Ποιοι είμαστε
Αρχική Όχι, τα “600 δις” του Αρτέμη Σώρρα ΔΕΝ αναφέρονται στα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού για το 2019FAKE NEWS

Όχι, τα “600 δις” του Αρτέμη Σώρρα ΔΕΝ αναφέρονται στα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού για το 2019

12 Ιου
2021

@

Ευαίσθητο περιεχόμενο

Αυτή η εικόνα περιέχει ευαίσθητο περιεχόμενο το οποίο μπορεί για κάποιους χρήστες μπορεί να είναι προσβλητικό ή ενοχλητικό

Το συγκεκριμένο άρθρο δημοσιεύτηκε πριν 3 έτη.

Ισχυρισμός:

Η Ελλάδα είναι η πλουσιότερη χώρα του πλανήτη καθώς στον κρατικό ισολογισμό του 2019 φαίνονται έσοδα 1 τρισεκατομμύριο, 160 δισεκατομμύρια ευρώ τα οποία έχει δώσει ο Αρτέμης Σώρρας στο ελληνικό κράτος.

Συμπέρασμα:

Τα χρήματα που υποτίθεται πως έδωσε ο Σώρρας στο Ελληνικό Δημόσιο είναι στη πραγματικότητα ο βραχυπρόθεσμος δανεισμός του δημοσίου, μέσω των repos.

Ένας παλαιότερος ισχυρισμός σχετικά με το με το ποσό των 600 δις ευρώ το οποίο υποτίθεται πως διέθετε ο Αρτέμης Σώρρας διακινείται ξανά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ιστολόγια από υποστηρικτές της οργάνωσης “Ελλήνων Συνέλευσις”. Ο εν λόγω ισχυρισμός ωστόσο, περί ύπαρξης του ποσού των 600 δις, είναι ψευδής.

Παραδείγματα: alexandrosmakedon13.blogspot.com, alfeiospotamos.gr, diathesh.blogspot.com

Στα υπό εξέταση δημοσιεύματα αναφέρονται τα εξής:

Στη συνέχεια των δημοσιευμάτων παρατίθενται διάφοροι, πραγματικοί, πίνακες του υπουργείου οικονομικών οι οποίοι ωστόσο διαστρεβλώνονται ώστε να υποστηριχθούν ανυπόστατοι ισχυρισμοί. Ο πρώτος πίνακας προέρχεται από τον προϋπολογισμό του έτους 2019:

Ενώ συνοδεύεται από τον παρακάτω ισχυρισμό:

ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ ΤΟΥ ΕΛΕΓΚΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΟΥ 2019 ΤΟ ΑΚΑΘΑΡΙΣΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΠΡΟΙΟΝ (ΑΕΠ), ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟ 187,5 ΔΙΣΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ ΕΥΡΩ ΟΠΩΣ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΔΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ Η ΟΠΟΙΑ ΑΦΟΡΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ ΤΟΥ ΕΛΕΓΚΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΕΠΙ ΤΟΥ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΤΩΝ ΕΣΟΔΩΝ ΚΑΙ ΕΞΟΔΩΝ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΕΤΟΥΣ 2019, ΤΟΥ ΙΣΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΩΝ ΛΟΙΠΩΝ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΤΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ.

Ο επόμενος πίνακας από τον απολογισμό του 2019:

 

Επομένως, τα υπό εξέταση δημοσιεύματα ισχυρίζονται πως εγγράφηκαν στον προϋπολογισμό του κράτους τα 600 δις ευρώ του Αρτέμη Σώρρα, συν τους τόκους.

Τι ισχύει

Αρχικά είναι σκόπιμο να υπενθυμίσουμε ότι ο Αρτέμης Σώρρας, ο οποίος είναι ο επικεφαλής της οργάνωσης Ελλήνων Συνέλευσις (Ε.ΣΥ.) η οποία διακινεί τα υπό εξέταση δημοσιεύματα, τον Ιούνιο του 2018 προφυλακίστηκε με κατηγορίες για συγκρότηση, ένταξη και διεύθυνση εγκληματικής οργάνωσης, αλλά και απάτης κατ’ εξακολούθηση σε βάρος του Δημοσίου και τραπεζών με την επιβαρυντική διάταξη του νόμου περί καταχραστών του Δημοσίου. Τον Νοέμβριο του 2018 καταδικάστηκε σε φυλάκιση τριών ετών για διασπορά ψευδών ειδήσεων κατ’ εξακολούθηση, ενώ τον Δεκέμβριο του 2019 καταδικάστηκε από το Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων σε 6 χρόνια κάθειρξης χωρίς αναστολή για το αδίκημα της απόπειρας απάτης σε βάρος του Δημοσίου. Στις 9 Μαρτίου 2020, το Β’ Μονομελές Πλημμελειοδικείο Αθηνών καταδίκασε τον Αρτέμη Σώρρα σε φυλάκιση 2 ετών και πρόστιμο 15,000 ευρώ για μισαναπηρισμό και αντισημιτισμό (παραβιάσεις του αντιρατσιστικού νόμου), συνεκδικάζοντας δύο δίκες σε βάρος του. Αποφυλακίστηκε στις 20 Νοεμβρίου 2020.

Τα τελευταία χρόνια έχουμε καταρρίψει πολλούς από τους ισχυρισμούς του κ. Σώρρα, όπως τον ισχυρισμό περί ύπαρξης 2.8 τρις ευρώ από τη “διαστημική τεχνολογία” που πούλησε στον Μπαράκ Ομπάμα, τα 326 τρις του υποτιθέμενου ελληνικού καταπιστεύματος, το ψεύτικο μετάλλιο που του απένειμε ο Πούτιν ή τα 20 χιλιάδες ευρώ, για κάθε ΑΦΜ.

Ο ισχυρισμός, του ίδιου ή των οπαδών του, ότι έδωσε στο ελληνικό κράτος 600 δις, μας είχε απασχολήσει και πάλι στο παρελθόν, όταν είχε ισχυριστεί ότι αυτό το ποσό εμφανίστηκε στον κρατικό προϋπολογισμό του 2015. Αυτή τη φορά, σύμφωνα με τα υπό εξέταση δημοσιεύματα, υποτίθεται πως το εν λόγω ποσό έχει εγγραφεί στον προϋπολογισμό του 2019.

Πρέπει να παρατηρήσουμε καταρχήν ότι το δημοσίευμα, αν και αναφέρεται σε “έσοδο 600 δις που κατέθεσε ο Σώρρας” δεν διευκρινίζει αν κάθε έτος γίνεται και νέα κατάθεση 600δις, οπότε πρέπει να λογιστεί σαν έσοδο του έτους αναφοράς ή αν τελικά το ποσό επιστρέφεται στον ιδιοκτήτη του και επανεγγράφεται σαν έσοδο την επόμενη χρονιά, οπότε θα έπρεπε να αναπροσαρμοστούν αντίστοιχα τα κονδύλια των προηγούμενων ετών.

Ας δούμε όμως τι αφορά το κονδύλι του 1 τρις ευρώ, το οποίο εγγράφηκε στα Έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού στο έτος 2019. Η αναφορά του ποσού, στο σκέλος των εσόδων, αφορά τον πρωτοβάθμιο λογαριασμό R54 -Δάνεια:

Σε επόμενες σελίδες υπάρχει ο λογαριασμός σε μεγαλύτερη ανάλυση:

Βλέπουμε λοιπόν στην τελευταία ανάλυσή του, και συγκεκριμένα στον εκτοβάθμιο λογαριασμό με κωδικό R5410102001, ότι αφορά “Εισπράξεις από την πώληση τίτλων με σύμφωνο επαναγοράς” (μετάφραση του αγγλικού όρου «repurchase agreements» ή απλά repos). Πρόκειται δηλαδή για βραχυπρόθεσμο δανεισμό του δημοσίου, μέσω των repos (ή και ECPs – Euro Commercial Papers παλιότερα), επί των αποθεματικών των φορέων του Δημοσίου, προκειμένου να καλύψει τρέχουσες ανάγκες ρευστότητας. Αποτελεί με λίγα λόγια βραχυπρόθεσμο εσωτερικό δανεισμό, ο οποίος δεν προσμετράται στο επίσημο χρέος.

Σ΄ αυτό το σημείο είναι χρήσιμο να ξεκαθαρίσουμε κάποιες έννοιες.

Ετήσιος κρατικός προϋπολογισμός (άρθρο 52 Ν. 4270/2014) είναι ο νόμος στον οποίο προσδιορίζονται τα δημόσια έσοδα που προβλέπεται να εισπραχθούν και καθορίζονται τα όρια των εξόδων του Κράτους, καθώς και οι πηγές χρηματοδότησης κάθε οικονομικού έτους. Στον νόμο περιλαμβάνονται συνοπτικοί πίνακες των εξόδων του Τακτικού Προϋπολογισμού και του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων ανά Υπουργείο, Αποκεντρωμένη Διοίκηση και Περιφερειακή Υπηρεσία Υπουργείου συγκεντρωτικά. Ο Κρατικός προϋπολογισμός διακρίνεται στον Τακτικό Προϋπολογισμό και στον Προϋπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων.

Στο Δημόσιο Λογιστικό (δηλαδή το σύστημα της λογιστικής καταγραφής του δημοσίου τομέα) οι έννοιες «έσοδο» και «έξοδο», έχουν διαφορετική σημασία απ’ τις αντίστοιχες έννοιες, σύμφωνα με τις αρχές της Λογιστικής Επιστήμης.

Έξοδα του ετήσιου προϋπολογισμού (άρθρο 76 Ν. 4270/2014) είναι οι πληρωμές που πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους στο οποίο αναφέρεται ο προϋπολογισμός, ανεξάρτητα από το χρόνο που έχει δημιουργηθεί η υποχρέωση για πληρωμή.

Σαν «έσοδο» επομένως του προϋπολογισμού εννοούμε κάθε χρηματικό ποσό που αυξάνει το ταμειακό ενεργητικό του, ενώ σαν «έξοδο» κάθε τι που το μειώνει και αυτά εγγράφονται σε αντίστοιχα κονδύλια του προϋπολογισμού. Επομένω τα ποσά που περιλαμβάνονται στα κονδύλια R541 και C541 αποτελούν “εισπράξεις” και “πληρωμές”, όχι “έσοδα” και “έξοδα”.

Συνολικά μέσα στο 2019 (όπως βλέπουμε στον παραπάνω πίνακα των εξόδων) εκδόθηκαν 1.061,76 τρισ. ευρώ και αντίστοιχα εξοφλήθηκαν 1.057,38 τρισ. ευρώ Ρέπος. Η διαφορά τους, η οποία υπολογίζεται στο ποσό των 4,38 δισ. ευρώ, θεωρείται ότι είναι το ποσό που μοχλεύεται (γυρνάει). Έτσι για παράδειγμα στις 31/08/2019, ημερομηνία μέχρι την οποία καταρτίζεται ο απολογισμός, τα repos ανέρχονταν σε 19,57 δις. ευρώ (βλ. σελ.50).

Πρόκειται δηλαδή για ένα πλασματικό ποσό ταμειακής διευκόλυνσης λίγων ημερών, ένα είδος ”ανακύκλωσης”, με αποτέλεσμα στο τέλος να μας προκύπτει το εκ πρώτης όψεως υπέρογκο ποσό του ενός τρις, το οποίο όπως είδαμε εγγράφεται και στα έσοδα και στα έξοδα. [πηγή]

Επομένως το κράτος δεν δανείστηκε, εξόφλησε ή χρωστούσε 1 τρις ευρώ σε κάποια δεδομένη στιγμή. Ούτε το εν λόγω ποσό, όπως αναφέραμε ήδη, αφορά πραγματικό έσοδο ή έξοδο.

Η πρώτη στήλη των παραπάνω πινάκων αφορά τα προϋπολογισθέντα κονδύλια, ενώ η δεύτερη τα βεβαιωθέντα, αυτά δηλαδή που πραγματοποιήθηκαν. Σύμφωνα με την Έκθεση επί του Απολογισµού και του Ισολογισµού (2019) τα βεβαιωθέντα repos υπερέβησαν την αρχική πρόβλεψη του Προϋπολογισμού κατά 457,38 δις ευρώ ή ποσοστό 76,23%, µε την υπέρβαση αυτή να οφείλεται στην έκδοση νέου βραχυχρόνιου χρέους για την κάλυψη των αναγκών ρευστότητας

Συμπέρασμα

Το κράτος δανείζεται προσωρινά κάποια ποσά (repos) για να καλύψει τις βραχυπρόθεσμες ανάγκες του και τα επιστρέφει, επαναλαμβάνοντας αυτή τη διαδικασία πολλές φορές στη διάρκεια του έτους. Το ποσό των 1.061,76 τρισ. ευρώ που εγγράφηκε στο 2019, αποτελεί τη σώρευση όλων αυτών αυτών των επιμέρους ποσών (μπορεί για παράδειγμα να άντλησαν 10 δις ευρώ 106 φορές στη διάρκεια του έτους), ωστόσο δεν αποτελεί, πραγματικό έσοδο ή έξοδο του κράτους (έξοδο αποτελούν μόνο οι τόκοι και τα έξοδα της κάθε έκδοσης) και φυσικά δεν προσμετράται στο ΑΕΠ του.

Από τα ανωτέρω συμπεραίνουμε πως τα χρήματα που υποτίθεται ότι έδωσε ο Αρτέμης Σώρρας στο Ελληνικό Δημόσιο και γράφτηκαν στα έσοδα του προϋπολογισμού 2019, αφορούν στη πραγματικότητα τα repos που διαχειρίστηκε το κράτος στη διάρκεια ενός έτους. Επίσης, καθώς αυτού του είδους οι δοσοληψίες δεν συνιστούν “έσοδο” (με την έννοια της προσόδου ή της προσαύξηση περιουσίας ή του εισοδήματος σύμφωνα με την έννοια που του προσδίδουμε στις καθημερινές συναλλαγές μας), δεν καθιστούν την Ελλάδα την “πλουσιότερη χώρα του πλανήτη”.