταγμα διάλυσης της βουλής ή λήξης της βουλευτικής περιόδου σύμφωνα με το Σύνταγμα. (…)

Κήρυξη της έναρξης των εργασιών της βουλευτικής περιόδου
Άρθρο 2

Η κήρυξη της έναρξης των εργασιών της βουλευτικής περιόδου γίνεται από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας αυτοπροσώπως ή διά του Πρωθυπουργού, μετά την εκλογή του Προεδρείου της Βουλής (…)

Ανακοίνωση των ονομάτων και ορκωμοσία των βουλευτών
Άρθρο 3


1. Ο προσωρινός Πρόεδρος, αμέσως μόλις κηρυχθεί η έναρξη των εργασιών της πρώτης συνεδρίασης της βουλευτικής περιόδου, ανακοινώνει στη Βουλή τον κατάλογο των Βουλευτών που ανακηρύχθηκαν σύμφωνα με το νόμο. Ο κατάλογος αυτός καταχωρίζεται στα Πρακτικά και ενημερώνεται (…)
2. Στη συνέχεια, ο προσωρινός Πρόεδρος της Βουλής καλεί τους Βουλευτές που έχουν ανακηρυχθεί και παρευρίσκονται στη συνεδρίαση να δώσουν τον οριζόμενο όρκο. (…)

4. Από την ορκωμοσία τους οι Βουλευτές αναλαμβάνουν την άσκηση των καθηκόντων τους.

Τα παραπάνω βήματα αποτελούν τη διαδικασία σύγκλησης της Βουλής σε πρώτη συνεδρίαση της βουλευτικής περιόδου, κατά την οποία λαμβάνει χώρα επίσημη κήρυξη έναρξης των εργασιών της, η ανακοίνωση του καταλόγου των ανακηρυχθέντων βουλευτών και η ορκωμοσία τους, τυπική διαδικασία κατόπιν της οποίας αναλαμβάνουν οι βουλευτές την άσκηση των καθηκόντων τους.

Δεν απαιτείται δηλαδή κάποια ξεχωριστή και επώνυμη «σύσταση της βουλής σε σώμα», αλλά η σύγκληση της εναρκτήριας συνεδρίασης και η ορκωμοσία των βουλευτών που έχουν ανακηρυχθεί, όπως περιγράφεται στα βασικά της σημεία παραπάνω και εξειδικεύεται από τον Κανονισμό της Βουλής.

Οι αναφορές στο άρθρο 32 του Συντάγματος («ώσπου να συγκροτηθεί σε σώμα η νέα Bουλή») δεν αφορούν διαφορετική διαδικασία από την προαναφερθείσα. Με την ίδια έννοια χρησιμοποιούνται οι όροι «συγκρότηση» και «σύσταση» σε σώμα από τα πολιτικά ρεπορτάζ των μέσων ενημέρωσης. [πηγή 1][πηγή 2]

Παράδειγμα τήρησης της ανωτέρω περιγραφόμενης διαδικασίας αποτελεί και η πιο πρόσφατη (κατά τη συγγραφή του παρόντος άρθρου) σύγκληση εναρκτήριας συνεδρίασης, αυτής με την οποία ξεκίνησε η ΙΗ΄ βουλευτική περίοδος, μετά τις βουλευτικές εκλογές της 7ης Ιουλίου 2019, και η οποία έλαβε χώρα στις 17 Ιουλίου 2019. [πηγή]

Σε αυτό το σημείο είναι σκόπιμο να τονίσουμε ότι τα Πρακτικά της Βουλής δεν συμπεριλαμβάνονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, αλλά σε ξεχωριστούς τόμους/τεύχη («Πρακτικά Βουλής», βλ. άρθρο 61 του Κανονισμού της Βουλής). Επιπλέον, τα πρακτικά των συνεδριάσεων, που συμπεριλαμβάνουν και τα παραπάνω ουσιώδη στοιχεία για τη σύγκληση της εναρκτήριας συνεδρίασης της «νέας» βουλής και την ανάληψη των καθηκόντων από τους βουλευτές, είναι δημόσια διαθέσιμα και ελεύθερα προσβάσιμα στο διαδίκτυο. O αναφερόμενος σε ορισμένα δημοσιεύματα Ν.3469/2006 («Εθνικό Τυπογραφείο, Εφημερίς της Κυβερνήσεως και λοιπές διατάξεις») δεν περιέχει διατάξεις που να υποστηρίζουν τους υπό εξέταση ισχυρισμούς. [πηγή 1][πηγή 2][πηγή 3]

Ένα έγγραφο από το Εθνικό Τυπογραφείο/Τμήμα Πωλήσεων και Συνδρομητών που έλαβε πολίτης το 2018 δεν αποτελεί απόδειξη ότι έχει παραλειφθεί η συγκρότηση της Βουλής σε σώμα ή άλλη συνταγματικώς οριζόμενη διαδικασία, καθώς επισημαίνεται μόνον ότι το αίτημα του πολίτη για «ΦΕΚ νομιμοποίησης βουλευτή» είναι ασαφές και αόριστο.

Τέλος, η «παραδοχή» του Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου Καβάλας το 2019 ότι «δεν υπάρχει ΦΕΚ σύστασης της Βουλής σε σώμα», δεν αναιρεί όσα αναφέρονται παραπάνω. Δεν προβλέπεται, εξάλλου, κάποια διαδικασία δημοσίευσης ΦΕΚ με αυτό το περιεχόμενο, και τα πρακτικά της εναρκτήριας συνεδρίασης και ορκωμοσίας των ανακηρυχθέντων βουλευτών δημοσιεύονται στα Πρακτικά της Βουλής.

Με παρεμφερείς περιπτώσεις ισχυρισμών, σύμφωνα με τους οποίους ο εκάστοτε πολίτης μπορεί να απαλλαχθεί από τις υποχρεώσεις του απέναντι στους νόμους του κράτους ή άλλες οικονομικές του υποχρεώσεις έχουμε ασχοληθεί σε προηγούμενα άρθρα μας τα οποία μπορείτε να διαβάσετε εδώ, εδώ και εδώ.

Συμπέρασμα

Σύμφωνα με όλα τα διαθέσιμα στοιχεία, ο ισχυρισμός ότι «η Βουλή είναι παράνομη» επειδή δεν έχει συσταθεί σε σώμα και δεν έχει δημοσιευτεί σε ΦΕΚ δεν έχει πραγματική νομική βάση. Στο Σύνταγμα περιγράφεται η προβλεπόμενη διαδικασία σύγκλησης της Βουλής σε πρώτη συνεδρίαση της βουλευτικής περιόδου, κατά την οποία λαμβάνει χώρα επίσημη κήρυξη έναρξης των εργασιών της, η ανακοίνωση του καταλόγου των ανακηρυχθέντων βουλευτών και η ορκωμοσία τους, τυπική διαδικασία κατόπιν της οποίας αναλαμβάνουν οι βουλευτές την άσκηση των καθηκόντων τους. Δεν υπάρχει καμία απόδειξη ότι έχουν παραλειφθεί αυτές οι συνταγματικές επιταγές. Δεν προβλέπεται άλλη διαδικασία συγκρότησης της Βουλής σε σώμα, ούτε απαιτείται δημοσίευση σε ΦΕΚ. Για όσα συμβαίνουν στη Βουλή προβλέπεται η δημοσιότητά τους στα Πρακτικά της Βουλής.