Ποιοι είμαστε
Αρχική Φωτογραφία ΔΕΝ απεικονίζει βιβλίο που προέρχεται από το Υπουργείο Παιδείας της ΓερμανίαςΠΑΡΑΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ

Φωτογραφία ΔΕΝ απεικονίζει βιβλίο που προέρχεται από το Υπουργείο Παιδείας της Γερμανίας

19 Ιου
2023

@

Ευαίσθητο περιεχόμενο

Αυτή η εικόνα περιέχει ευαίσθητο περιεχόμενο το οποίο μπορεί για κάποιους χρήστες μπορεί να είναι προσβλητικό ή ενοχλητικό

Το συγκεκριμένο άρθρο δημοσιεύτηκε πριν 10 μήνες.

Ισχυρισμός

Φωτογραφία απεικονίζει απόσπασμα της διδακτέας ύλης σε Δημοτικό σχολείο της Γερμανίας

Συμπέρασμα

Το υπό εξέταση βιβλίο δεν αποτελεί υποχρεωτικό εκπαιδευτικό υλικό, ούτε προέρχεται από το Υπουργείο Παιδείας της Γερμανίας. Δεν περιλαμβάνεται ούτε στις λίστες των σχολικών εγχειριδίων των ομόσπονδων κρατιδίων της χώρας. Όπως ορίζεται από τους κανονισμούς σε πολλά κρατίδια, κάθε εκπαιδευτικός έχει τη δυνατότητα ελεύθερης επιλογής των εγχειριδίων που θα χρησιμοποιήσει για το μάθημά του, με την προϋπόθεση πως θα συμμορφώνονται με τις εκπαιδευτικές και νομικές διατάξεις της χώρας.

Μία φωτογραφία που υποτίθεται ότι δείχνει απόσπασμα από βιβλίο σε δημοτικό σχολείο της Γερμανίας, διαμοιράζεται στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης. Στη φωτογραφία απεικονίζονται τόσο ομόφυλα, όσο και ετερόφυλα ζευγάρια. Η διατύπωση του ισχυρισμού δημιουργεί την παρανόηση ότι το εν λόγω βιβλίο προέρχεται από το Υπουργείο Παιδείας και αποτελεί βασικό υλικό του γερμανικού εκπαιδευτικού συστήματος. Ας δούμε τι ισχύει.

Παραδείγματα διάδοσης του ισχυρισμού σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης:

Τι ισχύει

Η φωτογραφία που διαμοιράζεται:

Μέσω της αντίστροφης αναζήτησης εικόνας βρήκαμε ότι η υπό εξέταση φωτογραφία αποτελεί απόσπασμα βιβλίου με τίτλο “Von wegen Bienchen und Blümchen!” (στην αγγλική έκδοσή του μπορείτε να το δείτε εδώ) και κυκλοφόρησε τον Μάρτιο του 2021 από τον εκδοτικό οίκο EMF. Όπως αναφέρεται στην περιγραφή του, “το βιβλίο πραγματεύεται ζητήματα σεξουαλικής αγωγής σε παιδιά, δίνει συμβουλές σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης για γονείς ή εκπαιδευτικούς και βοηθά στην έγκαιρη και σωστή διαπαιδαγώγηση των παιδιών παρουσιάζοντας σύγχρονες μορφές της οικογένειας, ιδέες και αντιλήψεις εκτός των δυαδικών ταυτοτήτων φύλου. Μέσω του βιβλίου, τα παιδιά ενθαρρύνονται να ανακαλύψουν τα συναισθήματά τους και να θέτουν όρια.”

Συγγραφέας του βιβλίου είναι ο Carsten Müller, ο οποίος, όπως λέει, εργάζεται από το 2008 με επίκεντρο τη σεξουαλικότητα, ενώ έχει ασχοληθεί και με περιστατικά σεξουαλικής βίας λαμβάνοντας μέρος σε διάφορα σεμινάρια και μετεκπαιδεύσεις. Παράλληλα με τη σεξουαλική θεραπεία και τη θεραπεία των ζευγαριών, ολοκλήρωσε περαιτέρω εκπαίδευση πάνω στη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση στο Ινστιτούτο Σεξουαλικής Αγωγής του Ντόρτμουντ. Από το 2014 κατέχει πιστοποίηση σεξουαλικού θεραπευτή και θεραπευτή ζευγαριών από τη Γερμανική Εταιρεία για τη Σεξουαλική Ιατρική, τη Σεξουαλική Θεραπεία και τη Σεξουαλική Επιστήμη (DGSMTW).

Το υπό εξέταση βιβλίο ναι μεν προορίζεται για γονείς και εκπαιδευτικούς, όπως προαναφέρθηκε, ωστόσο δεν αποτελεί σχολικό εγχειρίδιο προερχόμενο από το Υπουργείο Παιδείας της Γερμανίας. Προς επιβεβαίωση των παραπάνω, επικοινωνήσαμε με τον κύριο Müller, μέσω της προσωπικής του σελίδας, και με την απάντησή του ξεκαθάρισε πως το βιβλίο του δεν ανήκει στη λίστα των σχολικών εγχειριδίων της Γερμανίας. Επιπλέον, ερωτώμενα από το AFP, τα 15 από τα 16 κρατίδια της Γερμανίας δήλωσαν πως το βιβλίο δεν περιλαμβάνεται σε καμία λίστα εκπαιδευτικού ή εγκεκριμένου υλικού στο πλαίσιο της σεξουαλικής και οικογενειακής διαπαιδαγώγησης. Στο κρατίδιο του Αμβούργου, το οποίο δεν απάντησε στο ερώτημα που απέστειλε το AFP, το βιβλίο δεν περιλαμβάνεται ούτε στις κατευθυντήριες γραμμές που εξέδωσε το κρατίδιο, το οποίο αφήνει στους εκπαιδευτικούς να επιλέξουν το διδακτικό υλικό που χρησιμοποιούν.

Στη Γερμανία, την ευθύνη για την ανάπτυξη και διάδοση εθνικών μέτρων για τη σεξουαλική αγωγή και τον οικογενειακό προγραμματισμό έχει επωμιστεί το Ομοσπονδιακό Κέντρο Αγωγής Υγείας. Ωστόσο, σε ό,τι αφορά τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, το Υπουργείο Παιδείας κάθε ομοσπονδιακού κρατιδίου είναι υπεύθυνο για τη χάραξη κατευθυντήριων γραμμών, είτε δημιουργώντας λίστες με τα σχολικά εγχειρίδια που συνιστώνται ή εγκρίνονται από το Υπουργείο, είτε παρέχοντας τη δυνατότητα επιλογής διδακτικού υλικού στους εκπαιδευτικούς. Έτσι, σε πολλά κρατίδια, είναι στην ευχέρεια του προσωπικού να επιλέξει τα βιβλία που θα χρησιμοποιηθούν ως διδακτικά βοηθήματα, με την προϋπόθεση ότι τα μέσα που επιλέγονται συμμορφώνονται με το νομικό πλαίσιο και τις εκπαιδευτικές και συνταγματικές αρχές που ισχύουν στη Γερμανία. 

Ο υπεύθυνος επικοινωνίας του Υπουργείου Παιδείας του κρατιδίου της Ρηνανίας, Ulrich Gerecke, δήλωσε:

Το εκπαιδευτικό υλικό πρέπει να σέβεται το συνταγματικό δίκαιο και άλλες νομικές διατάξεις, ιδίως τις αρχές του ελεύθερου δημοκρατικού κράτους δικαίου, την πλουραλιστική αντίληψη της κοινωνίας μας και την εκπλήρωση της εκπαιδευτικής αποστολής του σχολείου. Το υλικό αυτό πρέπει να αποφεύγει τις μονόπλευρες ιδεολογικές δεσμεύσεις, να διατηρεί πολλαπλές οπτικές, να στοχεύει σε έναν ισότιμο και συντροφικό τρόπο ζωής για τα δύο φύλα, λαμβάνοντας υπόψη την ποικιλομορφία των ταυτοτήτων φύλου, να μην περιέχει κρυφά στοιχεία ή διαφήμιση για εταιρείες, να αποφεύγει την επιρροή και τη χειραγώγηση από εταιρείες και ομάδες συμφερόντων και να συμμορφώνεται με τα εκπαιδευτικά πρότυπα και τις προδιαγραφές που αφορούν τον τύπο του σχολείου και τη βαθμίδα εκπαίδευσης.

Επομένως, καθίσταται σαφές ότι το εν λόγω βιβλίο δεν αποτελεί υποχρεωτικό εκπαιδευτικό υλικό και δεν σχετίζεται με κανέναν τρόπο με το Υπουργείο Παιδείας της Γερμανίας, ούτε και των ομοσπονδιακών κρατιδίων, καθώς δεν παρατίθεται στις λίστες με τα σχολικά εγχειρίδια. Συνεπώς, στην περίπτωση που το συγκεκριμένο βιβλίο συμπεριληφθεί στην εκπαιδευτική διαδικασία, αυτό γίνεται αποκλειστικά κατόπιν πρωτοβουλίας του εκάστοτε εκπαιδευτικού.

Συμπέρασμα

Ο ισχυρισμός είναι παραπλανητικός και τίθεται εκτός θεματικού πλαισίου. Όπως φαίνεται από τα στοιχεία, το υπό εξέταση βιβλίο δεν αποτελεί υποχρεωτικό εκπαιδευτικό υλικό, ούτε προέρχεται από το Υπουργείο Παιδείας της Γερμανίας. Όπως ορίζεται από τους κανονισμούς, σε πολλά κρατίδια, ο κάθε εκπαιδευτικός έχει τη δυνατότητα ελεύθερης επιλογής των εγχειριδίων που θα χρησιμοποιήσει για το μάθημά του, δεδομένου ότι συμμορφώνονται με τις εκπαιδευτικές και νομικές διατάξεις της χώρας.

Απόφοιτος του τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.Κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος στο αγγλόφωνο πρόγραμμα του τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ "Digital Media, Communication and Journalism" με κατεύθυνση “Risk Communication and Crisis Journalism”.