Ποιοι είμαστε
Αρχική Όχι, η ΙΚΕΑ δεν χαρίζει καναπέδες σε 200 τυχερούς στο πλαίσιο των Χριστουγεννιάτικων εορτώνSCAMS

Όχι, η ΙΚΕΑ δεν χαρίζει καναπέδες σε 200 τυχερούς στο πλαίσιο των Χριστουγεννιάτικων εορτών

20 Δεκ
2022

@

Ευαίσθητο περιεχόμενο

Αυτή η εικόνα περιέχει ευαίσθητο περιεχόμενο το οποίο μπορεί για κάποιους χρήστες μπορεί να είναι προσβλητικό ή ενοχλητικό

Το συγκεκριμένο άρθρο δημοσιεύτηκε πριν 1 έτος.

Ισχυρισμός

Η ΙΚΕΑ χαρίζει 200 καναπέδες που δεν μπορεί να πουλήσει λόγω μικρογρατσουνιών.

Συμπέρασμα

Πρόκειται για απάτη, η οποία ουδεμία σχέση έχει με την ΙΚΕΑ. Προκειμένου να κερδίσουν διάφορα δώρα, χρήστες μοιράζονται τα προσωπικά τους δεδομένα και εγγράφονται σε συνδρομητικές υπηρεσίες που τους χρεώνουν σε εβδομαδιαία βάση.

Τις τελευταίες ώρες στο Facebook κυκλοφορεί μια ανάρτηση σύμφωνα με την οποία η ΙΚΕΑ χαρίζει φθαρμένο ή ελλαττωματικό εμπόρευμα σε 200 τυχερούς. Βέβαια, προκειμένου να διεκδικήσουν τα έπιπλα-δώρα, ανυποψίαστοι πολίτες εκθέτουν τα προσωπικά τους δεδομένα και εγγράφονται σε συνδρομητικές υπηρεσίες. Ας δούμε την απάτη βήμα προς βήμα.

Παράδειγμα:

Τι ισχύει

Αρχικά, αξίζει να αναφερθεί πως η εξεταζόμενη ανάρτηση εντοπίζεται δημοσιευμένη στη σελίδα “ΙΚΕΑ FANS”, στις 19 Δεκεμβρίου του 2022. Η εν λόγω σελίδα δημιουργήθηκε μια μέρα πριν, στις 18 Δεκεμβρίου του 2022, όπως φαίνεται από το λήμμα “Διαφάνεια Σελίδας”.

Οι μέθοδοι συλλογής προσωπικών δεδομένων που εφαρμόζονται για την εξεταζόμενη απάτη δεν είναι νέες, και πλέον εμφανίζουν συγκεκριμένο μοτίβο. Σχετικά παραδείγματα εντοπίσαμε τον Ιούνιο του 2022, όταν στην πλατφόρμα του Facebook δημοσιεύτηκε όμοια ανάρτηση από τη σελίδα “LIDL FANS”. Προκειμένου να διεκδικήσει κουπόνια των 2.000 ευρώ, ένας ανυποψίαστος χρήστης θα έπρεπε να δώσει τον αριθμό του κινητού του και να εγγραφεί σε συνδρομητικές υπηρεσίες, οι οποίες θα τον χρέωναν για κάθε μήνυμα που θα του έστελναν σε εβδομαδιαία βάση.

Πώς λειτουργεί

Πατώντας στον σύνδεσμο που συνοδεύει την επίμαχη ανάρτηση, ο χρήστης μεταφέρεται σε νέο περιβάλλον. Εκεί του ανακοινώνεται πως κέρδισε διάφορα δώρα (ανάμεσα σε αυτά και καναπέδες), τα οποία μπορεί να διεκδικήσει αρκεί να κάνει μια εγγραφή και να μοιραστεί τον αριθμό του.

Στο επόμενο βήμα, ο χρήστης καλείται να συμπληρώσει τον αριθμό του κινητού του σε ειδικό πλαίσιο, ενώ υπάρχει χρονόμετρο το οποίο μετρά αντίστροφα για να βλέπει πόσο χρόνο έχει για να συμπληρώσει τα στοιχεία του.

Βέβαια, όπως προκύπτει από το γκρίζο πλαίσιο, οι χρήστες που θα πατήσουν “επιβεβαίωση” εγγράφονται σε συνδρομητική υπηρεσία με χρέωση 6.87 ανά εβδομάδα. Για την απεγγραφή του από τις εν λόγω υπηρεσίες, ο χρήστης πρέπει να στείλει “STOP JW” στο 54388 ή 54124. Στα ψιλά γράμματα εντοπίζεται η ακόλουθη νομική επισήμανση:

«Τα έπαθλα του διαγωνισμού προσφέρει η διοργανώτρια εταιρεία και όχι η δικαιούχος του σήματος και της επωνυμίας του εμπορικού προϊόντος που προβάλλεται και η οποία ουδεμία σχέση έχει με τον διαγωνισμό».

Διαβάζοντας τους όρους χρήσης και την πολιτική απορρήτου, καθίσταται σαφές πως η υπηρεσία “JuicyWin” παρέχεται μέσω της StripeyGiraffe Ltd, η οποία εδρεύει στο Hνωμένο Βασίλειο και είναι εγγεγραμμένη στο Εμπορικό Επιμελητήριο με αριθμό 07794554 και αριθμό VAT 138309412.

Στην Ελλάδα, η εν λόγω υπηρεσία παρέχεται μέσω της τεχνικής υποδομής και των 5ψηφίων κωδικών της MOBIVAS Μονοπρόσωπη ΙΚΕ, η οποία διατηρεί γραφεία επί της λεωφόρου Κηφισίας 166Α. Πρόκειται για εταιρεία εγγεγραμμένη στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ) και το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών, η οποία δραστηριοποιείται στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών. Σημειώνεται πως η ίδια μονοπρόσωπη ΙΚΕ παρείχε τις συνδρομητικές υπηρεσίες και στην περίπτωση της σελίδας “LIDL FANS” με την οποία είχαμε ασχοληθεί σε προηγούμενο άρθρο μας.

Ανακοίνωση ΙΚΕΑ

Επικοινωνήσαμε με τον Υπεύθυνο Επικοινωνίας του παραρτήματος ΙΚΕΑ του αεροδρομίου, κ. Χρανιώτη, ο οποίος μας παρέπεμψε σε σχετική ανακοίνωση της εταιρίας.

Ανακοίνωση ΙΚΕΑ για παραπλανητικές αναρτήσεις στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης και αποστολής ψεύτικων SMS

Η ΙΚΕΑ ενημερώνει τους καταναλωτές της για παραπλανητικές αναρτήσεις και διαγωνισμούς που εμφανίζονται στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης με ψεύτικους λογαριασμούς που χρησιμοποιούν το όνομα της IKEA όπως IKEA Cyprus ή IKEA Fans. Οι συγκεκριμένοι λογαριασμοί στην πλειονότητά τους αναφέρουν δωρεάν διάθεση προϊόντων IKEA τα οποία δεν μπορούν να πωληθούν λόγω μικρής ζημιάς. Παράλληλα, η IKEA ενημερώνει για αποστολή ψεύτικων SMS με αποστολέα ikea_ τα οποία παρακινούν την συμμετοχή σε διαγωνισμούς κάνοντας εγγραφή μέσω συγκεκριμένων συνδέσμων για παραλαβή δώρων.

Με αφορμή το συγκεκριμένο συμβάν, η ΙΚΕΑ ενημερώνει ότι δεν έχει καμία σχέση με ενέργειες ή διαγωνισμούς που διεξάγονται εκτός της επίσημης ιστοσελίδας της (www.ikea.com.cy) και των επίσημων λογαριασμών της στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (https://www.facebook.com/ikeacyprus/https://www.instagram.com/IKEAcyprus/).

Επιπλέον, για τη σωστή ενημέρωση των καταναλωτών, οι επίσημοι διαγωνισμοί της ΙΚΕΑ επικοινωνούνται πάντα μέσω της επίσημης ιστοσελίδας της και των λογαριασμών της στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης και όχι μέσω SMS.

Πενταψήφιοι αριθμοί

Οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα, ενημερώνουν τους συνδρομητές τους για τις χρεώσεις από 5ψηφιους αριθμούς αλλά και πως μπορούν να ενεργοποιήσουν τη φραγή λήψης και αποστολής μηνυμάτων. Διαβάστε αναλυτικά στους συνδέσμους τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσετε αν είστε συνδρομητής στην Cosmote, στην Vodafone ή στην Wind.

Ανακοίνωση για αντίστοιχες διαδικτυακές απάτες έχει αναρτήσει στον ιστότοπό της η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος. Σε αυτήν συστήνει στους χρήστες τα εξής:

  • Δεν πρέπει να ανταποκρίνονται σε τέτοιου είδους ηλεκτρονικά μηνύματα και να συμμετέχουν σε αντίστοιχους διαγωνισμούς, μέσω των οποίων μπορεί να ζητούνται ακόμη και προσωπικά τους δεδομένα,
  • Να μην αποστέλλουν σε υποτιθέμενες διαδικτυακές έρευνες προσωπικά τους στοιχεία και οικονομικά δεδομένα,
  • Η συμμετοχή σε διαγωνισμούς εταιρειών με δώρα προϋποθέτει την αποδοχή των “όρων συμμετοχής”, οι οποίοι πρέπει να έχουν κατατεθεί σε συμβολαιογράφο.

Παρέμβαση για τις χρεώσεις μηνυμάτων από 5ψηφια νούμερα είχε κάνει και Συνήγορος του Καταναλωτή με επιστολή που είχε στείλει στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ). Για την ενημέρωση των πολιτών για το εν λόγω ζήτημα η ΕΕΤΤ δημιούργησε το ακόλουθο βίντεο.

Συμπέρασμα

Με βάση τα ανωτέρω, καθίσταται σαφές πως ο εξεταζόμενος ισχυρισμός είναι αναληθής. Χρησιμοποιώντας την επωνυμία γνωστών εταιριών και υποσχόμενοι δώρα όπως έπιπλα ή κουπόνια, επιτήδειοι δημιουργούν σελίδες στο Facebook με σκοπό να παραπλανήσουν ανυποψίαστους χρήστες. Προκειμένου να διεκδικήσουν τα δώρα τους, χρήστες εγγράφονται σε συνδρομητικές υπηρεσίες και χρεώνονται σε εβδομαδιαία βάση. Για την δική σας προστασία αλλά και των υπόλοιπων χρηστών του διαδικτύου, είναι σημαντικό, όταν εντοπίζετε ύποπτους διαγωνισμούς, να ενημερώνετε τη Διεύθυνση της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.

Απόφοιτος του τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και μέλος της Ένωσης Συντακτών Ημερήσιων Εφημερίδων Μακεδονίας – Θράκης (ΕΣΗΕΜ-Θ).