Ποιοι είμαστε
Αρχική Μελέτη ΔΕΝ συμπέρανε πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ρυπαίνουν 1850 φορές παραπάνω από τα συμβατικάΠΑΡΑΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ

Μελέτη ΔΕΝ συμπέρανε πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ρυπαίνουν 1850 φορές παραπάνω από τα συμβατικά

27 Μαρ
2024

@

Ευαίσθητο περιεχόμενο

Αυτή η εικόνα περιέχει ευαίσθητο περιεχόμενο το οποίο μπορεί για κάποιους χρήστες μπορεί να είναι προσβλητικό ή ενοχλητικό

Ισχυρισμός

Έρευνα από την εταιρεία Emission Analytics διαπίστωσε πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εκπέμπουν 1850 φορές περισσότερους ρύπους από τα συμβατικά βενζινοκίνητα.

Συμπέρασμα

Η έρευνα συμπέρανε ότι οι εκπομπές σωματιδίων από τη φθορά των ελαστικών οχημάτων μπορούν να είναι 1850 φορές μεγαλύτερες από τις εκπομπές σωματιδίων στην εξάτμιση, διαφορά που εξηγείται μέσα στη μελέτη. Η ανάλυση δεν αφορούσε όλους τους ρύπους των οχημάτων, ούτε μπήκε στη διαδικασία να συγκρίνει τα ηλεκτρικά με τα συμβατικά αυτοκίνητα.

Μερικά παραπλανητικά συμπεράσματα από έρευνα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν εμφανιστεί προσφάτως στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το διαδίκτυο. Σύμφωνα με αυτά, έρευνα κατέληξε στο συμπέρασμα πως τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα εκπέμπουν 1850 φορές περισσότερους ρύπους στην ατμόσφαιρα απ’ ότι τα συμβατικά, με κινητήρες εσωτερικής καύσης, αυτοκίνητα. Η έρευνα όμως δεν έλεγε ακριβώς αυτό.

Παραδείγματα αναπαραγωγών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης:

Παραδείγματα αναπαραγωγών στο διαδίκτυο: e-synews.gr, esykpdamth.blogspot.com

Τι ισχύει

Η αρχική πηγή του ισχυρισμού φαίνεται να είναι ένα άρθρο που δημοσιεύθηκε στις 8 Μαρτίου 2024 από την καναδική συντηρητική ιστοσελίδα lifesitenews.com, η οποία είχε στο παρελθόν αποκλειστεί από πλατφόρμες όπως το Facebook και το YouTube για διασπορά θεωριών συνωμοσίας σχετικά με την πανδημία COVID-19.

Η έρευνα, στην οποία βασίζεται το άρθρο και οι ελληνικές αναπαραγωγές του, προέρχεται όχι από κάποιο ακαδημαϊκό περιοδικό αλλά από την βρετανική εταιρεία Emission Analytics. Ακόμη, δεν είναι καινούργια αλλά έχει δημοσιευτεί πριν από σχεδόν δύο χρόνια, τον Μάιο του 2022. Κυρίως, όμως, δεν αφορά σύγκριση ρύπων μεταξύ ηλεκτρικών και συμβατικών οχημάτων.

Πιο συγκεκριμένα, διαβάζοντας την έρευνα, μια διαφορετική εικόνα σχηματίζεται από αυτή του ισχυρισμού. Βλέπουμε, για παράδειγμα, πως η έρευνα δεν αφορά μια σύγκριση ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων με οχήματα που έχουν κινητήρες εσωτερικής καύσης, αλλά μία σύγκριση των εκπομπών σωματιδίων που προέρχονται από την φθορά των ελαστικών των τροχών των αυτοκινήτων, ανεξαρτήτως του τύπου του κινητήρα τους, ως προς τις εκπομπές σωματιδίων των εξατμίσεων των συμβατικών οχημάτων. Όπως αναφέρεται μέσα στην έρευνα:

Το κύριο συμπέρασμα που βγάζουμε τώρα είναι ότι, συγκρίνοντας τις πραγματικές εκπομπές σωματιδιακής μάζας στην εξάτμιση με τις εκπομπές φθοράς των ελαστικών, και τα δύο σε “κανονική” οδήγηση, οι τελευταίες είναι στην πραγματικότητα περίπου 1850 φορές μεγαλύτερες από τις πρώτες.

Πιο απλά, η συγκεκριμένη έρευνα αναφέρει πως, υπό κανονικές συνθήκες οδήγησης, οι εκπομπές σωματιδίων από τη φθορά των ελαστικών είναι 1850 φορές μεγαλύτερες από τις εκπομπές σωματιδίων στην εξάτμιση. Σε επικοινωνία του ιδρυτή της εταιρείας, Nick Molden, με την ιστοσελίδα ελέγχου ειδήσεων Lead Stories, ο ίδιος αναφέρθηκε στις εκπομπές αυτές ως “μικροσκοπικά, αόρατα σωματίδια που δεν αντικατοπτρίζουν όλες τις εκπομπές που εκπέμπονται από τις εξατμίσεις των αυτοκινήτων που κινούνται με καύσιμα”. Σημείωσε ακόμη πως:

Είναι λάθος να συμπεραίνει κάποιος ότι λέμε ότι δεν υπάρχει τίποτα άλλο που να βγαίνει από την εξάτμιση. Υπάρχει μια μεγάλη ποσότητα διοξειδίου του άνθρακα και γι’ αυτό τα ηλεκτρικά οχήματα είναι ένας πολύ καλός τρόπος μείωσης του διοξειδίου του άνθρακα, αλλά έχουν πρόβλημα με τις εκπομπές σωματιδίων των ελαστικών. Τα ηλεκτρικά οχήματα μειώνουν το διοξείδιο του άνθρακα κατά περίπου 50% αλλά τείνουν να αυξάνουν τα σωματίδια κατά περίπου 25%.

Σύμφωνα με την συγκεκριμένη έρευνα, ο κύριος λόγος της αυξημένης φθοράς των ελαστικών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, σε σχέση με τα συμβατικά, είναι το βάρος της μπαταρίας που κουβαλούν. Μόνο από το βάρος αυτό, που μπορεί να φτάσει και τον μισό τόνο, η έρευνα ισχυρίζεται πως μπορεί να αυξηθεί περί τις 400 φορές η φθορά των ελαστικών.

Η ίδια έρευνα εφιστά την προσοχή στους αναγνώστες της σχετικά με την ερμηνεία των αποτελεσμάτων της, προς αποφυγή παρεξηγήσεων που μπορεί να προκύψουν εξαιτίας του μεγάλου αριθμού στην διαφορά των ρύπων από την φθορά των ελαστικών σε σχέση με την εξάτμιση:

Η αναφορά σε τέτοιες αναλογίες, ωστόσο, χρειάζεται προσεκτική ερμηνεία. Οι θεμελιώδεις τάσεις που οδηγούν σε αυτήν είναι οι εξής: οι εκπομπές σωματιδίων στην εξάτμιση είναι πολύ χαμηλότερες στα νέα αυτοκίνητα και οι εκπομπές φθοράς των ελαστικών αυξάνονται με τη μάζα του οχήματος και την επιθετικότητα του τρόπου οδήγησης. Οι εκπομπές στην εξάτμιση μειώνονται με την πάροδο του χρόνου, καθώς τα φίλτρα καυσαερίων γίνονται πιο αποτελεσματικά και με την προοπτική επέκτασης της μέτρησης των σωματιδίων στο πλαίσιο του πιθανού μελλοντικού κανονισμού Euro 7, ενώ οι εκπομπές φθοράς των ελαστικών αυξάνονται καθώς τα οχήματα γίνονται βαρύτερα και η πρόσθετη ισχύς και ροπή τίθενται στη διάθεση του οδηγού. Με βάση τις τρέχουσες τάσεις, η αναλογία μπορεί κάλλιστα να συνεχίσει να αυξάνεται.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα γίνονται συχνά αντικείμενο παραπληροφόρησης. Προηγούμενες καταρρίψεις μας σχετικά με ηλεκτρικά αυτοκίνητα υπάρχουν εδώ, εδώ και εδώ.

Συμπέρασμα

Η έρευνα της Emission Analytics δεν αναφέρει πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι 1850 φορές πιο ρυπογόνα από τα συμβατικά αλλά πως, σε συνθήκες κανονικής οδήγησης, οι εκπομπές σωματιδίων από τη φθορά των ελαστικών, ανεξαρτήτως του τύπου του κινητήρα των οχημάτων, μπορεί να φτάσουν να είναι 1850 φορές μεγαλύτερες από αυτές της εξάτμισης συμβατικών οχημάτων. Μέσα στην εν λόγω έρευνα ο αριθμός αυτός εξηγείται με βάση την συνεχιζόμενη βελτίωση της τεχνολογίας φίλτρων καυσαερίων και ταυτόχρονα το παραπάνω βάρος που επωμίζονται τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξαιτίας της μπαταρίας που φέρουν. Η ίδια έρευνα συμπεριλαμβάνει την πληροφορία πως αυτά τα νούμερα δεν παρουσιάζουν ολόκληρη την εικόνα του συνόλου των εκπομπών των οχημάτων. Τέλος, αναφέρεται πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μειώνουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 50%.

Απόφοιτος του τμήματος “Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξείνιων Χωρών” στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Μεταπτυχιακός φοιτητής Ευρωπαϊκής Δημοσιογραφίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης