Ποιοι είμαστε
Αρχική Bad News, το παιχνίδι που «εμβολιάζει» κατά της παραπληροφόρησης, κυκλοφόρησε στα ΕλληνικάΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Bad News, το παιχνίδι που «εμβολιάζει» κατά της παραπληροφόρησης, κυκλοφόρησε στα Ελληνικά

27 Μαρ
2019

@

Ευαίσθητο περιεχόμενο

Αυτή η εικόνα περιέχει ευαίσθητο περιεχόμενο το οποίο μπορεί για κάποιους χρήστες μπορεί να είναι προσβλητικό ή ενοχλητικό

Το συγκεκριμένο άρθρο δημοσιεύτηκε πριν 5 έτη.

Το Bad News Game στοχεύει στην «ανοσοποίηση» κατά της παραπληροφόρησης, προσφέροντας μια μικρή γεύση της οπτικής ενός «μεγαλοπαράγοντα ψευδών ειδήσεων». Μια πιλοτική μελέτη σε εφήβους παρουσίασε δείγματα πρώιμης επιτυχίας στο χτίσιμο της άμυνας ενάντια στις ψευδείς ειδήσεις. Η ομάδα μας απέδωσε το παιχνίδι στα Ελληνικά.

Το ερευνητικό και εκπαιδευτικό έργο, μια συνεργασία μεταξύ ερευνητών του Κέιμπριτζ και της DROG, Ολλανδικής οργάνωσης ευαισθητοποίησης απέναντι στην παραπληροφόρηση, σε συνεργασία με τα Ελληνικά Hoaxes, σήμερα κυκλοφορεί την Ελληνική έκδοση του παιχνιδιού διαδικτυακά στο https://www.getbadnews.gr.
Μια Junior έκδοση, για κοινό παιδιών 8 με 10 ετών, είναι διαθέσιμη στο https://www.getbadnews.gr/junior.

Μετά την επιτυχία της Αγγλικής έκδοσης του παιχνιδιού, που έφτασε σε περισσότερους από 400.000 παίκτες από την κυκλοφορία του τον Φεβρουάριο του περασμένου έτους, έχει πλέον μεταφραστεί σε 9 γλώσσες, κυρίως στην ανατολική και νοτιοανατολική Ευρώπη.

Η σχεδίαση από το Ολλανδικό στούντιο Gusmanson έλαβε διεθνή αναγνώριση: προτάθηκε για τα «Beazley Design of the Year Awards» στο Μουσείο Σχεδίασης του Λονδίνου, και δέχτηκε τιμητική αναφορά στα «Fast Company Design Awards».

Το παιχνίδι τρέχει κατευθείαν από τον διαδικτυακό περιηγητή του παίκτη, και τον βάζει στην θέση ενός φιλόδοξου προπαγανδιστή, δίνοντας του μια γεύση από τις τεχνικές και τα κίνητρα πίσω από την διάδοση της παραπληροφόρησης – στην πορεία παρέχοντας νοητική αντίσταση απέναντι στην επιρροή των λεγόμενων fake news.

Οι παίκτες μαζεύουν το κοινό για τις σελίδες ψευδών ειδήσεών τους δημοσιεύοντας διχαστικές αναληθείες, ενεργοποιώντας μποτάκια κοινωνικών δικτύων, δημιουργώντας αποδείξεις με φώτοσοπ, και υποκινώντας θεωρίες συνωμοσίας στον απόηχο μιας δημόσιας τραγωδίας – διατηρώντας παράλληλα ένα «σκορ αξιοπιστίας» ώστε να παραμείνουν κατά το δυνατόν αξιόπιστοι.

Σε μια πιλοτική μελέτη που διεξήχθη με εφήβους σε ένα Ολλανδικό λύκειο χρησιμοποιήθηκε μια πρώιμη δοκιμή του παιχνιδιού με χαρτί και στυλό. Η μελέτη βρήκε ότι η αντιλαμβανόμενη «αξιοπιστία» των ψευδών ειδήσεων μειώθηκε σε όσους έπαιξαν το παιχνίδι σε σχέση με την ομάδα ελέγχου. Ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ τώρα αναλύουν τα αποτελέσματα μιας δημοσκόπησης που περιλαμβανόταν στην Αγγλική έκδοση του παιχνιδιού.

Η ψυχολογική θεωρία πίσω από την έρευνα ονομάζεται «εμβολιασμός (inoculation)»:

«Ένα βιολογικό εμβόλιο χορηγεί μια μικρή δόση της ασθένειας με σκοπό να χτίσει ανοσία. Παρομοίως, η θεωρία εμβολιασμού προβλέπει ότι η έκθεση σε μια ασθενή ή αποσαφηνισμένη έκδοση ενός επιχειρήματος, θα κάνει πιο εύκολη την αντίκρουσή του όταν αυτό παρουσιαστεί πιο πειστικά», λέει ο  Δρ Sander van der Linden, Διευθυντής του Social Decision-Making Lab του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ.

Ο Jon Roozenbeek

«Το να ξέρεις πώς είναι το να βρίσκεσαι στην θέση κάποιου που προσπαθεί ενεργά να σε εξαπατήσει, αναμενόμενα αυξάνει την ικανότητά σου να ανιχνεύεις και να αμύνεσαι στις τεχνικές εξαπάτησης. Θέλουμε να βοηθήσουμε την ανάπτυξη ‘νοητικών αντισωμάτων’, τα οποία να μπορούν να προσφέρουν κάποια ανοσία απέναντι στην ραγδαία διάδοση της παραπληροφόρησης», λέει ο Jon Roozenbeek, ερευνητής στο Τμήμα Σλαβικών Σπουδών του Κέιμπριτζ και ένας από τους σχεδιαστές του παιχνιδιού.

Η ομάδα στοχεύει να πάει τις δοκιμές του «εμβολίου κατά των ψευδών ειδήσεων» στο επόμενο επίπεδο με την σημερινή διεθνή κυκλοφορία. Μετά την δημιουργία του Junior παιχνιδιού, επίσης διαθέσιμο δωρεάν διαδικτυακά, οι δημιουργοί ελπίζουν να συνεισφέρουν στον γραμματισμό στα μέσα από το Δημοτικό, και να απευθυνθούν σε ένα νεότερο κοινό. «Τα παιδιά του Δημοτικού μπορεί να μην είναι συνειδητοί καταναλωτές νέων ακόμη, αλλά χρησιμοποιούν τα μέσα και εκτίθενται σε ειδήσεις. Άρα, το χτίσιμο άμυνας απέναντι στην παραπληροφόρηση θα έπρεπε να ξεκινά απ’ αυτήν την ηλικία».

Το υλικό έχει γραφτεί κυρίως από τους ερευνητές του Κέιμπριτζ μαζί με τον Ruurd Oosterwoud, ιδρυτή της DROG, ενώ η ελληνική έκδοση περιλαμβάνει και μερικές προσθήκες από την ομάδα μας.

Το παιχνίδι χρειάζεται μόνο μερικά λεπτά για να ολοκληρωθεί. Η ελπίδα είναι ότι οι παίκτες έπειτα θα το μοιραστούν ώστε να συνεισφέρουν στην δημιουργία μιας μεγάλης ανώνυμης συλλογής δεδομένων των πορειών που ακολουθούνται στο παιχνίδι.

Οι ερευνητές του Κέιμπριτζ θα μπορέσουν έπειτα να χρησιμοποιήσουν αυτά τα δεδομένα για να βελτιώσουν τις τεχνικές αύξησης του γραμματισμού στα μέσα και την ανθεκτικότητα στις ψευδείς ειδήσεις σε έναν κόσμο «μετα-αλήθειας». «Προσπαθούμε να αφήσουμε τους παίκτες να βιώσουν την κατασκευή μιας ιδεολογικής φούσκας φίλτρου, ώστε να γίνει πιο πιθανό το να συνειδητοποιήσουν ότι ίσως ζουν σε μία» προσθέτει ο van der Linden.

Με αυτόν τον τρόπο, οι ερευνητές και η DROG θέλουν μια ακολουθήσουν μια τακτική πρόληψης στην αντιμετώπιση της διαδικτυακής παραπληροφόρησης, μια μέθοδο που έχουν ονομάσει «προ-κατάρριψη (pre-bunking)». «Αντί να καταρρίπτουμε αναλήθειες αφού έχουν διαδοθεί, κάτι εξαιρετικά δύσκολο, προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε την παραπληροφόρηση στην πηγή», λέει ο Oosterwoud.

Το Bad News Game είναι τώρα διαθέσιμο στα Βοσνιακά, Τσέχικα, Ολλανδικά, Αγγλικά, Εσπεράντο, Γερμανικά, Ελληνικά, Πολωνικά, Ρουμανικά, καθώς και σε μια έκδοση προσαρμοσμένη στις Μολδαβία, Σερβία, Σλοβενία και Σουηδία.

Είναι απόφοιτος του Τμήματος Πληροφορικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και μέλος της Ένωσης Συντακτών Ημερήσιων Εφημερίδων Μακεδονίας – Θράκης (ΕΣΗΕΜ-Θ). Κατά την πανδημία της COVID-19, εστίασε στην έρευνα της ψευδοεπιστημονικής παραπληροφόρησης.