Ποιοι είμαστε
Αρχική Αβάσιμες θεωρίες συνωμοσίας για τσιμέντωμα του δυστυχήματος στα Τέμπη και μεταφορά μυστικών φορτίωνΠΑΡΑΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ ΣΥΝΩΜΟΣΙΟΛΟΓΙΑ

Αβάσιμες θεωρίες συνωμοσίας για τσιμέντωμα του δυστυχήματος στα Τέμπη και μεταφορά μυστικών φορτίων

21 Μαρ
2023

@

Ευαίσθητο περιεχόμενο

Αυτή η εικόνα περιέχει ευαίσθητο περιεχόμενο το οποίο μπορεί για κάποιους χρήστες μπορεί να είναι προσβλητικό ή ενοχλητικό

Το συγκεκριμένο άρθρο δημοσιεύτηκε πριν 1 έτος.

Ισχυρισμός 1

Το σημείο της τραγωδίας στα Τέμπη έχει «τσιμεντωθεί» για εξαφανιστούν στοιχεία.

Συμπέρασμα 1

Το υλικό που βλέπουμε να στρώνεται παραπλεύρως του σημείου, δεν είναι ούτε τσιμέντο, ούτε άσφαλτος. Αντίθετα, είναι ένα αδρανές μείγμα, αποτελούμενο από γαρμπίλι, ψιλοκομμένη πέτρα δηλαδή, και χώμα που διαστρωματώθηκε ώστε να διευκολυνθεί η πρόσβαση των συνεργείων για την αποκατάσταση της σιδηροδρομικής γραμμής, λόγω της λάσπης που υπήρχε εκεί.

Ισχυρισμός 2

Οι νεκροί από το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη δεν είναι 57 αλλά 113, καθώς υπάρχουν και 56 αγνοούμενοι.

Συμπέρασμα 2

Οι νεκροί είναι 57. Ο αριθμός 113 αποτελεί εσφαλμένο άθροισμα των 57 νεκρών και 56 αγνοουμένων, για τους οποίους έγινε λόγος στην ανακοίνωση της ΕΛ.ΑΣ την Πέμπτη 2 Μαρτίου. Την επόμενη ημέρα αποσαφηνίστηκε από την ΕΛ.ΑΣ. πως οι 56 αγνοούμενοι περιλαμβάνονται στους 57 νεκρούς.

Ισχυρισμός 3

Στο σημείο της σύγκρουσης των τρένων διέρρευσαν πυρηνικά απόβλητα, που μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία, και «τσιμέντωσαν» την περιοχή για να το καλύψουν.

Συμπέρασμα 3

Δεν υπάρχουν αποδείξεις ότι η εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε επικίνδυνα πυρηνικά απόβλητα ή εύφλεκτα υλικά, ενώ η έκρηξη τη στιγμή της σύγκρουσης προκλήθηκε, βάσει εκτιμήσεων από ειδικούς, από ανάφλεξη των λαδιών που ρυθμίζουν το σύστημα φρένων.

Ισχυρισμός 4

Η εμπορική αμαξοστοιχία ήταν αμαξοστοιχία - φάντασμα πραγματοποιώντας κρυφή μεταφορά.

Συμπέρασμα 4

Η εμπορική αμαξοστοιχία με κωδικό 63503 είχε δηλωθεί κανονικά, είχε αναγγελθεί στο ημερήσιο πρόγραμμα και θα εκτελούσε το δρομολόγιο Νέοι Πόροι Θεσσαλονίκης – Θριάσιο.

Τις τελευταίες μέρες, μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη διαδίδεται σε ιστοσελίδες και σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης ο ισχυρισμός ότι το σημείο της σύγκρουσης καλύφθηκε με τσιμέντο προκειμένου να συγκαλυφθούν τα αίτια του δυστυχήματος. Ωστόσο, ο εν λόγω ισχυρισμός είναι παραπλανητικός και δεν υπάρχουν αποδείξεις που να επιβεβαιώνουν τέτοια σύνδεση.

Τα ακριβή αίτια του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος δεν έχουν προσδιοριστεί πλήρως μέχρι αυτή τη στιγμή. Μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, να σημειωθεί ότι υπάρχει έντονη συζήτηση και κατηγορίες ανάμεσα στα πολιτικά κόμματα για τους λόγους που οδήγησαν στην τραγωδία.

Η δήλωση του Προέδρου της Ελληνικής Λύσης

Στο πλαίσιο των παραπλανητικών ισχυρισμών για τα Τέμπη που αναπαράγονται τις τελευταίες μέρες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ιστοσελίδες, ο πρόεδρος της Ελληνικής Λύσης, Κυριάκος Βελόπουλος, ανέφερε στις 14 Μαρτίου 2023, στην εκπομπή της ΕΡΤ «ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ» τα εξής (από 11:33 έως 11:56 στο βίντεο ολόκληρης της συζήτησης) :

Ξέρουμε ότι στην αμαξοστοιχία είχαμε ανθρώπους. Στο εμπορικό ρωτάω τους υπουργούς, εγγράφως. Τι μετέφερε η αμαξοστοιχία η εμπορική; Δε μου απαντάει κανείς. Και αρχίζουν μετά τα σενάρια, η παραφιλολογία. Η βιασύνη τους να ασφαλτοστρώσουν την περιοχή τη δεύτερη μέρα, προβληματική. Και πολλά άλλα ερωτήματα που γεννώνται.

Το σχετικό απόσπασμα από την εμφάνιση του κ. Βελόπουλου στην εκπομπή της ΕΡΤ «ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ».

Σε μία ακόμα συνέντευξη, στις 16 Μαρτίου, στην εκπομπή «Καλημέρα Ελλάδα» στον ΑΝΤ1, ο πρόεδρος της Ελληνικής Λύσης, τόνισε ότι είναι πάρα πολλά τα ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν. Μεταξύ άλλων ανέφερε (4:57- 5:09 στο βίντεο ολόκληρης της συνέντευξης): «γιατί καλύψανε το χώρο πρώτα με άσφαλτο και πίσσα και μετά από πάνω με χαλίκια; Είναι καλυμμένος. Έχω το βίντεο τώρα.» Οι παρουσιαστές Γιώργος Παπαδάκης και Μαρία Αναστασοπούλου σχολίασαν ότι αυτό έγινε για άλλους λόγους. Ο κ. Βελόπουλος απάντησε λέγοντας ότι σε παρόμοια δυστυχήματα που έχουν γίνει στο εξωτερικό, επί ένα μήνα γίνονται έρευνες για το τι υπάρχει στο χώμα.

Το σχετικό απόσπασμα από τη συνέντευξη του προέδρου του κόμματος Ελληνική Λύση, Κυριάκου Βελόπουλου, στην εκπομπή Καλημέρα Ελλάδα στον ΑΝΤ1 στις 16/3/23.

Νωρίτερα στις 10 Μαρτίου σε δήλωσή του ο κ. Βελόπουλος διατύπωσε παρόμοια ερωτήματα. Όπως είπε:

Σήμερα ο κύριος Μητσοτάκης μίλησε για δικαιοσύνη. Εμείς ρωτάμε: Ποια δικαιοσύνη; Αυτή
που ελέγχει η κυβέρνηση; Δικαιοσύνη είναι να διαγραφούν όλοι οι υπουργοί μεταφορών από το 2012 και να μην ξανακατέβουν σε εκλογές. Δικαιοσύνη είναι όλοι οι υπεύθυνοι να οδηγηθούν στην φυλακή. Εμείς συνεχίζουμε να επιμένουμε και να ρωτάμε: Τι μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία – φάντασμα; Γιατί βιάστηκαν να ρίξουν τσιμέντο και άσφαλτο στην περιοχή; Και τρίτον, πόσοι είναι επιτέλους οι νεκροί και πόσοι είναι οι αγνοούμενοι; Αυτό είναι δικαιοσύνη. Όλα τα υπόλοιπα είναι υπεκφυγές.


[πηγή]

Πέρα από τις παραπάνω αναφορές του κ. Βελόπουλου, αναπαραγωγές του ισχυρισμού που θέλουν την περιοχή που έγινε το δυστύχημα να έχει τσιμεντωθεί/ασφαλτοστρωθεί συναντάμε και σε διάφορες ιστοσελίδες και ιστολόγια, καθώς και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Παραδείγματα διάδοσης του ισχυρισμού σε ιστοσελίδες και ιστολόγια: pronews.gr, greeknewsondemand.com

Παραδείγματα διάδοσης του ισχυρισμού στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης:

Στις αναρτήσεις διαβάζουμε:

-Από πού έφυγε και πού πήγαινε η εμπορική αμαξοστοιχία;; -Τι μετέφερε;; -Γιατί τσιμεντώθηκε ο χώρος γύρω από την καταστροφή των τρένων, άρον-άρον;; -Γιατί η φωτιά εκδηλώθηκε, στο δεύτερο βαγόνι (πρώτο, μετά την μηχανή) αφήνοντας άθικτη, από φωτιά, την μηχανή του εμπορικού;; Προφανώς, εκεί βρισκόταν η αιτία. Μέχρι σήμερα, κανένας ειδικός δεν έχει δώσει κάποια εξήγηση, για το υλικό, που προκάλεσε την φωτιά. ¨Η δεν θέλει να δώσει […] Είναι βέβαιο ότι οι αρχές γνωρίζουν. Γι΄αυτό και έριξαν πίσσα και τσιμέντο, στον τόπο του δυστυχήματος. Μήπως, φωτιά με τις ασημί αποχρώσεις οφείλεται σε πυρηνικά απόβλητα;; Λέω μήπως!

Ρε ένας θα ρωτήσει γιατί ασφαλτοστρώθηκε το σημείο του εγκλήματος στα Τέμπη… ΕΝΑΣ ? Γιατί ο χώρος καθαρίστηκε ενώ δεν έχει ξεκινήσει καν η υποτιθέμενη επιτροπή διερεύνησης του εγκλήματος… Τόσο ανάλγητοι είσαστε όλοι;

ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΗΤΑΝ ΤΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΘΥΜΑΤΑ “ΕΘΑΨΑΝ” ΣΤΑ “ΚΡΥΦΑ” ΤΑ ΙΧΝΗ ΤΟΥ ΕΓΚΛΗΜΑΤΟΣ;; “Ευτυχώς που τώρα φταίμε όλοι ” !

Τον ισχυρισμό ότι έχει στρωθεί τσιμέντο στον τόπο της σύγκρουσης των δύο τρένων προκειμένου να εξαφανιστούν στοιχεία για τα αίτια του δυστυχήματος, συναντούμε και στο «Ανατρεπτικό Δελτίο» του AlertTv.

Ο δημοσιογράφος, Ανδρέας Καψαμπέλης, σχολίασε τη φωτογραφία που δείχνει τις εργασίες στο σημείο του δυστυχήματος στα Τέμπη. Όπως είπε στην εκπομπή, στις 10 Μαρτίου 2023 (0:00- 0:50):

Θέλω να ξαναδούμε παρακαλώ. Γιατί είναι ντοκουμέντο που θα έπρεπε να έχει ενεργοποιήσει και τη Δικαιοσύνη. Τη φωτογραφία με την άσφαλτο και το τσιμέντο που έριξαν στον τόπο του εγκλήματος. Περί εγκλήματος πρόκειται και όχι απλής τραγωδίας. Να δούμε τη φωτογραφία που πραγματικά πολλαπλασιάζει τα ερωτήματα. Γιατί πήγανε και καλύψανε τα ίχνη εκεί που έγινε η τραγωδία. Κοιτάξτε εδώ. Αντί να έχει γίνει το αντίθετο. Αντί να έχει κλείσει η περιοχή να την έχουνε βάλει με κορδέλες. Να έχουν απαγορέψει την είσοδο σε οποιοδήποτε μη αρμόδιο, να έχουνε πάει όλα τα αρμόδια όργανα και συνεργεία να ξεψαχνίσουν το παραμικρό, την τελευταία τρίχα για DNA, για οτιδήποτε ίχνος, στοιχείο υπάρχει.

Απόσπασμα από την εκπομπή «Ανατρεπτικό Δελτίο». 10/3/2023

Στην ίδια εκπομπή, στις 9 Μαρτίου 2023, μία μέρα πριν, ο δημοσιογράφος του FOCUS FM, Νίκος Πετρουλάκης, διατύπωσε παρόμοιους ισχυρισμούς περί ασφαλτόστρωσης στο σημείο του δυστυχήματος (περίπου από το 1:26 και μετά στο απόσπασμα της εκπομπής που έχει ανέβει στο κανάλι του AlertTV στο YouTube):

Και επίσης να δείτε αυτή την εικόνα που δείχνουμε αριστερά, τέρμα, όπου φαίνεται η ασφαλτόστρωση […]. Δεν υπήρχε άσφαλτος πριν. Εκεί ήταν χωματόδρομος. Και τώρα βάλανε ένα μπάλωμα ασφάλτου προφανώς για να κρύψουνε στοιχεία που δεν ήθελαν να εμφανίσουν.

Το σχετικό απόσπασμα από την εκπομπή «Ανατρεπτικό Δελτίο». 9/3/2023

Τι ισχύει

Ο ισχυρισμός ότι το σημείο του δυστυχήματος τσιμεντώθηκε για να εξαφανιστούν ίχνη για τα αίτια της σύγκρουσης αποτελεί θεωρία συνωμοσίας. Η θεωρία άρχισε να διαδίδεται στις 4 Μαρτίου από τον αυτοαποκαλούμενο “ερευνητή UFO”, Χρήστο Κασταμονίτη, στο κανάλι του στο YouTube. Συγκεκριμένα, στο βίντεο του, υποστήριξε ότι η έκρηξη οφείλεται σε πυρηνικά απόβλητα και εκρηκτικά, και σε προσπάθεια απόκρυψης των στοιχείων, τσιμεντώθηκε η περιοχή.

Το βίντεο που διαδίδεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Στο παραπάνω βίντεο ο κ. Κασταμονίτης ισχυρίζεται από το 2:14-2:48 λεπτό:

Μπροστά στα μάτια μας βλέπουμε αλλοίωση τόπου εγκλήματος. Μπροστά στα μάτια μας ρίχνουν πρώτα πίσσα, πίσσα. Μετά ένα υλικό που μου είπαν ότι είναι τσιμέντο με μια ειδική κατάσταση. Ξανά πάλι πίσσα, άσφαλτο και προσπαθούν να το τσιμεντώσουν. Τσιμέντωμα γίνεται σε τρεις περιπτώσεις. Δηλητηρίαση του χώρου, ραδιενέργεια στο χώρο και χημικές ουσίες στο χώρο.

Στο ίδιο βίντεο συνεχίζει λέγοντας ότι η εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε «ειδικά συσκευασμένα κιβώτια τα οποία περιείχαν Στρόντιο 90, κατάλοιπο πυρηνικού αντιδραστήρα» και καταλήγει στον ισχυρισμό ότι (6:10 – 6:30):

Εκεί κάτι έτρεξε. Παρεμπιπτόντως εκεί που έτρεξε αυτό το πράγμα είναι και οι περισσότεροι νεκροί. Και παρεμπιπτόντως η έκρηξη αυτή ορίζεται ότι είναι εκρηκτικά. Στρόντιο και εκρηκτικά. Κάτι έχει χυθεί και η περιοχή είναι γεια σου.

Στρώση από γαρμπίλι και χώμα στο σημείο της τραγωδίας

Σχετικά με τις εργασίες που γίνονται στο σημείο του πολύνεκρου δυστυχήματος στα Τέμπη, όπως γίνεται λόγος στους ισχυρισμούς, δεν έχει προκύψει «τσιμέντωμα», ούτε έχει γίνει ασφαλτόστρωση, αλλά το σημείο έχει καλυφθεί με ένα αδρανές μείγμα. Ο λόγος για τον οποίο επικαλύφτηκε με το αυτό το μείγμα, είναι για να διευκολυνθεί η πρόσβαση των συνεργείων καθώς στο σημείο εκείνο υπήρχε λάσπη, για τις εργασίες αποκατάστασης της σιδηροδρομικής γραμμής, η οποία έχει υποστεί ζημιές από τη σύγκρουση των δύο τρένων και τον εκτροχιασμό της επιβατικής αμαξοστοιχίας.

Η τοποθεσία του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη.

Όπως παρατηρούμε από την οπτική απεικόνιση του σημείου της σύγκρουσης των δύο τρένων, παραπλεύρως υπάρχει βλάστηση και χωράφια, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να έχουν πρόσβαση τα μηχανήματα για τις απαραίτητες εργασίες. Όπως θα δούμε παρακάτω, προκύπτει από τις φωτογραφίες της τοποθεσίας πως στο ίδιο σημείο υπήρχε μάλιστα λάσπη.

Τα Ellinika Hoaxes επικοινώνησαν με τον Περιφερειάρχη Θεσσαλίας, Κωνσταντίνο Αγοραστό, ο οποίος διέψευσε τον ισχυρισμό. Όπως είπε σε τηλεφωνική συνομιλία, στις 14 Μαρτίου:

Ήταν ένα δύσβατο σημείο στο οποίο δεν μπορούσε να πάει κάποιος εύκολα και βέβαια να επιχειρήσει. Τα βαγόνια της επιβατικής αμαξοστοιχίας έπεσαν από την κάτω πλευρά του δρόμου, όπως πηγαίνει από τη Θεσσαλονίκη, από την κάτω πλευρά του δρόμου. Από εκεί και πέρα έπρεπε να υπάρχει προσβασιμότητα. Πρώτον προσβασιμότητα για τα βαρέα μηχανήματα, τα αυτοκίνητα της Πυροσβεστικής και όλα αυτά. Και έπρεπε άμεσα να γίνει μία διαδικασία διαμόρφωσης του χώρου, γιατί ήταν χωράφι. Και αντιλαμβάνεστε ότι μέσα στο χωράφι δεν μπορούν να μπουν ούτε τα πυροσβεστικά, ούτε τα άλλα μηχανήματα ή ασθενοφόρα. Και έπρεπε να γίνουν εργασίες για να γίνει στέρεο το έδαφος.

Πηγή: Lifo
Βίντεο από τις εργασίες για την απομάκρυνση των βαγονιών. 6/3/2023. Πηγή: Πρώτο Θέμα

Το υλικό που βλέπουμε να στρώνεται στις εργασίες αποκατάστασης, δεν είναι ούτε τσιμέντο, ούτε άσφαλτος. Αντίθετα, είναι ένα αδρανές μείγμα, αποτελούμενο από γαρμπίλι, ψιλοκομμένη πέτρα δηλαδή, κατάλληλο για γενικές οικοδομικές εργασίες και χώμα που διαστρωματώθηκε ώστε να μπορούν να πατήσουν πάνω τα βαρέα οχήματα. Όπως τόνισε ο κ. Αγοραστός:

Το μαύρο υλικό δεν είναι άσφαλτος. Είναι γαρμπίλι. Το έφτιαξαν έτσι για να μπορέσουν να πατάνε πάνω τα μηχανήματα.Τώρα θα είναι και μέρος προσκύνησης. Θα πάει ένας συγγενής θα βάλουν και ένα εκκλησάκι. Πού θα πήγαινε μέσα στα χωράφια; Να είναι και κάπως ανθρώπινο.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με δημοσιεύματα στον ηλεκτρονικό τύπο, από την πρώτη μέρα του δυστυχήματος, ξεκίνησαν οι εργασίες και έγινε ο δρόμος για να υπάρχει προσβασιμότητα καθώς στο σημείο παραπλεύρως της σιδηροδρομικής γραμμής υπήρχε λάσπη, και στη συνέχεια άρχισαν να πραγματοποιούνται εργασίες από τα συνεργεία για να επαναλειτουργήσει η σιδηροδρομική γραμμή. [πηγή 1][πηγή 2][πηγή 3]

Οι εργασίες στον τόπο της σύγκρουσης

Αξίζει να σημειωθεί ότι έχουν ήδη απομακρυνθεί τα βαγόνια από το σημείο της σύγκρουσης των δύο τρένων στα Τέμπη. Τα βαγόνια που δεν καταστράφηκαν από τη σύγκρουση αποσύρθηκαν από το σημείο συρόμενα πάνω στις ράγες, ενώ για τα υπόλοιπα ήταν απαραίτητη η χρήση γερανού και φορτηγών, όπως φαίνεται στις σχετικές φωτογραφίες και βίντεο που κυκλοφόρησαν σε πολυάριθμα μέσα ενημέρωσης.

Φωτογραφία από το σημείο του δυστυχήματος στα Τέμπη. Είναι εμφανής η λάσπη και οι πρώτες εργασίες κάλυψης του εδάφους με χαλίκια. AP Photo/Giannis Papanikos
Στιγμιότυπο από το ρεπορτάζ του τηλεοπτικού σταθμού ALPHA

Τα συντρίμμια των δύο τρένων όπως και τα υπόλοιπα βαγόνια έχουν μεταφερθεί σε χώρο του ΟΣΕ, στη Λάρισα κοντά στο παλαιό εργοστάσιο Ζαχάρεως, ώστε να συνεχιστούν οι έρευνες.

Η έκρηξη δεν οφείλεται σε πυρηνικά απόβλητα

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα ακριβή αίτια του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος δεν έχουν προσδιοριστεί πλήρως μέχρι αυτή τη στιγμή, καθώς οι έρευνες συνεχίζονται. Ο ισχυρισμός ότι η εμπορική αμαξοστοιχία περιείχε το χημικό στοιχείο Στρόντιο 90, ένα από τα πιο επικίνδυνα πυρηνικά απόβλητα, που προκάλεσε την έκρηξη στα Τέμπη, διαψεύδεται βάσει των στοιχείων από τις Αρχές. Πρώτα από όλα, όπως βλέπουμε στο εξεταζόμενο βίντεο, ο κ. Κασταμονίτης δεν επικαλείται αξιόπιστες πηγές για την ύπαρξη του συγκεκριμένου στοιχείου σε βαγόνια του τρένου.

Στιγμιότυπο από το βίντεο που δείχνει τη λάμψη κατά τη σύγκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη. ertnews.gr

Όσον αφορά τα αίτια της έκρηξης κατά τη σύγκρουση των δύο τρένων, πραγματογνώμονες και αναλυτές ατυχημάτων εκτιμούν ότι μια τέτοια έκρηξη ήταν αναπόφευκτη μετά τη σύγκρουση των δύο μηχανών. Ειδικότερα, το πιθανότερο σενάριο είναι να υπήρξε ανάφλεξη των λαδιών που ρυθμίζουν το σύστημα φρένων, όπως έχουμε αναφέρει αναλυτικότερα σε προηγούμενο άρθρο μας.

Τέλος, όπως είδαμε από τις παραπάνω φωτογραφίες και τα βίντεο από τις εργασίες αποκατάστασης στην περιοχή της σύγκρουσης, μόνο στη μία πλευρά πραγματοποιούνται εργασίες. Εάν όντως υπήρχε μόλυνση από χημικά και ειδικά από επικίνδυνα πυρηνικά απόβλητα, σύμφωνα με τους ισχυρισμούς, τότε τα μηχανήματα θα κάλυπταν όλη την περιοχή με το ειδικό μείγμα.

Τι μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία

Όπως ισχυρίζεται ο δημιουργός του εξεταζόμενου βίντεο, η εμπορική αμαξοστοιχία ήταν «αόρατη» και «ημιεπίσημη», κάτι που καταρρίπτεται από τα επίσημα στοιχεία. Η εμπορική αμαξοστοιχία με κωδικό 63503 είχε δηλωθεί κανονικά, είχε αναγγελθεί στο ημερήσιο πρόγραμμα και θα εκτελούσε το δρομολόγιο Νέοι Πόροι Θεσσαλονίκης – Θριάσιο.

Η επιστολή της Hellenic Train προς το τμήμα κοινοβουλευτικού ελέγχου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών (9/3/2023). Πηγή: PineiosNews

Σύμφωνα με την επιστολή της Hellenic Train προς το τμήμα κοινοβουλευτικού ελέγχου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, στις 9 Μαρτίου 2023, η εμπορική αμαξοστοιχία κουβαλούσε λαμαρίνες, τρόφιμα και μπίρες.

Συγκεκριμένα, η Hellenic Train ενημέρωσε αναλυτικά για το φορτίο του 63503, με έγγραφο που έφερε την υπογραφή του διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας, Maurizio Capotorto και δόθηκε ως απάντηση σε σχετική ερώτηση του προέδρου της «Ελληνικής Λύσης», Κυριάκου Βελόπουλου, προς τη Βουλή των Ελλήνων.

Σημειώνεται επίσης ότι σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες και τις έρευνες της Αστυνομίας και της Πυροσβεστικής, η αμαξοστοιχία μετέφερε λαμαρίνες, φρούτα και σιτηρά, όχι κάποιο εύφλεκτο υλικό.

Πόσοι είναι οι νεκροί και οι αγνοούμενοι

Ο αριθμός των νεκρών από το δυστύχημα που σημειώθηκε τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου, στα Τέμπη, έχει γίνει γνωστός από την Αστυνομία, ύστερα από την ταυτοποίηση μέσω DNA, και είναι 57 άτομα.

Συγκεκριμένα, τη 2η Μαρτίου 2023, στις 19:15, προέβησαν σε έκτακτη ενημέρωση για το σιδηροδρομικό δυστύχημα, ο Εκπρόσωπος Τύπου του Πυροσβεστικού Σώματος, Πύραρχος Βασίλειος Βαθρακογιάννης, και η Εκπρόσωπος Τύπου της Ελληνικής Αστυνομίας, Αστυνόμος Β’ Κωνσταντία Δημογλίδου, από το Εθνικό Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων και Διαχείρισης Κρίσεων στο Μαρούσι. Στην ανακοίνωση, η κ. Δημογλίδου δήλωσε:

Μέχρι στιγμής έχουν δηλωθεί επίσημα στην ελληνική αστυνομία ως αγνοούμενοι 56 επιβάτες. Τονίζεται το μέχρι στιγμής, καθώς υπάρχει ενδεχόμενο κάποιος να επέβαινε στο τρένο και να μην έχει δηλωθεί ως αγνοούμενος από οικείους ή συγγενείς. Αυτή την ώρα ο επιβεβαιωμένος αριθμός των νεκρών που έχουν ανασυρθεί είναι 57. Δηλαδή ένας περισσότερος από αυτούς που έχουν δηλωθεί στον κατάλογο.

Ορισμένοι χρήστες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παρερμήνευσαν τη δήλωση της Εκπροσώπου Τύπου της Ελληνικής Αστυνομίας ισχυριζόμενοι ότι τα άτομα που επιβεβαιώθηκαν ως νεκροί ήταν 57 και άλλοι 56 αγνοούνταν. Μερικές από τις αναρτήσεις υποστηρίζουν ότι:

Πάμε και όπου βγει…94 με 113 οι νεκροί. Αύριο ίσως είναι το δικό σου παιδί. συνέχισε να τούς ψηφίζεις.

Τεμπη 3/3/23 #56 νεκροι αναγνωρισμενοι #57 αγνοούμενοι # 113 ΝΕΟΙ ΛΕΙΠΟΥΝ

Οι ισχυρισμοί περί 113 νεκρών είναι αβάσιμοι. Ο αριθμός 113 αποτελεί εσφαλμένο άθροισμα των 57 νεκρών και 56 αγνοουμένων που αναφέρονται στην ανακοίνωση της ΕΛ.ΑΣ την Πέμπτη 2 Μαρτίου. Ωστόσο, την επόμενη ημέρα, την 3η Μαρτίου, η κ. Δημογλίδου δήλωσε πως οι 56 αγνοούμενοι περιλαμβάνονται στους 57 νεκρούς, για να αποσαφηνίσει το πόρισμα της έρευνας:

Ο αριθμός των νεκρών είναι 57. Σε αυτό το σημείο γίνεται το λάθος από κάποιους να προσθέτουν αυτούς που είχαν δηλωθεί από τους συγγενείς ως αγνοούμενοι αμέσως μετά το δυστύχημα με τον αριθμό των νεκρών που έχουν ανασυρθεί. Όσοι είχαν δηλωθεί αρχικά συμπεριλαμβάνονται στους νεκρούς.

Όλες οι σοροί που έφτασαν στο νεκροτομείο της Λάρισας έχουν πλέον ταυτοποιηθεί, σύμφωνα με την προϊσταμένη της ιατροδικαστικής υπηρεσίας Λάρισας, κ. Ρουμπίνη Λεονταρή. Την Τετάρτη 8 Μαρτίου, η κ. Λεονταρή είπε σε συνέντευξη στην ΕΡΤ, ότι οι νεκροί «είναι 29 άνδρες, 26 γυναίκες ταυτοποιημένοι, οι οποίοι είναι με πιστοποιητικά θανάτου […] και ένας άνδρας αταυτοποίητος». Την ίδια ημέρα, ο εν λόγω άνδρας ταυτοποιήθηκε μέσω δείγματος DNA που εστάλη από τον αδελφό του στην Ολλανδία.

Μόνο για μία περίπτωση βιολογικού υλικού, που ελήφθη από συγγενή αγνοούμενης, δεν προέκυψε αντιστοίχιση καθώς δε βρέθηκε σχετικό δείγμα DNA στον τόπο της τραγωδίας. Η οικογένεια της 23χρονης Εριέττας έχει δηλώσει την εξαφάνισή της αλλά δεν έχουν βρεθεί ακόμη τα ίχνη της. Επομένως, ο τελευταίος απολογισμός των νεκρών από τη σύγκρουση τρένων που σημειώθηκε στα Τέμπη τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου είναι 57, συμπεριλαμβανομένης της 23χρονης Εριέττας, και όχι 113. Περισσότερες πληροφορίες για το ζήτημα της παραπληροφόρησης αναφορικά με τον αριθμό των νεκρών του δυστυχήματος μπορείτε να βρείτε σε σχετικό μας άρθρο εδώ.

Ο οργανισμός ελέγχου ψευδών ειδήσεων AFP Fact Check έχει επίσης καταρρίψει τον ισχυρισμό.

Συμπέρασμα

Από τα παραπάνω, προκύπτει ότι ο ισχυρισμός πως το σημείο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη «τσιμεντώθηκε» ώστε να εξαφανιστούν στοιχεία από την έρευνα δεν είναι αληθής. Το υλικό που βλέπουμε να στρώνεται παραπλεύρως του σημείου, δεν είναι ούτε τσιμέντο, ούτε άσφαλτος. Αντίθετα, είναι ένα αδρανές υλικό, αποτελούμενο από γαρμπίλι, ψιλοκομμένη πέτρα δηλαδή, κατάλληλο για γενικές οικοδομικές εργασίες και χώμα που διαστρωματώθηκε ώστε να διευκολυνθεί η πρόσβαση των συνεργείων για την αποκατάσταση της σιδηροδρομικής γραμμής, η οποία έχει υποστεί ζημιές από τη σύγκρουση των δύο τρένων και τον εκτροχιασμό της επιβατικής αμαξοστοιχίας.

Ο ισχυρισμός πως η εμπορική αμαξοστοιχία ήταν αμαξοστοιχία – φάντασμα, πραγματοποιώντας κρυφή μεταφορά, είναι ψευδής. Η εμπορική αμαξοστοιχία με κωδικό 63503 είχε δηλωθεί κανονικά, είχε αναγγελθεί στο ημερήσιο πρόγραμμα και θα εκτελούσε το δρομολόγιο Νέοι Πόροι Θεσσαλονίκης – Θριάσιο.

Ο ισχυρισμός επίσης ότι στο σημείο της σύγκρουσης των τρένων διέρρευσαν πυρηνικά απόβλητα, που μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία, και για αυτό «τσιμέντωσαν» την περιοχή είναι παραπλανητικός. Δεν υπάρχουν αποδείξεις ότι η εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε επικίνδυνα πυρηνικά απόβλητα ή εύφλεκτα υλικά, ενώ η έκρηξη τη στιγμή της σύγκρουσης προκλήθηκε, βάσει εκτιμήσεων από ειδικούς, από ανάφλεξη των λαδιών που ρυθμίζουν το σύστημα φρένων.

Τέλος, ο ισχυρισμός περί 113 νεκρών είναι αβάσιμος. Οι νεκροί της τραγωδίας είναι 57. Ο αριθμός 113 εσφαλμένο άθροισμα των 57 νεκρών και 56 αγνοουμένων, για τους οποίους έγινε λόγος στην ανακοίνωση της ΕΛ.ΑΣ την Πέμπτη 2 Μαρτίου. Την επόμενη ημέρα αποσαφηνίστηκε από την ΕΛ.ΑΣ. πως οι 56 αγνοούμενοι περιλαμβάνονται στους 57 νεκρούς.

Απόφοιτη του τμήματος Δημοσιογραφίας και Επικοινωνίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Έχει συμμετάσχει σε προγράμματα, εργαστήρια και διαγωνισμούς για την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης και των ψευδών ειδήσεων στο διαδίκτυο.